Annons

Jag mötte Lassie!(Tråd för misstänkta medlemsmöten på vägen)

1
Jomän, idag hade jag minsann "tätkänning"!

Kom för en gångs skull ikapp "ledaren"; Magnus Robertsson
i sin Santa Fe CRDI -02; nu med 34,500 mil på mätaren!

Han låg och harvade bakom en bredlast strax söder om Göteborg på väg till Kvänum, och såg ut att ha det tråkigt så jag muntrade upp honom med min tuta. :roll:

Just hans bil är lätt att ringa upp - numret står på sidan, men jag undrar lite över den Santa Fe jag blåste förbi strax efter träffen med Robertsson;

En Santa med "Christ" hästkärra på E6an genom Mölndal - föraren kollade en del när jag körde om; någon härifrån???

Swedefe
Annons

2
Kan det varit "lente45" tro?

Från välkommentråden;
Hej Jag har köpt en Santa Fe -03 crdi i dec-03
Svart.Har kört med sambons hjälp ca 3000 mil
kört slut på en koppling &två fram däcksom var utslitna på insidan efter ca 2200mil.kopplingen gick på garantin ej däcken. annars är jag mycket nöjd med bilen min sambo drar en stor boggiaxlad hästtransport med den & hon är helnöjd också
Det var trevligt att hitta en sida för Santafe ägare där man kan få reda på både plus & minus om bilen
Mvh.Lennart & Yvonne
Vet inte om Christ=boggie :roll:

4
Måste hålla tråden varm... :wink:

Såg igår för första gången en styck Kia Sportage och faktisk för första gången en Terracan in real life, dvs utanför bilhallarna. Ingen jag kände i bilarna, men ändå! 8) :D

5
Ja isåfall så kan jag bluddra på jag med:

Såg idag min första Santa Fe 2WD på E6a norrut mellan Fjärås och Kungsbacka!

Troligen importerad från USA - bilen hade USA-spec och var lackerad i en illandes röd solid färg, med "cool gray" cladding och bumperskin.

Fräck färg! Dessutom hade bilen USA-size på de svenska nummerskyltarna - liite avis där...

Att bilen var 2 WD syntes tydligt eftersom den gick lite högre med rumpan än vad våra vanliga bilar gör - såg lite oanständigt ut när det inte "fanns något att se" i bakaxelregionen...

Terracan ser jag oftast i Norge(!), och någon Sportage2 har jag inte sett i trafiken ännu - å knappt några Tucson heller, för den delen...

Swedefe

6
Swedefe skrev: knappt några Tucson heller, för den delen...
Här i Sthlm ser jag faktiskt fler å fler Tucson, och nu är det så många så att det kan inte enbart vara Hyundai HK som kör dom! :P

7
På vägen hem i går 31 mars kl 14:15, glider det upp en silverfärgad Santa Fe Challenge på min vänstra sida. Vi turas om att köa ner mot Eugeniatunneln i eftermiddagens härliga sol. Själv sitter jag i en Citron AX 11 och tittar upp på föraren iklädd en tuff ”cepa” och de senaste solbrillorna. Har aldrig tidigare sett en sådan blank och skinande Santa Fe (har själv Ditec behandlat), övriga bilister i kön sneglade avundsjukt där de satt i sina skitiga V70 och 9 5or. Om du känner igen dig, skriv en kommentar. 8) 8)
/Fjällis med 3 Santor och nu SAAB 9-5 SportCombi 2,0t BioPower 2007.

8
Nu har vi dock lite större chans till träff:

Mitt i natten 13/4 så parkerar jag rakt bakom en svart Santa på S.t. Eriksgatan i Stockholm. Bilen har "club-dekalen" prydligt fästad på bakluckan och har ett regnummer som börjar på W.

När jag lyckats få grepp om allt i famnen som jag skall bära iväg med så ser jag att föraren sitter i bilen och läser en tidning!

Överväger om jag skall knacka på rutan och säga hej, men neej - inte i Stockholm, inte kvart över midnatt, inte nedlastad som en guldgrävaråsna med prylar och pinaler...

Det finns ju åtskilliga medlemmar i Santa Fe-klubben som sällan eller aldrig tittar in på forumet - men gör du det så vore det kul om du hörde av dig - vi blir fler och fler dag för dag här i Santaland!

Swedefe

10
Såg en svart Santa Fe (reg nr TYF ???) som brassade igenom motorvägsrondellen i Upplands Väsby en morgon i 8-snåret v16.
Föraren hade nog bråttom för jag hann bara se lite av reg-plåten plus en club-dekal. Det gick så snabbt att det nästan var ett brott. Men det gäller väl att skapa respekt?

Kanske jag också kan få upp farten på vår Santa nu när den varit på välbehövlig service.

Hur ska vi hälsa på varandra?
Blinka med dimljusen valfritt framtill eller baktill (efter behov)?
Vinka med handen (som hojåkarna)?
Eller annat knep...

12
Blev idag omkörd på E6:an utanför helsingborg av en gråmet följebil med saftblandare och skyltar i passivt läge, Kunde det månne vara Robertsson ?

Kan ju tillägga att jag körde lastbil därav att jag blev omkörd !
8)

13
Mötte Krom-Vicke (=ClasseClas) när vi var på väg till Stinsen i fredags 29/4 i 18-blecket.
Men visste inte hur jag skulle hälsa!?!?
(se tidigare inlägg 25/4)
Inga idéer, någon??

14
Helljusblinka och vinka som en tokj**vel och tuta lite för säkerhets skull så får du uppmärksamhet!! :wink: :D :D :D 8)

Jag var där med lillgrabben och hämtade ut medicin vid 11-blecket, så det var nog hustrun du mötte på em/kväll.

15
linkan skrev: Men visste inte hur jag skulle hälsa!?!?
Inga idéer, någon??
ClasseClas skrev: Helljusblinka och vinka som en tokj**vel och tuta lite för säkerhets skull så får du uppmärksamhet!!

Allt hitom "ramla ur bilen" får väl anses okay.
Själv har jag höjt handen någon gång, men det verkar som ingen hinner se det - eller ens bilen...
Bild
Minns att tyska DKW-ägare heljusblinkade det antal gånger som motsvarade deras motorbyten - en pigg tradition som återupplivades när NSU satte sin wankelmotoriserade Ro 80 i trafik...

För oss kan antalet kopplingsbyten ligga till grund!
Bild
Bild
Bild

Swedefe