Annons

Dataexpert någon?

1
Finns det någon vänlig själ som vet vad följande beror på:

I lördags morse startade jag datorn, får ett meddelande att den personliga någonting kan inte läsas och ev kan vara skadad.
Datorn startar med ett utseende som om den vore helt ny, allt annat är borta.

Jag gör en återställning till fredagens datum, då kommer allt fram.
Går in på windows update, laddar ner rekommenderade uppdateringar (har ändå aut uppdat)

e-post fungerar utan problem, men när jag skall ut på nätet så fastnar allt när det står ansluter... och jag känner inte igen utseende på internet explorer, den ser helt ny ut. Här låser sig allt och jag är tvungen att stänga av strömmen till datorn.

Något säger mig att service pack 2 installerades under uppdateringen, men går jag in på lägg till/ta bort program och markerar service pack 2 så börjar den men meddelar att den inte hittar några filer.

Är jag inne på hjälp och support och den försöker gå ut på nätet så låser sig allt igen. Som tidigare skrivits så funkar e-post.

Det går heller inte att köra scandisk för den saknar exklusiv återkomst till windows filer???

Är det något enkelt fel som man kan åtgärda själv?

Mycket tacksam för svar med tips och ideer!

:wink:
Stahl

PS. Datorer ska bara fungera....... inte krångla.....
tur att datorn på jobbet funkar....
Annons

2
Stahl, ett litet försök till hjälp.

Inte för att jag just nu vet vad du ska göra åt saken, men jag får ju för mig att det bl a har med Service Pack 2 (SP2) att göra.
SP2 borde alla ha installerat för mycket länge sen, men om du inte har gjort det, så är jag tveksam om dom automatiska uppdateringarna från Windows Update fungerat eller blivit kompletta.
Och nån gång under innevarande månad har det kommit en ny version av Internet Explorer, som vad jag förstår skulle erbjudas Windows-användarna automatiskt via Windows Update - men utan SP2 lär det inte funka.

Kanske har Du alltså kört med ett Windows som haft ett antal "kryphål" som inte täppts till av SP2 och andra säkerhetsuppdateringar - och kanske har du råkat utt för att någon ovälkommen tagit sig in i systemet?

Försök att göra en återställning till en tidigare dag då allt såg normalt ut, hämta sen SP2 (se Windows Update-sidan) och installera det. Kör sen Windows Update igen för att försökra dig om att du får med alla säkerhetsuppdateringar.

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

3
Hej Stahl!
Sådana här mystiska grejer har hänt mig också, i varierande former. Mest förr, innan jag hade den senaste datorn med XP. Jag antar, att du har XP home, och då skall du helst ha med "servicepack 2". Om du kör in skivan med operativsystemet som du skall ha fått med vid datorköpet, och gör en ominstallation - jag har för mig att du får markera "reparera" - så lär det bli bra igen; Det har jag gjort en gång för ett tag sedan, och det funkade. Gå sedan in på Microsofts hemsida och ta hem servicepack 2, det lär vara bättre att ha den installerad. Exakt vad den innebär, är jag inte så bra på, men ändå.
Systemåterställningen fungerar också, men gå tillbaka rättså långt i tiden, det kanske hjälper det med.
Hoppas att något hjälper, det är ju så frustrerande när grejerna inte vill göra som de blir beordrade...! (Det är nog därför som kvinnorna anser att datorer är av hankön... :lol: )
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

4
Tack, skall försöka med systemåterställning igen och gå längre tillbaka i tiden.
Installationsskivor, det är inget man får, de "klonar" väl in allt.

Bengt, jag misstänker också något med servicepack 2, men internetsidan verkar vara version 7, och denna är ju ny, men fungerar inte korrekt. Hoppas att detta försvinner när jag gör en ny systemåterställning.

Tack för svar!
Återkommer imorgon, lämnar nu denna fungerande dator!!

Må gott!
Stahl