Annons

Vinglig vid halka?

1
I veckan var jag uppe i sundsvall och det blev vinterväglag efter söderhamn. Då upplevde jag att bilen liksom ville vandra med bakändan, jag stannade för att kolla om jag hade punka, så mycket kändes det. Jag har nya hakka 4 dubbdäck på kan de vara de som gör det vingligt? Eller kan det vara så att bakhjulen "släpar med" pga av att rullningen måste driva runt kardan? Den sliter ju faktiskt mer bakdäck än fram.

Nån annan som upplevt den som vinglig vid ishalka?
MVH Johan
Annons

Re: Vinglig vid halka?

2
joeng38 skrev:I veckan var jag uppe i sundsvall och det blev vinterväglag efter söderhamn. Då upplevde jag att bilen liksom ville vandra med bakändan, jag stannade för att kolla om jag hade punka, så mycket kändes det. Jag har nya hakka 4 dubbdäck på kan de vara de som gör det vingligt? Eller kan det vara så att bakhjulen "släpar med" pga av att rullningen måste driva runt kardan? Den sliter ju faktiskt mer bakdäck än fram.

Nån annan som upplevt den som vinglig vid ishalka?
tvärt om du hade inte stängt av esp:n?

Om inte kan det vara bra att kolla om den fungerar.

3
Bakhjulen behöver inte driva runt kardanaxeln vid ren framhjulsdrift eftersom ITM-kopplingen (jämför Haldex) sitter ihop med slutväxeln.

Föreslår att du kommer på träffen den 6:e feb i Sollentuna där ITM-systemet kommer att presenteras. Då finns det läge att ställa frågor också.

http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=1029
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

5
joeng38 skrev:Har inte ESP på min. :cry: Det är en av de i första lasset som såldes. nästa sändning till sverige har esp.
där har du förklaringen, varje gång det är halt på vägen så blinkar esp lampan till lite här och där. Bilen är hur stabil som hest tack vare detta.

8
Ja men bara i låga farter tycker jag, och trampar man fullt vid halka så spinner den ohejdat.
Typ om man ska iväg vid ett rödljus och det är halkigt så hostar den. Men det verkar som samtidigt som fram släpper så kopplas bakhjulen in, och då slutar den spinna pga driv i baken snarare än att tcs går in.

Antispinn är definitivt inte i klass med den jag hade i S80-n, den kunde man lite på.
MVH Johan

9
Själv är jag skeptisk till elekroniska gizmos; jag har kört bilar med ASR/TCS som ställt till mer trubbel än dom gjort nytta, så jag var mer än orolig när vi hämtade ut Santa #2, som hade TCS.

Faktum är att jag nästan bara upplever Santans TCS som positiv;
jag har haft rejäl nytta av den när jag backat ner med ett bakhjul i dike och lyft det diagonala framhjulet höögt i luften.
Med vår första Santa har jag blivit stående i liknade situationer (Läs: fått backa ner hela bilen i diket innan jag tagit mig upp igen) :roll: men nu bara knattrar TCSen och lägger över kraften på de hjul som har markkontakt. No worries.

Samtidigt så tillåter faktiskt TCSen lagom mycket hjulspinn där man vill ha det; lera, djupsnö och backbestigning.
Känns som den "läser av" vad föraren är ute efter och helt enkelt resignerar när man trotsar systemet. Mycket sympatiskt i mina ögon! :mrgreen:

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting