Nimbusen beskiver rätt sätt att rotera däcken - endast axelvis;
rotationsriktingen
måste behållas.
Det har egentligen inte med sentida asymmetriska och "designade" mönster att göra - anledningen sitter djupare i radialdäckets uppbyggnad; cordpaketen "bäddar in sig" i stommen efter de påkänningar som däcket utsätts för vid ursprungsmonteringen, och denna rotationsriktning skall behållas om man vill kunna plocka ut max mil ur däcket.
Även rullmotståndet/bränsleförbrukningen kommer att öka för ett däck som tvingas rotera åt olika håll under sin livslängd.
Spelar roll?
En kvalificerad gissning är att den som vänder på hjulen efter 1,000 mil tappar runt 10% av livslängden på däcken - i reda tal innebär detta att man tvingas till byte sådär 500 - 700 mil tidigare än nödvändigt.
Förändringar i förbrukningen är lite svårare att gaffla in - bara för att ett (mätbart) rullmotstånd ökar med 10% så betyder inte det att förbukningen stiger med samma siffra - även detta går att räkna fram, men kräver ingående kunskaper om alla de faktorer som påverkar förbrukningen.
Min erfarenhet pekar dock mot att bilar som fått hjulen blandade hej vilt ökar sin förbrukning mer i höga farter än i låga.
Gissning igen: En bil där alla fyra radialdäcken har fått byta rotationsrikting drar ca 2,5% mer bränsle under 100 km/h och upp till 5% mer i topphastighet - trots att det är luftmotståndet som egentligen står för lejonparten av ökningen.
Andra effekter:
Byter man rotationsriktning på ett traditionellt däck utan angiven rotationsriktning så
kan man förnimma en något förhöjd nivå av däcksbuller.
Detta buller kommer från däcket stomme, som nu tvingas rotera åt annat håll än vad det ställt in sig på. Ytterst få bilförare kan dock höra någon skillnad.
Om man däremot vänder på ett av de nya, "designade" pilformade mönstren blir det annat ljud i skällan...

Jag vet exempel där folk har velat reklamera sina däck hos handlare för att de bullrar så hemskt - högre än vinterdäcken de just monterat av - själva...
Alltså ett buller högt nog att noteras av vilken läppspelare som helst.
Dessutom kan man som bilconnoseur möjligen notera en försämrad handling på bilar som fått sina däck rotationsriktningsbytta.
Det kan röra sig om en svårdefinerbar tröghet i reaktionerna, simmighet i längsgående spår samt att den sista krispigheten och exaktheten i körningen går förlorad.
Nästan ingen kan härleda detta till att hjulen bytt rotationsriktning - speciellt som förändringen inte märks direkt efter ett skifte utan ger sig till känna först efter flera hundra mil - när skadan redan är skedd.
Överkurs?
Ja, självklart när det gäller handling, kanske när det gäller buller - men förändringen i bränsleförbrukning och livslängden på däcken kommer ingen undan som blandar och ger.
Vilka däck drabbas?
Som vanligt är premiumdäck bättre - de påverkas mindre av sina klantiga ägare och inkompetenta gummihandlare.
Billig skit uppvisar helt enkelt större förändringar när dess förhållanden inte är optimala längre.
Jag går så långt att att jag påstår att det för skitdäck faktiskt kan finnas ett samband mellan byte av rotationsriktning och "oförklarliga" deformationer, svårbalanserade däck och framförallt separationer och plötsliga kollapser - inte sällan med allvarliga följder!
Billiga skitdäck är helt enkelt tillverkade med så små marginaler och/eller bristande hygien och kontroll att de inte klarar ett byte av rotationsriktning - i kombination med andra påfrestningar som tex långvarig hög hastighet, tung belastning eller för lågt däckstryck. "
Poff", helt enkelt...
Korsrotation?
Glöm! Det var något man gjorde med diagonaldäcken på farfars tid!
Radialdäck skall inte, får inte byta rotationsriktning!
Kan inte sägas för ofta!
Dubbdäck?
Skall självklart heller inte utsättas för byte av rotationsriktning - dels av ovanstående skäl, men även för att dubben -
efter inkörning "sätter sig" för att klara sin uppgift så bra som möjligt - byte av rotationsriktning ger massivt dubbsläpp!
Inte övertygad? Hur får man en lös mjölktand att släppa i förtid...?
Reservhjulet med i leken?
Nä. För jobbigt - till och med för en Bror Duktig som jag.
Låt skiten sitta - man lär ändå inte få loss det. Ring assistansen om det verkligen skulle bli punka någon gång.
Å vem e' jag då?
Som spiller så mycket tid en strålande lördagmorgon, och skriver "rotationsriktning" så många gånger att jag själv blir yr i mössan?
En däcksdåre!
Gillar däck, älskar att laborera med däck, piskar ut alla tänkbara mil ur dem:
ca 6,500 mil med 5 mm kvar ur orginal Hankook RA 07 - hade lätt klarat 10,000 mil.
ca 12,500 mil ur Cooper M+S vinterdäck(!) med 2 mm kvar.
Obs! Hård körning, tunga lass, riktigt höga hastigheter, mycket släpvagnskörning,
full tågvikt.
Hemligheten?
3,0 / 3,5 i däckstryck och däcksrotation mellan varje service.
Om jag körde som folk skulle jag aallddrriigg behöva byta däck!
Bromsprovning!
Aldrig i helvete att dom skulle få upp någon bil med AWD-system som jag hade ansvar för på en bromstestare som testar axel för axel!
4x4 med manuellt i och urkopplingsbar drivning till framaxeln är en sak, men inte något AWD-system oavsett modell! Vägra!!!
Swedefe