Annons

16
Nu har jag fått fakturan på första årsservicen (kört 1200 mil, 12 månader) för min V6 Exclusive 2004.
Totalpriset blev 2596 kr. Då ingår olja, oljefilter spolarvätska (3 liter) och en 5-watts glödlampa - plus två stycken kupéluftfilter à 380 kr/st.
Utan kupéluftfiltren skulle kostnaden alltså ha stannat på 1836 kr.

"Eftermarknad", sa Bull... :evil:

/BengtB
Annons

18
Fick tillbaks bilen idag 3500 mil service, det gick på 2669 :- Fick oxå nått protokoll med all punkter ibokade, lämnade bilen kl 06.50 kl 10.45 ringde de och sa att bilen var klar.

Vart var det

19
Navstar skrev:Hej, Lämnade in bilen på 6000 mila service och kamremsbyte idag! 5161 kr blev notan på .
Faktiskt inte så dyrt som jag trodde det skulle bli.
( 2,4 l motorn )
Vart var det någonstans.
Med så billiga priser tycker jag man kan bjuda dem på lite gratis reklam.

20
Följetongen fortsätter från sida 1.

Vår Santa hade nu rullat ytterligare 1500 mil och det blev dags för 4.500 milakontrollen.
Svårt misshandlad av förra norrortsverkstaden, hade jag planerat för nytt verkstadsval på arbetsorten. Även den i norrort, men en verkstad som är så upptagen att man inte känner sig direkt välkommen. "Jodå, kom gärna tillbaka om 2 månader så ska vi hjälpa dig."
Under mellantiden stötte jag ihop med en målare som kom farandes i en Santa Fe. Pratade naturligtvis bil med honom och han tipsade då om en serviceverkstad närmare storstaden Stockholm. Firman heter Folke Svedbergs Bil och ligger verkligen avsides ute i Ursvik, som räknas till Sundbyberg. (Tag fram karta på Eniro).

Men väl där: Vilken verkstad!!! Sveriges bästa kundmottagning!!! Där möts du inte med en massa krystade bortförklaringar utan glad och trevlig personal som lyssnar på vad du säger och lovar att kolla upp det. De ringer och undersöker med generalagenten och återkommer sedan med raka besked utan en massa undanflyktssvammel. Verkar ha fått rätt folk på rätt plats. Kan verkligen rekommenderas!!!

Och kostnaden då. Ja inte så billigt som tidigare servicar, men jag betalade glatt efter detta trevliga bemötande.

Fick pynta upp 4.110 kr för 4,500 milaservice på en 2,4 liters bensinare.
Då ingick nytt kupéfilter, lånebil och förtroendefullt mottagande.

Efter att ha åkt några 100 mil känns det fortfarande bra, förutom bränsleförbrukningen, vilken jag skriver om på annan tråd.

21
Dags för 6000-milaservice på 2.4, dock utan kamremsbyte eftersom den byttes i samband med leverans vid cirkus 5200 mil.

Det skulle gå på ungefär 3500, sa verkstaden. Verkar som andra här kommit undan betydligt billigare - någon som kan namnge en bra verkstad i Stockholmsområdet?

Hur är det förresten med dessa kupefilter? Jag gillar inte frisk luft överhuvudtaget, kan jag välja bort dem med bibehållen garanti och stämpel i boken?

22
Min 2004 VGT var inne til 4500 mils service denne uken. Prisen ble 4.555,-NOK (utgjør vell ca.5000,-SEK...?) hos Iglebæk på Ensjø i Oslo. :evil:

Vurderer å utføre neste service i Sverige da jeg tror dette kan bli noe billigere.

Noen som kan anbefale et verksted i nærheten av Strømstad eller Årjeng?

23
Hej igen!
Om du kikar på http://www.hyundai.se/ och klickar vidare på "Service och garanti", väljer "Västra Götaland" så får du fram de auktoriserade serviceverkstäderna där, och kan välja den du tycker ligger närmast dig.
Ring först och fråga på priser, det kan löna sig... :)
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

24
Har bokat tid för 3000-mil service, 3918:- för ca 2 tim.
Ingen lånebil får man heller, det har man alltid förut fått. Jag kunde få hyra.....

Det är nästan hutlöst vad priserna har stigit gällande service

... jag känner mig irriterad.... :evil:

Stahl

25
Håller med.4-5 tusen extra i utgift en månad, det känns!
Nästan så att man "köper bilen 2 gånger"!
Jag har märkt att mycket av det man betalar dyrt för, kan man
göra själv.Men visst,stämpeln i boken har ett värde i sig.
Men det blir fler och fler verkstäder som börjar kunna Hyundai
och deras stämplar är också giltiga.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

27
2401:- för 7500-mila service på en V6 Exclusive -04 i Linköping.

Då ingick spolarvätska, 2 st 5w-lampor + miljöavgift på olja 5 :-/liter :?:

De påpekade att nästa service (9000-mila-service) går loss på 12000:- :shock: :shock:

Undra vad förutom kamrems-bytet som kostar skjortan. Byten av diverse oljor (aut-växel osv..)... :evil:

Undrar vad priset blir om kompisar kan byter kamremmen innan man lämnar in den på service.
//DonTino

28
Undrar vad priset blir om kompisar kan byter kamremmen innan man lämnar in den på service.
Don Tino, det finns flera inlägg här på forumet om just kamremmen på V6:an.
En ganska stor del av kostnaden är materialkostnad.
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

29
Don Tino, det finns flera inlägg här på forumet om just kamremmen på V6:an.
En ganska stor del av kostnaden är materialkostnad.
Santaclaus, Jag har letat i forumet men hittar ingen som har gjort kamrem-bytet, + beskrivning av kostnader därefter, innan man lämnar in bilen för 9000-mila-servicen på en auk. Huyndai-verkstad.

Har Du möjligen länken i "bakhuvudet" (om det finns sådan)?
//DonTino

30
DonTino, om du använder "Sök"-knappen
Bild
och skriver in "kamrem" som sökord så får du fram en bibba med sökresultat, varav de flesta är relevanta i ditt fall.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision