God morgon, rise and shine big boys!
Nytt år och många sköna timmar bakom santaratten väntar men nu ska vi först vädra lite funderingar.
Det retar mig som tusan att inte ACC:n orkar hålla rutan imfri då den är inställd på auto, någon som har liknande problem? För att få den helt ren måste jag köra med full luftström mot vindrutan å det är ju inte så kul, brusar och låter illa.
Vet inte om detta har med kablage och elektronik att göra men det får man väl ändå säga.
Mvh
Svartbjorn
Annons
2
Hei.
Har akkurat samme problem som deg. Vinduene har lett for å dugge da klimaanlegget står i AUTO og anlegget da nesten alltid velger å kjøre varmen ned mot føttene. Må nesten alltid inn å gjøre noen manuelle innstillinger. Det virker også som at kupeen har for dårlig utlufting som gir dårlig luftsirkulasjon. På andre biler jeg har hatt har klimaanlegget alltid stått i AUTO hele året, og det har fungert fint. Kanskje dette er en av få svakheter på Santa Fe?
Har akkurat samme problem som deg. Vinduene har lett for å dugge da klimaanlegget står i AUTO og anlegget da nesten alltid velger å kjøre varmen ned mot føttene. Må nesten alltid inn å gjøre noen manuelle innstillinger. Det virker også som at kupeen har for dårlig utlufting som gir dårlig luftsirkulasjon. På andre biler jeg har hatt har klimaanlegget alltid stått i AUTO hele året, og det har fungert fint. Kanskje dette er en av få svakheter på Santa Fe?
Med vennlig hilsen
Jørn
09 Santa Fe 2,2 CRDi 5s Aut Premium SE
Black pearl
08 Kabe 780 BGXL
Jørn
09 Santa Fe 2,2 CRDi 5s Aut Premium SE
Black pearl
08 Kabe 780 BGXL
3
Hej Jørn!
Det där med att automatiken väljer att blåsa merparten av luften mot golvet är väldigt konstigt, min gör likadant. Däremot kan jag berätta att min förra bil, en volvo V50 hade samma problem, jag var tvungen att styra cirkulationen manuellt för att hålla vindrutan fri.
Mycket märkligt eftersom alla bilmärken testar sina bilar i kalla klimat, väl?
Mvh
Svartbjorn
Det där med att automatiken väljer att blåsa merparten av luften mot golvet är väldigt konstigt, min gör likadant. Däremot kan jag berätta att min förra bil, en volvo V50 hade samma problem, jag var tvungen att styra cirkulationen manuellt för att hålla vindrutan fri.
Mycket märkligt eftersom alla bilmärken testar sina bilar i kalla klimat, väl?
Mvh
Svartbjorn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07
4
Det uppkomna fenomenet med kondensbildning på vindrutans insida, torde sannolikt kunna hänföras till den ökade andningsfrekvens det innebär, att framföra ett fordon av denna dignitet.
Förvisso kan njutbarheten av framförandet nästan likställas med en annan puls- och blodtryckshöjande aktivitet.
Dock; Då framförande av detta fordon icke är avsett såsom enbart nöjessysselsättning, utan till yttermera visso haver en klimatanläggning avsedd för enbart lugn och avstressad framfart, kan det anses rekommendabelt att ha kontrollorganet för defrostern aktiverat under den tid som kan anses nödvändigt i enlighet med den i fordonet aktiverade automatiken. Då den automatiska avkänningen av luften i kupeutrymmet anser atmosfären vara i nivå med rekommenderad humiditet, kommer nämnda regulator att kopplas ifrån.
Om det vid färd ytterligare tillfällen föreligger risk eller chans för ökad andningsfrekvens, rekommenderas därför lämpligen att fordonet stannas, samt att färden inte fortsättes förrän normala andningsförhållanden uppnåtts.
Fordonets stannande vid dessa specifika tillfällen rekommenderas därutöver ske på en inte alltför iögonenfallande plats, då även kondensbildning kan ske på utsidan av fordonets glasrutor.
(
)
Förvisso kan njutbarheten av framförandet nästan likställas med en annan puls- och blodtryckshöjande aktivitet.
Dock; Då framförande av detta fordon icke är avsett såsom enbart nöjessysselsättning, utan till yttermera visso haver en klimatanläggning avsedd för enbart lugn och avstressad framfart, kan det anses rekommendabelt att ha kontrollorganet för defrostern aktiverat under den tid som kan anses nödvändigt i enlighet med den i fordonet aktiverade automatiken. Då den automatiska avkänningen av luften i kupeutrymmet anser atmosfären vara i nivå med rekommenderad humiditet, kommer nämnda regulator att kopplas ifrån.
Om det vid färd ytterligare tillfällen föreligger risk eller chans för ökad andningsfrekvens, rekommenderas därför lämpligen att fordonet stannas, samt att färden inte fortsättes förrän normala andningsförhållanden uppnåtts.
Fordonets stannande vid dessa specifika tillfällen rekommenderas därutöver ske på en inte alltför iögonenfallande plats, då även kondensbildning kan ske på utsidan av fordonets glasrutor.
(
181 Skäreläjan
Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)
"Ditt hem är där din katt är...!"
5
Ludvig den XIV har svarat 8)Skäreläjan skrev:Det uppkomna fenomenet med kondensbildning på vindrutans insida, torde sannolikt kunna hänföras till den ökade andningsfrekvens det innebär, att framföra ett fordon av denna dignitet.
(![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
)
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07
6
OK, lite "luddigt" kanske...?svartbjorn skrev: Ludvig den XIV har svarat 8)
Kort uttryckt: Jag brukar trycka in defrosterknappen, den stänger av sig själv efter en stund. I övrigt håller jag gärna med om att fenomenet är lite knepigt...
God fortsättning, också...!
181 Skäreläjan
Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)
"Ditt hem är där din katt är...!"
7
Sliter ikke selv med mye dugging på frontruta, såfremt ikke luftkvalitetssytemet er aktivert. Nå på vinteren, med vedfyring og rolige vindforhold, går systemet 50 % på resirkulering av kupelufta med AQS'en aktivert.
Men er enig i at det burde vært en mye bedre løsning å styrt noe av luftstrømmen mot frontruta også i "auto". Spesielt ved lave utetemperaturer.
Men er enig i at det burde vært en mye bedre løsning å styrt noe av luftstrømmen mot frontruta også i "auto". Spesielt ved lave utetemperaturer.
Santa Fe 2.2 CDRi AT 7-seter
8
Hej Santa!Santa2007 skrev:Nå på vinteren, med vedfyring og rolige vindforhold, går systemet 50 % på resirkulering av kupelufta med AQS'en aktivert.
Hur vet man att systemet går på 50% recirkulering av kupéluften?
Och vad betyder AQS?
Hälsningar
Svartbjorn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07
9
Var kanskje litt upresis... Mente at at systemet resirkulerer kupelufta 50 % av tiden.
AQS: Air Quality System
Når systemet er aktivert, vil en luftkvalitetsføler slå systemet over til resirkulering av kupeluften hvis forurensningen ute er over en viss grense. Merkes godt hvis du kjører etter en trailer eller buss som er noen år gamle, da det automatisk skiftes til resirkulering hver gang føreren foran tråkker inn gasspedalen...
Bruker systemet når jeg kjører på landeveien. I byen vinterstid blir det for mye resirkulering (sier vel litt om lufta vi puster inn
).
AQS: Air Quality System
Når systemet er aktivert, vil en luftkvalitetsføler slå systemet over til resirkulering av kupeluften hvis forurensningen ute er over en viss grense. Merkes godt hvis du kjører etter en trailer eller buss som er noen år gamle, da det automatisk skiftes til resirkulering hver gang føreren foran tråkker inn gasspedalen...
Bruker systemet når jeg kjører på landeveien. I byen vinterstid blir det for mye resirkulering (sier vel litt om lufta vi puster inn
Santa Fe 2.2 CDRi AT 7-seter