Mina båda främre dimljus eller rättare sagt den "kromade" sargen (plast?) runt vart och ett av dom har tagit stryk under vintern. Bilen är knappt ett år gammal, men efter rengöring av dimljussargarna ser dom närmast ut att vara minst tio år gamla. Skadorna skulle kunna liknas vid ett antal stenskott, men glasen är helt oskadade liksom stötfångaren. Knappast troligt att stenskott siktar så bra att dom på båda sidor träffar enbart sargen runt glaset, så min hypotes är att materialet har blivit sämre (min förra Santa klarade tre vintrar utan att det märktes på dimljusen).
Jag skulle vilja plocka ut lamphusen och byta sargarna men vet varken hur det går till eller om sargarna finns som separat reservdel. Måste man plocka bort hela stötfångaren? Måste hela lamphuset bytas?
Eller bör jag helt enkelt kräva att verkstaden fixar det hela på garantin?
Något förslag på hur man skulle kunna undvika att snö, vatten, salt, etc samlas på dimljusen, dom är ju rätt svåra att komma åt för rengöring?
Har själv snuddat vid tanken att skruva fast en plexiglasskiva utanpå hela öppningen i stötfångaren.
Detta är knappast elektriska problem, men följdfrågan passar ju in på ämnet "El och elektronik": Hur gör man för att byta glödlampor i främre dimljusen - misstänker att det i princip är samma jobb?
/BengtB
Annons
Re: Dimljus fram
2Ha! Finns gott om verkstäder runt om i landet som inte har kläm på rätt väg; Dom river innerskärmar, stötfångarskinn och gud vet vad.BengtB skrev:Hur gör man för att byta glödlampor i främre dimljusen - misstänker att det i princip är samma jobb?
/BengtB
"Rätt" väg är att demontera huvudstrålkastaren(!) - sitter med tre enkla skruvar! Sedan är det bara att stoppa ner näven för lite "blindarbete" - man lär sig efter ett tag...
Detta gäller för själva glödlampsbytet, tveksam till om du får bort hela enheten på det viset...
Själva grundproblemet - knottriga kromsargar, är vanligt; jag har sett det på åtskilliga bilar nyare och mer välskötta än min, men efter 3 vintrar och 18,500 mil ser mina fortfarande okay ut - peppar peppar...
Swedefe
3
Min -03a ser rätt OK ut, men har för mig att ringarna blev matta och lite grönskimrande. Gick att tvätta bort iaf.
I ditt fall skulle jag som vanligt trakassera verkstan. Med en ovanligt generös 3-årsgaranti med obegr. körsträcka, så får nog verkstäderna se både ett annat inom garantiperioden som är bitigare än dina kromringar.
I ditt fall skulle jag som vanligt trakassera verkstan. Med en ovanligt generös 3-årsgaranti med obegr. körsträcka, så får nog verkstäderna se både ett annat inom garantiperioden som är bitigare än dina kromringar.
Dimljus på lagligt vis möjligt?
4Jag har för mig att farbror polisen endast tycker att man ska köra med dimljus ihop med positionsljus. Jag kan dock inte släcka halvljuset på min 01:a hur jag än bär mig åt när bilen går... Så om inte min bil är defekt så får inte dessa lampor användas på Santa´s i Svea rike?? Kommentarer någon?

5
Har du snackat med någon lokal polis som gett dig de uppgifterna så är det iaf. fel. Dimljusen får endast användas på Svea rikes gator.vägar å torg i samband med HELLJUS - Inget annat. Att de sen är en idiotisk bestämmelse är ju en helt annan sak. Med helljuset på i dimma så vet ju alla hur bra man ser vägen framför sig. Tyvärr är "våra" dimljus (med nuvarande bestämmelse iaf.) bara ren kosmetisk utstyrsel och då är det ju extra tråkigt när sargarna krackelerar, för då fyller dom ju inte ens den funktionen.

S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red
Dimljusregler
6Hej Nimbusen,
Tack för infon, men vägverket verkar vara av en annan uppfattning:
"Grundregeln är att man ska använda halvljuset i både dagsljus och mörker. I dagsljus får man i stället för halvljus använda annat ljus (varsellykta, dimstrålkastare eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare). Man får inte ha annat ljus i stället för halvljus under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena är sådana att halvljuset behöver vara tänt. Undantaget är att man i dimma och vid kraftig nederbörd får använda dimljus i stället för halvljus, även vid mörker."
Men, hur var det med funktionen? Kan någon av er slå av halvljuset när bilen går och kombinera positionsljus med Dimljus?"
Mvh SdO
Tack för infon, men vägverket verkar vara av en annan uppfattning:
"Grundregeln är att man ska använda halvljuset i både dagsljus och mörker. I dagsljus får man i stället för halvljus använda annat ljus (varsellykta, dimstrålkastare eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare). Man får inte ha annat ljus i stället för halvljus under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena är sådana att halvljuset behöver vara tänt. Undantaget är att man i dimma och vid kraftig nederbörd får använda dimljus i stället för halvljus, även vid mörker."
Men, hur var det med funktionen? Kan någon av er slå av halvljuset när bilen går och kombinera positionsljus med Dimljus?"
Mvh SdO
7
Vägverket har förstås rätt. Den enda otillåtna kombinationen är dimljus samtidigt med halvljus - vilket väldigt många verkar ha svårt att ta till sig, eftersom det är så vanligt att folk kör med halvljus + dimljus i mörker.
Sen till frågan om hur man på en Santa Fé 2001 släcker halvljuset när man vill ha dimljuset tänt i stället. Svaret är att det går inte - om man inte fått en modifiering av eldragningen gjord.
En helt annan sak är att dimljusen knappast orkar förbättra sikten när dom verkligen behövs dvs i dimma.
Jag hade en fabriksny 2001:a och klagade på att dimljuset i praktiken var omöjligt att använda som just dimljus, eftersom man inte kunde släcka halvljuset. Verkstaden sa att det var svårt att ändra eldragningen, men när jag kontaktade generalagenten fick jag svaret att "Vi har ju skickat ut anvisningar till verkstäderna om hur jobbet ska utföras" - så till slut fick jag ändringen gjord.
Modifieringen bör alltså nu efter snart fem år vara välkänd för verkstäderna.
/BengtB
Sen till frågan om hur man på en Santa Fé 2001 släcker halvljuset när man vill ha dimljuset tänt i stället. Svaret är att det går inte - om man inte fått en modifiering av eldragningen gjord.
En helt annan sak är att dimljusen knappast orkar förbättra sikten när dom verkligen behövs dvs i dimma.
Jag hade en fabriksny 2001:a och klagade på att dimljuset i praktiken var omöjligt att använda som just dimljus, eftersom man inte kunde släcka halvljuset. Verkstaden sa att det var svårt att ändra eldragningen, men när jag kontaktade generalagenten fick jag svaret att "Vi har ju skickat ut anvisningar till verkstäderna om hur jobbet ska utföras" - så till slut fick jag ändringen gjord.
Modifieringen bör alltså nu efter snart fem år vara välkänd för verkstäderna.
/BengtB
9
Kommer faktiskt inte ihåg hur det låg till med kostnaden, men tror att det då rörde sig om några hundralappar.
Garantiåtgärd var det definitivt inte. Bilen överensstämde ju med specifikationerna sådana dom såg ut när den såldes. Jag vet att även andra bilmärken i Sverige hade installerat halvljusautomatik som gav samma negativa effekt dvs att halvljuset var tänt även i parkeringsläget om motorn var igång.
Men när jag för snart två år sen skulle byta till min nuvarande 2004:a frågade jag dom olika försäljarna om modifieringen var införd från början på senare årsmodeller - och då visste ingen av dom hur det hade fungerat när bilen introducerades i Sverige. En visste inte ens hur det fungerade på dom nya bilarna, utan var tvungen att sätta sig i en ny bil, starta motorn och testa dimljusen.
Det visade sig i alla fall att även dimljuset/halvljuset var "försvenskat" när min nya bil levererades våren 2004, och halvljuset är alltså släckt när ljusreglaget står i läge Parkeringsljus även när motorn går och bilen rullar - och då kan man alltså tända dimljuset.
Men p g a dimljusets korta räckvidd kan man i lantligt mörker knappt se handen framför sig ens i klart väder...
/BengtB
Garantiåtgärd var det definitivt inte. Bilen överensstämde ju med specifikationerna sådana dom såg ut när den såldes. Jag vet att även andra bilmärken i Sverige hade installerat halvljusautomatik som gav samma negativa effekt dvs att halvljuset var tänt även i parkeringsläget om motorn var igång.
Men när jag för snart två år sen skulle byta till min nuvarande 2004:a frågade jag dom olika försäljarna om modifieringen var införd från början på senare årsmodeller - och då visste ingen av dom hur det hade fungerat när bilen introducerades i Sverige. En visste inte ens hur det fungerade på dom nya bilarna, utan var tvungen att sätta sig i en ny bil, starta motorn och testa dimljusen.
Det visade sig i alla fall att även dimljuset/halvljuset var "försvenskat" när min nya bil levererades våren 2004, och halvljuset är alltså släckt när ljusreglaget står i läge Parkeringsljus även när motorn går och bilen rullar - och då kan man alltså tända dimljuset.
Men p g a dimljusets korta räckvidd kan man i lantligt mörker knappt se handen framför sig ens i klart väder...
/BengtB
10
Hej SdO !
Okey klart att Vägverket har rätt ang. den bestämmelsen, de har ju själva skrivit den! Sorry att jag "avsiktligt" undanhöll informationen med parkljus + dimljus. Jag delar helt Bengts uppfattning om att park & dimljus-kombinationen enbart åstadkommer någon form av ledljus. Från första gången jag läste om den kombinationen, har jag gjort allt för att förtränga den, då jag tycker det är så urbota dumt.
Okey klart att Vägverket har rätt ang. den bestämmelsen, de har ju själva skrivit den! Sorry att jag "avsiktligt" undanhöll informationen med parkljus + dimljus. Jag delar helt Bengts uppfattning om att park & dimljus-kombinationen enbart åstadkommer någon form av ledljus. Från första gången jag läste om den kombinationen, har jag gjort allt för att förtränga den, då jag tycker det är så urbota dumt.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red