Annons

ögon

1
Hej!

Det finns säkert någon här på forumet som har kunskaper i detta:

Hundar, rådjur etc får oftast "blå ögon" i mörker när en ljuskälla reflekterar ögonen. Vilka djur får gula? Käre maken mötte ett djur i kväll med gula ögon. Han brukar inte bli rädd men i kväll tyckte han det var otäckt då det rörde sig om ett ganska stort djur.

:wink:
Stahl
Annons

2
Hejsan stahl.
Ja då jag inte är någon djurexpert så Googlade jag runt lite och fann huvudsakligen följande djur som har gula ögon:
Hund, Hare, Varulv, Katt, Varg, Lucifer,Drake - så det är bara att fundera på om det kunde vara en varelse ut någon av de uppräknade "djuren". :shock:

Käre maken är för övrigt kry och utan feber? Menar så det inte finns en misstänkt vilande överansträngning p.g.a. hårt hushållsarbete senaste tiden? :lol:

Skämt åsido men jag skulle nog gissat på Rottweiler eller Doberman. Å andra sidan så skulle ju Varg inte alls vara otroligt. Har ju mer än en gång varit i era/t.o.m. i våra trakter ju.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

3
Käre maken ? överansträngd av hushållsarbete :shock: :shock: :shock:
Det skulle jag gärna vilja uppleva!!!

Maken hade hunden med sig som då var lös, (hunden var lös inte maken??) men han märkte att hunden reagerade på något. Efter att han sett de gula ögonen kopplade han vår hund. Om det varit en annan hund hade den inte sprungit fram till våran?

Det här med ögonen kan man ju se på "misslyckade" blixt-foton; människor röda ögon, hundar får blå, rådjur får blå...

men som sagt vem får gula?

Stahl

5
Maken hade hunden med sig som då var lös, (hunden var lös inte maken??)
Ujujuj........ Han får stå ut med mycket, inte ens när han går ut med hunden är han... :oops:
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

6
Om jag inte misstar mig så har jag sett på någon tidig bild av våra katter, att de kan ha gula ögon i fotoblixtens ljus; Jag vet inte i vilket ljus maken såg djuret, men undrar om inte det kan variera beroende på ljuskällan?
Jag tror mest att det är ett kattdjur - allt från vanlig huskatt till lokatt - som Husets Överhuvud har sett... :?
F ö vet jag en som hade ett blått och ett brunt öga; Det blåa fick han för att han lade sig i saker han inte hade med att göra.... :oops: :oops: :lol: :lol:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

7
Käre maken hade en pannlampa som riktades mot ögonen och djuret var bra mycket större än en katt.

Kanske bäst att jag låter käre maken gå lös också... :lol: :lol: för om jag känner honom rätt så går han dit ikväll också.....

Må gott!
Stahl

8
Jaha, då det nu finns misstankar om att "käre maken" kommer att göra ett återbesök ut till platsen för sammanträffandet med "de gula ögonen", så utgår jag ifrån att han strukit Lucifer och varulv från listan. Därutöver måste han "käre maken" också litat på, att de inte var "käre makan" som var ute i skogen och hittade på hyss.

Bara lite nyfis ang. ev. återbesök. Menar om det varit ett djur modell STÖRRE, då kan bara jag tänka mig två scenarion där djuret skulle vara kvar på platsen:
1. Djuret (eller vad det nu var), dog en ögonblicklig död i stående ställning, när de plötsligt fick syn på att "käre maken" inte var kopplad?
2. Djur i djurparker brukar vara inhägnade inom samma område år ut och år in, varför det med all sannolikhet finns kvar på platsen.

Får gåshud hud bara jag tänker på det..Bbbrrrrr...han måste vara modig "han käre maken" om han vågar gå tillbaka till platsen igen... rena Stålmannen.. :roll: :lol: :lol:

9
nimbusen skrev:...vågar gå tillbaka till platsen igen... rena Stålmannen.. :roll: :lol: :lol:
Stahlmannen menar du väl... :lol:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

10
Skäreläjan skrev:
nimbusen skrev:...vågar gå tillbaka till platsen igen... rena Stålmannen.. :roll: :lol: :lol:
Stahlmannen menar du väl... :lol:

Bra förslag. Här ett par till:

"Stollmannen" :D Eller kanske "Ståhlmannen" ? :lol:

Brr... Stort med gula ögon? Hin håle, tvi,tvi.
Skicka med honom vitlök,krusifix,spegel och träpåle.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

11
De kan inte vara grannkärringen som är ute å förgiftar tillvaron?
De skulle annars passa in på beskrivningen - häxor brukar ha gula ögon. :roll:

Hur som helst så har ju "käre maken" här helt gratis, en spännande början till en skogsdeckare... sätt honom vid datorn, släck allt ljus i kåken å låt bara pannlampans sken svepa över tangentbordet ? Kan redan nu se rubrikerna: Årets bestseller ute > "Mystisk kines skrämmer folk i Borås-skogarna" :lol: :lol:

13
Jag gillar alla era tips och idéer!!
- Självklart, det vet vi. Hade vi inte känt till detta faktum så hade vi aldrig engagerat oss så hårt som vi gör. För oss är det blodigt allvar och vi vill verkligen försöka hjälpa till att lösa mysteriet och då spelar det ingen roll att vi tar ut oss till max. Försök bara att behålla ert inom familjen så skall vi nog fixa detta.
:shock: 8) :shock: 8) :shock: 8) :lol: :lol:

Fick just en :idea: . Det kan inte har varit en hederlig gammal cykel som var slängd i buskarna? De brukar ju vara försedda med gula reflexer på varje hjul. Bara en tanke.... :roll:

14
Cykel är avskrivet. Då "ögonen" följde med en bit vid sidan av skogsstigen. Min teori om den finns stora sådana; kan det ha varit ett lodjur... som genast ställer nästa fråga har vi vilda lodjur här i närheten?
Eller har någon varg tagit sig hit?
Synd att vi inte har snö, för då hade man ju kunnat leta efter spår.

Nackhåren reser sig fortfarande på käre maken när han tänker på mötet.

Må gott alla!
Nu ska jag ta mig en tur till Göteborg (Påvelund)

:wink:
Stahl

15
Hur som helst så har ju "käre maken" här helt gratis, en spännande början till en skogsdeckare... sätt honom vid datorn, släck allt ljus i kåken å låt bara pannlampans sken svepa över tangentbordet ? Kan redan nu se rubrikerna: Årets bestseller ute > "Mystisk kines skrämmer folk i Borås-skogarna" :lol: :lol:[/quote]

Margit Sandemo hann före: Sagan Om Isfolket

Fast då var det norrmän som fick gula ögon då de blev förbannade.

Petroff 8)
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart