Annons

Servicepriser ?

1
Jär jag köpte bilen passade jag på att fråga hur mycket den första, 1500 mil, servicen skulle komma att kosta. Jag fick då till svar 1480:- Kr.

I morron ska jag hämta ut bilen i Västerås men till en kostnad på 2800:- Kr. Dubbelt upp alltså.

Det skulle vara intressant att veta vad Ni andra har fått betala, och var.

Ha det bra. Håkan J.
Annons

2
2800:- ??? - en jäkla timpeng för att byta oljan i motor & V-låda samt kontroll enl serviceschema. Tycker det är en jäkla svinpris, men de ligger nog däromkring.
Min service tog knappt 2tim. vad den kostade vet jag inte, för den såg jag till att "snika" till mig skriftligen bland mycket annat, av försäljaren i samband med köpet (9 mån. tidigare).

Det jag däremot reagerar häftigt emot, är att du vid en 1:a förfrågan fick ett pris, men efter utförd service får du betala det dubbla.

FY FY FY ...Stort knippe taggigt björnbärsris till din försäljare/verkstad! :evil: :evil:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

3
Byta olja i V-låda?
Tror jag inte att man gör över huvud taget. Oljan är LL (long Life) klassad och skall inte bytas alls egentligen. De flesat byter dock vid 15000mil.

Har de byt V-olja också så är 2800:- inte mycket då oljan är svindyr!

Hls
Bakmiki

4
bakmiki

Du har säkert rätt vad gäller v-lådan. :oops:
Ang. oljan i v-lådan så är det nog jag som misstolkat uppgifterna i Service-bokenl. Antog att man alltid bytte oljan på både motor och v-låda vid föreskrivna servicetillfällen.

I boken står under avsnitt:
Manuell v-låda: Byt oljan inom föreskrivna intervaller.
Automatlåda: Använd av Hyundai specificerad olja.

Okey, men då är ju arbetskostn. vid "johansson_hakan" 1500-milaservicen ännu dyrare, såvida de nu inte bytt oljan i v-lådan eller något annat? :roll: :wink:

5
Har de inte bytt oljan i v-låda så tycker jag att 1500-mil servicen på 2800:- är tokhögt. Såtillvida de inte bytt andra grejer än vad som serviceintervallen kräver. Sen är det lagstadgat att ett "erbjudet" pris får inte höjas med mer än 10% i verkligheten utan att vedebörande (kunden) kontaktas för godkännande. Har du fått ett pris på 1600:- (eller va de nu va) och hamnar sedan på 2800:- utan att verkstaden kontaktat dig tycker jag är allmänt dåligt av verkstaden.

Håkan, som svar på din ursprungsfråga så fick jag min 1500mil service utförd utan extra kostnad av min verkstad. Överenskommelse vid bilköp!

Förtydligande

6
Tack för alla svar. Jag måste kanske förtydliga en del saker.
Oljebyte i växellåda har jag inte skrivit något om, och den är inte heller bytt. V6-a med automat skulle jag kanske ha berättat också.
Det första priset gavs i Örebro men servicen gjordes i Västerås.

7
johansson_hakan

- var bara jag som gissade på att du hade en 4:a bensin med manuell lådda. :roll:
Men de spelar ingen roll, jag tycker ändå att det är ett jäkla svinpris för ett par liter olja, filter + oljebyte i motorn samt optisk kontroll enl. schema.

:wink:
Ett litet men bra tips är att man under sin profil kort anger: vilken modell, motor, låda och årsmodell man har. Som ex.vis min profil SF = Santa Fe, SM= "gamla modellen", 05= årsmodell, 2.4= 4 cyl. bensin, M5= typ v-låda, Exclusive = utförande. Då slipper man gissningar/frågor om detta vid svar från andra, när man gör ett inlägg eller ställer någon fråga.
Detta är absolut inget måste, men som sagt - det underlättar. :wink:

8
Idag har jag bokat tid till första servicen på min bil
Den har gått ca 900 mil och är ombyggd i växel lådan i år
Priset på denna första servicen ska kosta 2600kr
Tucson V6 Excl. 2005
Preems bäste vän

9
bakmiki skrev:Har de inte bytt oljan i v-låda så tycker jag att 1500-mil servicen på 2800:- är tokhögt. Såtillvida de inte bytt andra grejer än vad som serviceintervallen kräver. Sen är det lagstadgat att ett "erbjudet" pris får inte höjas med mer än 10% i verkligheten utan att vedebörande (kunden) kontaktas för godkännande. Har du fått ett pris på 1600:- (eller va de nu va) och hamnar sedan på 2800:- utan att verkstaden kontaktat dig tycker jag är allmänt dåligt av verkstaden.

Håkan, som svar på din ursprungsfråga så fick jag min 1500mil service utförd utan extra kostnad av min verkstad. Överenskommelse vid bilköp!

Service på tuccen kostar ca 3000 för vanlig 1500 milsservice.

11
Då var det dax för service igen
Vet inte om jag vågra säga vad den har gått nu ;)
1420 mil
Pris 2800 kr + hyrbil mm
Ska se om dom kan få ner bränsleförbrukningen lite till på den
Återkommer imorgon med rätt pris och vad dom hittade
Tucson V6 Excl. 2005
Preems bäste vän

13
En servicekostnad på lite drygt 2kr/milen är väl trots allt resonabelt.
Fast det var ju en liten service!
Men 1400mil på en 05:a???
Det blir c:a 10mil/veckan?Vad har du bilen till hbg?:shock:
Tömmer brevlådan? :biggrin:

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

14
petroff skrev:En servicekostnad på lite drygt 2kr/milen är väl trots allt resonabelt.
Fast det var ju en liten service!
Men 1400mil på en 05:a???
Det blir c:a 10mil/veckan?Vad har du bilen till hbg?:shock:
Tömmer brevlådan? :biggrin:

Petroff :wink:
Att åka och töma brevlådan med den hade inte varit lönt ....för dom står sidan om varandra ;)
Efter som jag har en firmabil oxå så blir det bara kvälls och helg körningar.
Sen när man bor som jag mitt i en storstad så har man nära till allt
Skulle varit ute med husvagnen men det har inte blivit av dom 2 sista åren så där har inte blivit några körningar i häller
Tucson V6 Excl. 2005
Preems bäste vän

Re: Servicepriser ?

15
johansson_hakan skrev:Jär jag köpte bilen passade jag på att fråga hur mycket den första, 1500 mil, servicen skulle komma att kosta. Jag fick då till svar 1480:- Kr.

I morron ska jag hämta ut bilen i Västerås men till en kostnad på 2800:- Kr. Dubbelt upp alltså.

Det skulle vara intressant att veta vad Ni andra har fått betala, och var.

Ha det bra. Håkan J.
Drygt 3000 är standard.