Hej Allesamman!
Nu var det ett tag sedan sist, men allt är väl här. Bilen går ju såååå bra!
Kör en V70 06á i jobbet, men när dagen är slut och det är dags för shopping eller till brädgården då sätter jag mig 10 ggr. hellre i Santa´n.
-Inget dåligt betyg, men jag hade hellre kört den i jobbet än V70´n.
Nu till saken....
sedan någon vecka tillbaka har lampan för ABS´n lyst från och till. Det roliga är att den tänds alltid under körning i uppförsbacke och förblir tänd tills det att tändningen slagits av och bilen stått en halv timma eller så.
ABS´n fungerar fortfarande även att lampan lyser.
I dag var jag förbi Hyundaiverksta´n och de kollade med sin dig. apparat och konstaterade att någon sensor mellan framstolarna var gissel med. Han påstod sig känna igen fenomenet och trodde tyvärr inte att det var bara sensorn utan att det var något med ABS-kransen på något av framhjulen. Och i värsta fall var man tvungen att byta ut en drivaxel för att lösa problemet.
Bilen har rullat knappt 11000 mil, är fullservad och är en 2,7 V6 aut. 01á
-Erfarenheter någon, någon som haft liknande strul???
Mvh.
Christian
Annons
3
Hej Christian!
Det närmaste vi kommer här inne är denna tråden:
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=801
Byta kuggkransen...?
Ärligt talat - det är den minst sofistikerade delen i hela systemet, har aallddriigg hört om att den delen skulle kräva utbyte såvida inte någon först bearbetat den med slägga...
Berätta hur det går!
Swedefe
Det närmaste vi kommer här inne är denna tråden:
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=801
Byta kuggkransen...?
Ärligt talat - det är den minst sofistikerade delen i hela systemet, har aallddriigg hört om att den delen skulle kräva utbyte såvida inte någon först bearbetat den med slägga...
Berätta hur det går!
Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting
Inte ensam
4Hej
Jag har just gjort mina premiär mil med min Santa Fe -01, strax över 9000 mil har den gjort, innan jag köpte den. Och varnings lampan för ABS börjar lysa efter ca en mils körning slocknar om jag stannar men efter några hundra meter lyser den igen. Innan jag tog hem bilen från min handlare så skulle felet vara fixat på en Hyundai verkstad men det verkar som de inte har lyckats, ännu. Jag har garanti på bilen så jag får väl svänga in till dem i veckan... Återkommer med hur det går
/slugg
Jag har just gjort mina premiär mil med min Santa Fe -01, strax över 9000 mil har den gjort, innan jag köpte den. Och varnings lampan för ABS börjar lysa efter ca en mils körning slocknar om jag stannar men efter några hundra meter lyser den igen. Innan jag tog hem bilen från min handlare så skulle felet vara fixat på en Hyundai verkstad men det verkar som de inte har lyckats, ännu. Jag har garanti på bilen så jag får väl svänga in till dem i veckan... Återkommer med hur det går
/slugg
Hallå igen!
6Hej på Er!
Har fortfarande inte varit förbi på verkstan, men skall dit i nästa vecka.
Har ytterligare noterat att när bilen rullar mestadels "rakt" och alltså inte upp och ner i backar (vanlig hederlig landsväg) samt när det är mindre fuktigt ute. -Då tänds aldrig lampan!!!
-Visst verkar det väl som att det bara är glapp i någon av sensorerna???!!!
Återkommer i ärendet efter verkstadsbesöket!
/Christian
Har fortfarande inte varit förbi på verkstan, men skall dit i nästa vecka.
Har ytterligare noterat att när bilen rullar mestadels "rakt" och alltså inte upp och ner i backar (vanlig hederlig landsväg) samt när det är mindre fuktigt ute. -Då tänds aldrig lampan!!!
-Visst verkar det väl som att det bara är glapp i någon av sensorerna???!!!
Återkommer i ärendet efter verkstadsbesöket!
/Christian
7
Ämnet har faktiskt berörts i en annan tråd där "Race1" påtalar att
kopparpasta ej bör komma i kontakt med givare till ABS:en.
Kolla under "Tips och Trix/gör det själv/SM och "håll bromsarna i trim"
Då jag servade bromsarna enl classeclas tips, upptäckte jag kraftig
beläggning mellan kuggarna på kransen(främst framhjulen).
Konsistensen var närmast bakelithård och fick huggas bort med mejsel.
Föreställer mig att en sån sak lätt spökar till det för givaren.
Petroff
kopparpasta ej bör komma i kontakt med givare till ABS:en.
Kolla under "Tips och Trix/gör det själv/SM och "håll bromsarna i trim"
Då jag servade bromsarna enl classeclas tips, upptäckte jag kraftig
beläggning mellan kuggarna på kransen(främst framhjulen).
Konsistensen var närmast bakelithård och fick huggas bort med mejsel.
Föreställer mig att en sån sak lätt spökar till det för givaren.
Petroff
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart
8
Hej,
Ny här på forumet, men tänkte dela med mig av min erfarenhet gällande detta problem med ABS lampan som tänds och släcks.
Jag köpte min Santa för drygt ett år sedan från en bilhandlare och efter ca 3 veckor så började ABS lampan att lysa när man körde. Detta hände i början mest vid backar och inte så mkt på rak väg. När man stängde av bilen och startade den igen så var lampan släckt för att sedan tändas efter ett tags körning. ABS:en fungerade, men blev efterhand sämre.
Bilen lämnades in och fel kunde konstateras på den så kallades G-sensorn. Sensorn byttes ut, men redan på väg ifrån verkstan så började lampan att lysa igen
Nytt besök hos en annan verkstad gjordes och de kunde där konstatera att båda kransarna var sönderrostade! Bilen är en 01 2,7 GLS och har rullat knappt 8000 mil och det lät i mina öron helt otroligt.
Hela kalaset skulle kosta 15 000 kr att åtgärda (byte av 2 kransar, jobb + ny växelolja).
Felkoden som Hyundai verkstan kunde läsa av var G-sensor fel, men det fanns alltså en bakomliggande orsak. Som tur var behövde jag inte stå för kostnaden av nya kransar utan bilhandlaren tog den kostnaden.
Ny rullar bilen som den ska igen
Ny här på forumet, men tänkte dela med mig av min erfarenhet gällande detta problem med ABS lampan som tänds och släcks.
Jag köpte min Santa för drygt ett år sedan från en bilhandlare och efter ca 3 veckor så började ABS lampan att lysa när man körde. Detta hände i början mest vid backar och inte så mkt på rak väg. När man stängde av bilen och startade den igen så var lampan släckt för att sedan tändas efter ett tags körning. ABS:en fungerade, men blev efterhand sämre.
Bilen lämnades in och fel kunde konstateras på den så kallades G-sensorn. Sensorn byttes ut, men redan på väg ifrån verkstan så började lampan att lysa igen
Nytt besök hos en annan verkstad gjordes och de kunde där konstatera att båda kransarna var sönderrostade! Bilen är en 01 2,7 GLS och har rullat knappt 8000 mil och det lät i mina öron helt otroligt.
Hela kalaset skulle kosta 15 000 kr att åtgärda (byte av 2 kransar, jobb + ny växelolja).
Felkoden som Hyundai verkstan kunde läsa av var G-sensor fel, men det fanns alltså en bakomliggande orsak. Som tur var behövde jag inte stå för kostnaden av nya kransar utan bilhandlaren tog den kostnaden.
Ny rullar bilen som den ska igen
10
Jag är inte helt förvånad att något sådant som sönderrostade kransar
kan ske. Även mina var förutom "igensatta av gocka", även påtagligt
märkta av rost. En bil som rullar i stadstrafik och på saltade vägar
får ta ordentligt med stryk.
Jag tror jag hann rädda mina kuggar.Efter noggrann rengöring med div.verktyg och stålborste fick de ett lager "hotpaint" på sig.
Har inte märkt att lackningen påverkat ABS-funktionen.
Däremot har lacken gjort att de är lätta att blåsa rena med högtrycken.
Återstår att se hur de klarar vintern.
Petroff
Facit...
12Hej på Er!
Det var ett tag sedan, och jag har faktiskt i skrivande stund ännu ej åtgärdat felet på bilen. Men på verkstaden är det ingen fara att köra med.
Det var kuggkransen till ABSén som hade fått en spricka i sig. I skrivande stund finns inget annat att göra än att byta hela drivaxeln (Tro det eller ej, men kuggkransen finns inte som enskild reservdel!!!!) -Det är riktigt svagt. Enl. min mycket kompetenta verkstad fick jag informationen att detta var en vanlig svaghet på Santa´n.
De har en annan kund som har samma fel som min och äger en mekanisk verkstad. -Han jobbar på att tillverka en ny kuggkrans för utbyte. -Återkommer i ärendet!
Ha en bra vecka!
Christian
Det var ett tag sedan, och jag har faktiskt i skrivande stund ännu ej åtgärdat felet på bilen. Men på verkstaden är det ingen fara att köra med.
Det var kuggkransen till ABSén som hade fått en spricka i sig. I skrivande stund finns inget annat att göra än att byta hela drivaxeln (Tro det eller ej, men kuggkransen finns inte som enskild reservdel!!!!) -Det är riktigt svagt. Enl. min mycket kompetenta verkstad fick jag informationen att detta var en vanlig svaghet på Santa´n.
De har en annan kund som har samma fel som min och äger en mekanisk verkstad. -Han jobbar på att tillverka en ny kuggkrans för utbyte. -Återkommer i ärendet!
Ha en bra vecka!
Christian
Re: Facit...
13Christian skrev:Hej på Er!
Christian
Ja se dessa smålänningar!
Går säkert bra.Rätt kunnande och verktyg så...
Och om alternativet är byte av drivaxel så går det kanske att
få ekonomi på det.
Passar på att rätta mig själv i tidigare inlägg:
Broms-ok och värmesköld fick hotpaint på sig men till kransarna använde
jag hammarlack.
Petroff
15
Hej, det ska finnas utbyteskransar numera. Dett dryftades på vår ägarträff med Hyundai Bilar AB i februari.
http://www.hyundai.nu/bilder/ClasseClas ... ilarAB.pdfFråga Santa Fe SM: Om "kuggkransarna" (pulsgivarna, 4st, 1 per hjul) till ABS:en rostar sönder så blir det mkt kostsamt att få de utbytta. Vad kan jag som ägare göra för att undvika att de rostar sönder i förtid? Vilka förbättringar vad gäller materialet har gjorts i kuggkransarna? Sedan när?
Svar: Inom närtid så kommer tandkransarna att erbjudas som egen reservdel. Hittills har de endast levererats tilssammans med drivaxlarna, därav den höga kostnaden. Som behandling behöver tandkransarna inte lackeras, utan rengöring i samband med tvätt rekommenderas. Dessutom kan man behandla tanskransarna med tunnfytande rostskyddsmedel.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision