Hej,
Nån som haft problem med att lådan smäller i 3an från 2an? Det blir en redig mekansk smäll liksom.
Min var inne på verkstad, de bytte olja och ladda in nytt program. Men efter 1 månad så har det börjat igen.
Annons
2
Hej,
min automatlåda skar sig efter mjuk och hårdvaru-uppdateringen.
Tydligen hade mekanikern inte varit uppmärksammad när lådan sattes ihop igen vilket ledde till att en av kugghjulen "skar" sig. Dock är problemet åtgärdat och jag märker ingenting i dagsläget...växlar precis som den skall.
min automatlåda skar sig efter mjuk och hårdvaru-uppdateringen.
Tydligen hade mekanikern inte varit uppmärksammad när lådan sattes ihop igen vilket ledde till att en av kugghjulen "skar" sig. Dock är problemet åtgärdat och jag märker ingenting i dagsläget...växlar precis som den skall.
4x4 När och hur?
4När jag kopplar i 4hjulsdriften kan jag läsa i buksanvisningen att den gradvis kopplas ur vid hastighet upp till 40 km/tim. Vad jag har förstått med anledning av ljudet när jag körde på en grusplan blir det samtidigt diffspärr på bakhjulen då.
Fråga 1; Stämmer det? Diffspärr?
Om jag kör på mycket hal landsväg vid kanske 70 km/tim och framhjulen börjar spinna så ska bakhjulen kopplas in när framhjulen har snurrat 1/4 varv mer än bakhjulen. (1/8 varv har jag läst på annat ställe).
Fråga 2; Är bakhjulen diffade även vid den hastigheten?
Fråga 3; När kopplas 4hjulsdriften ur igen?
Den kan ju inte kopplas ur när alla hjul roterar lika lika fort. För det kommer dom att göra direkt vid inkopplinen.
Fråga 1; Stämmer det? Diffspärr?
Om jag kör på mycket hal landsväg vid kanske 70 km/tim och framhjulen börjar spinna så ska bakhjulen kopplas in när framhjulen har snurrat 1/4 varv mer än bakhjulen. (1/8 varv har jag läst på annat ställe).
Fråga 2; Är bakhjulen diffade även vid den hastigheten?
Fråga 3; När kopplas 4hjulsdriften ur igen?
Den kan ju inte kopplas ur när alla hjul roterar lika lika fort. För det kommer dom att göra direkt vid inkopplinen.
Har en Tucson -05 2,7L V6 aut. Exclusive ESP
5
Svaret på din fråga, "hakan" hittar du här i egen tråd: http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?p=7805#7805
Swedefe
Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting