Hej på er alla! Har börjat fundera på att köpa en Tucson V6 men jag blir tveksam när jag läser alla negativa kommentarer ang bränsleförbrukning.
Jag har läst på formet om att det finns modifieringskit till V6 , någon som provat och fått positivt resultat? Annars verkar det som Tucson ägare är nöjda med sina bilar!
Annons
3
Hej Ian
Jag har beställt en Tucson V6 som jag skall hämta på Fredag. Jag kommer absolut att checka upp hur det är ställt med förbrukningen på denna. Jag tror att om den ligger på ca 1,3-1,5 så kommer jag inte att reagera något på detta. Har för nuvarande en chippad Saab 9-5 som jag inte får under 1.25/mil
. Jag har ju trots allt köpt en SUV som jag i mitt tycke får betala lite extra för jämför med en vanlig "svensson"
Jag får återkomma när jag har gjort mina tester.
Jag har beställt en Tucson V6 som jag skall hämta på Fredag. Jag kommer absolut att checka upp hur det är ställt med förbrukningen på denna. Jag tror att om den ligger på ca 1,3-1,5 så kommer jag inte att reagera något på detta. Har för nuvarande en chippad Saab 9-5 som jag inte får under 1.25/mil
Jag får återkomma när jag har gjort mina tester.
Hyundai i40 1,7 CRDi M6 Sport CW
5
Hej och välkommen!
Tucsons törst avhandlas på lite olika ställen här inne, främst i denna tråden.
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=404
Det lite märkliga är att medans Santa-ägarna är påtagligt nöjda med sin bils förbrukning, oavsett motor och modell (SM eller CM) så är Tucson-ägarna i större utsträckning missnöjda.
Andra förväntningar eller annan körstil?
Inte lätt att veta, men jag har min egen hypotes...
Swedefe
Tucsons törst avhandlas på lite olika ställen här inne, främst i denna tråden.
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=404
Det lite märkliga är att medans Santa-ägarna är påtagligt nöjda med sin bils förbrukning, oavsett motor och modell (SM eller CM) så är Tucson-ägarna i större utsträckning missnöjda.
Andra förväntningar eller annan körstil?
Inte lätt att veta, men jag har min egen hypotes...
Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting
6
Personligen tror jag att Santaköpare och Tucsonköpare kommer från olika "läger".
När Tucson lanserades, angavs den i ett flertal tester och artiklar som "Santans lillebror och efterträdare". Kan det vara därför ägarna anser att den ska vara snålare?
Hur många Santaägare har bytt till Tucson och vice versa?
Om jag fattat rätt byter Tucsonägare till en annan Tuscon och Santaägare byter till en annan Santa.
En säljare sa till mig härförleden att Tuscon har större andel kvinnliga köpare jämfört med Santan.
Stämmer det?
Kan det en av anledningarna till att förväntningarna är annorlunda?
Är det allmänna körsättet olika, beroende på vilken typ av bilar man haft tidigare?
Om jag kört min Santa på samma sätt som jag kör min Fiat punto, kan jag garantera att jag skulle vara missnöjd med förbrukningen på santan, men när jag kör Fiaten på samma sätt som jag kör Santan minskar förbrukningen bara marginellt.
Knepigt? Nej egentligen inte. Det är olika bilar, byggda och utformade för olika ändamål.
När Tucson lanserades, angavs den i ett flertal tester och artiklar som "Santans lillebror och efterträdare". Kan det vara därför ägarna anser att den ska vara snålare?
Hur många Santaägare har bytt till Tucson och vice versa?
Om jag fattat rätt byter Tucsonägare till en annan Tuscon och Santaägare byter till en annan Santa.
En säljare sa till mig härförleden att Tuscon har större andel kvinnliga köpare jämfört med Santan.
Stämmer det?
Kan det en av anledningarna till att förväntningarna är annorlunda?
Är det allmänna körsättet olika, beroende på vilken typ av bilar man haft tidigare?
Om jag kört min Santa på samma sätt som jag kör min Fiat punto, kan jag garantera att jag skulle vara missnöjd med förbrukningen på santan, men när jag kör Fiaten på samma sätt som jag kör Santan minskar förbrukningen bara marginellt.
Knepigt? Nej egentligen inte. Det är olika bilar, byggda och utformade för olika ändamål.
8
Då verkar det ju som att uppdateringen har fungerat, någon som vet när den infördes på från fabrik?
Jag har tittat på Santa fe också men tyvärr så väger min husvagn för mycket, 1280 kg och enligt uppgift får Santan bara dra 1120 med B kort.
Tucson får som jag förstår dra 1310 med B kort.
Finns det något annat som ni tycker jag bör kolla speciellt när jag kikar på en begagnad Tucson??
Jag har tittat på Santa fe också men tyvärr så väger min husvagn för mycket, 1280 kg och enligt uppgift får Santan bara dra 1120 med B kort.
Tucson får som jag förstår dra 1310 med B kort.
Finns det något annat som ni tycker jag bör kolla speciellt när jag kikar på en begagnad Tucson??