Annons

Dyra friskluftfilter?

1
Hej.
Jag betalade 1450:- för 1500mila servicen på min 2,4.
Fast verkstan ville även byta kupe´filtren också, det skulle visst
vara 2st och skulle kosta drygt 500:-/st.
Men killen på verkstan sa att ibland räcker det med att göra rent och
blåsa av filtren, vilket han gjorde vid denna service.
Men nästa gång ska dom bytas.

Är det fler som hört något om dessa filter, är det rimligt att det ska
kosta drygt 1000:- extra bara för 2st pappersfilter?

/Wanheden
Annons

2
Jag fick betala 598:50 för ett filter till min -03:a. Jag tror att från -04:a är det delade filter som gäller för att underlätta monteringen. Priset ska ändå ligga på ca 600 spänn tillsammans.

Jag köpte ett gäng original kupéfilter från USA och de kostade 230 spänn stk inklusive frakt. Förbannade tramspriser Hyundai Sverige kör med!!

Undrar om inte 10 lager Melittafilter gör samma nytta som det riktiga filtret... :roll: :roll: :roll:

3
ClasseClas.

Hade inte du en servicemanual inne tidigare angående kupéfilterbyte?
Har för mig att jag läst något sådant. Var finns den nu?

Jag tror att ifall man skriver ut alla mektips från club-forumet och samlar i instruktionsboken, så har man en ypperlig servicehandbok när garantitiden går ut efter 3 år.

5
Hej!

Angående kupefilter. Jag beställde nu 1500 mils service utan kupefilterbyte, bad dem "blåsa" rent dessa istället. På 01:an byttes bara kupefilter 1 gång vid 4500 mil.
För visst är det orimligt pris på dessa filter (2 st ca 800:-). :shock: Tänkte spara bytet till 3000 mils servicen.

Hur gör ni?

:wink:
Stahl

6
Jag byter 1 gång/år, pga skitig luft i Sthlm + dammiga skogsvägar på landet. Filtret såg inte så jättemuntert ut efter 12 månader om man säger så... :cry:
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision