Annons

Rost på motorhuv efter några månader....

1
Köpte min splitternya Tucson i april -06 den har gått 1000 mil och jag sköter mina bilar mycket nogrannt med tvättning osv.

För ca. två månader sen fick jag ett stenskott fram vid grillen på motorhuven och idag såg jag till min förtvivlan en rostprick mitt i stenskottet. Jag trodde först det var smuts men hade fel.

Hur i hel... kan en bil rosta på så kort tid, under vår- och sommartid utan salt osv.?
Någon som vet hur Hyundai behandlar sådana här ärenden?

Ska ta kontakt med verkstad genast men det kunde vara intressant att höra om någon annan drabbats och hur det isf löste sig. Antar att det inte finns någon garanti för detta?

Tacksam för hjälp!
Annons

2
Jodå, det är ju något som är jä...gt retfullt! :(
Vill först tipsa om en grej jag själv har tänkt skaffa, fast jag inte kommit mig för ännu...
http://pltuning.e-butik.se/
Titta under Kategori - Skyddsfilm!
http://www.streetside.se/biltillbehor_s ... tsfilm.asp
För övrigt tror inte jag att varken garantin eller försäkringen tar på sig ett stenskott, men du skall givetvis höra dig för!
Jag skulle tro, att ditt stenskott har varit så hårt, att det gått igenom alla lacklager, men att det bara är ytrost du ser.
Rosten måste du ju få stoppat direkt; Jag brukade ("för i väla") gå på med oxalsyra för att få bort allt vad rost hette, och sedan fylla i med corrostabil. Då det var helt slätt efter finslipning, lackades ytan med originalfärgen, och det brukade hålla. Riktigt små stenskott brukade jag bara syra, och sedan gå på med s k lackstift. Det skulle jag tro är lättast om det är metalliclack.
På vår första santa fick vi en gång en parkeringsskada: Två bucklor på höger framskärm! I den där fina kanten över hjulhuset! :evil: Snacka om retfullt; den skyldige var naturligtvis långt borta redan.... :evil: :evil:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

Rost var "smuts"

3
Har varit inne på verkstaden och pratat med en lackerare som inte trodde det var rost, då galvskicktet inte var skadat. Troligtvis var det bara "smuts som satt sig fast rejält". (Försökte själv nogrannt tvätta rent stenskottet när jag först såg det men fick inte bort fläcken).
Fick detta åtgärdat kostnadsfritt av verkstaden (mycket bra service).

Fick dock upplysningen att ett kraftigt stenskott kan tränga ned ända till plåten och förbi galvskicktet vilket kan orsaka snabba rostangrepp (gäller de flesta biltillverkares bilar). Så det gäller att se upp och åtgärda snabbt.
Senast redigerad av Andreas den 27 sep 2006, 14:00, redigerad totalt 1 gång.

4
Fick en ganska ful repa på p-dörren när bilen var 3 dagar gammal...Fick repan "behandlad" med lackstift enligt alla konstens regler men upptäckte dock igår att det har börjat rosta väl just där repan är. Får lacka om hela dörren. Hyundai är lite sämre på lack och rostskydd än medelbilen enligt AMS undersökning från 2005! Men absolut inte sämst!

Rost var "smuts"

5
Har varit inne på verkstaden och pratat med en lackerare som inte trodde det var rost, då galvskicktet inte var skadat. Troligtvis var det bara "smuts som satt sig fast rejält". (Försökte själv nogrannt tvätta rent stenskottet när jag först såg det men fick inte bort fläcken).
Fick detta åtgärdat kostnadsfritt av verkstaden (mycket bra service).

Fick dock upplysningen att ett kraftigt stenskott kan tränga ned ända till plåten och förbi galvskicktet vilket kan orsaka snabba rostangrepp (gäller de flesta biltillverkares bilar). Så det gäller att se upp och åtgärda snabbt.

7
Skäreläjan skrev:Jodå, det är ju något som är jä...gt retfullt! :(
Vill först tipsa om en grej jag själv har tänkt skaffa, fast jag inte kommit mig för ännu...
http://pltuning.e-butik.se/
Titta under Kategori - Skyddsfilm!
http://www.streetside.se/biltillbehor_s ... tsfilm.asp
För övrigt tror inte jag att varken garantin eller försäkringen tar på sig ett stenskott, men du skall givetvis höra dig för!
Jag skulle tro, att ditt stenskott har varit så hårt, att det gått igenom alla lacklager, men att det bara är ytrost du ser.
Rosten måste du ju få stoppat direkt; Jag brukade ("för i väla") gå på med oxalsyra för att få bort allt vad rost hette, och sedan fylla i med corrostabil. Då det var helt slätt efter finslipning, lackades ytan med originalfärgen, och det brukade hålla. Riktigt små stenskott brukade jag bara syra, och sedan gå på med s k lackstift. Det skulle jag tro är lättast om det är metalliclack.
På vår första santa fick vi en gång en parkeringsskada: Två bucklor på höger framskärm! I den där fina kanten över hjulhuset! :evil: Snacka om retfullt; den skyldige var naturligtvis långt borta redan.... :evil: :evil:
Klart de skall fixa det, inte fan skall det rosta oavsett om lacken är där eller ej.

8
Jag har två stycken bubbelliknande fläckar på min Santa Fe huv. När jag köpte bilen så trodde jag det var smuts, men när jag väl skulle till och tvätta bilen så upptäckte jag att det satt i lacken.

Jag kan inte tänka mig att detta är pga stenskott utan det är förmodligen en dålig lackering som ligger bakom.

Ska höra mig för hur detta behandlas på bästa sätt...