Utdrag ur Falukuriren 2002-08-08
Aaron Norbäck, 6 år, från Falun har sedan i måndags med 23 andra barn deltagit i ett sommarläger vid sjön Stångtjärn. På Solskolan fick de leka, bada och lära sig orientering.
Vad är orientering?
- Det är när man joggar med en kompass runt en sjö. Och så kan man också gå i skogen.
Aaron berättar att en kompass och en karta är ett måste om man ska hålla på med orientering. Han tar en liten kompass och
guidar oss bland träden:
- Man måste titta på den vita och den röda pilen på kompassen. Den vita pilen pekar mot kallt, den röda mot varmt. Nu pekar den vita mot sjön, det betyder att det är kallt i vattnet, säger Aaron seriöst och går vidare i den röda pilens riktning:
- Vi går mot det varma, men det kan ta lång tid, varnar han.
Samtidigt som vi går mot skogen, berättar han om hur man hanterar de farliga djur man kan träffa på i vildmarken.
Ormar ska man inte bli ovän med, man ska helst stå helt stilla tills de har gett sig i väg. Samtidig bör man sparka lite försiktigt med benen.
Björnar är snälla, men kan vara jobbiga om man klappar dem för hårt. Då är det bara att attackera dem.
- Och så igelkottar! De förstår inte att människor gör sig illa på taggarna.
En av lärarna kommer och förklarar att han måste ta tillbaka kompassen från Aaron.
Hur ska vi hitta tillbaka utan kompass?
- Vi kan göra som rävungar. De följer sina spår i snön tillbaka till mamman. Så gjorde jag när jag var i Sälen.
Men om det är sommar?
- Då bygger man ett tält och väntar tills en gammal tjej går förbi. Man kan äta blommor eller ta med sig en matsäck. Sedan kan man försöka tala med myrorna och fråga dem om vägen tillbaka. Man måste kunna myrspråk och det kan man lära sig här på Solskolan.
Men för att höra myrorna, måste man ha hörselapparat, tror Aaron. Man får inte reta upp myrorna, då spottar de syra och bits. Med fästingarna ska man inte alls prata, de fattar ingenting
Och om man tröttnar, måste man hitta ett djur som man kan rida tillbaka till glasskiosken på, en björn går bra.
Har du lärt dig allt detta här på skolan?
- En del har jag kommit på själv och en del har jag lärt mig här på skolan.
Annons
3
EN DEL ...En del har jag kommit på själv och en del har jag lärt mig här på skolan.
Ja det gäller verkligen att umgås med ungarna och njuta under deras uppväxt. Förstår inte hur vissa föräldrar är funtade som alltid skyller på trötthet alt. "inte tid", istället för att hänga med på matcherna/träningen till hockeyhallen, hand/fotbollen etc. etc. Dom vet inte vad dom missar. För bara några år senare så kan allt hänga på en skör tråd, om det skall gå bra eller dåligt för kidzen. Önskade att alla fick växa upp vid rätt tillf., på rätt gata och i rätt umgänge på fritiden i en mix med kärlek/normer och krav hemifrån.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red
Utlånas:
5Veckovis (2-5veckor)
Finnes: Två unghanar(3 1/2 samt 5 1/2) renrasiga och nästan rumsrena.
Väldigt tillgivna och lättlärda.(tänk på vad ni säger).
Mycket pigga och allerta.Kräver daglig motion och mår bra av att "få jobba".
Den yngre är väldigt spårvillig och bör hållas i spårlina vid vistelse i
skog o mark.
Att tänka på som fodervärd: Inga frivolter i sänghalmen(det står dessa för)
Gå och lägga sig tidigt, Man blir oftast väckt i ottan runt 6:30 då de har
sovit klart och behöver utfodras samt rastas.
Teckna tillfällig "drulleförsäkring".
Tillgång till stor tvättmaskin och rastgård utomhus.
OBS! Kan ej lämnas obevakade så glöm krogen och andra etablissemang där dessa ej kan medtagas.
Fungerar bäst i par så gärna en och samma fodervärd till bägge.
Svar till:
Petroff
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart
6
Vårt exemplar har fått växa upp i lösdrift tillsammans med de andra hästarna - funkade jättebra;
han firade sjuttonårsdag med sina kill- o tjejpolare på den lokala pizzerian innan de drog hem med skräckfilmer, godis och läsk.
Pappa fick vara kvar hemma
och det var helt okay att jag bakade äpplekaka.
Festen var över runt 03,00 - efter en hel del ångestskrik kring respektive films upplösning.
Märklig upplevelse - speciellt i ljuset av ens egna tonårsfestande...
Swedefe
han firade sjuttonårsdag med sina kill- o tjejpolare på den lokala pizzerian innan de drog hem med skräckfilmer, godis och läsk.
Festen var över runt 03,00 - efter en hel del ångestskrik kring respektive films upplösning.
Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting
7
Citat:
och det var helt okay att jag bakade äpplekaka.
Slut citat
Citat:
Slut citat
Swedefe[/quote]
Ibland kanske det är bra att äpplet faller långt från trädet
Petroff
Slut citat
Citat:
Slut citat
Swedefe[/quote]
Petroff
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.