Annons

Farthållaren

1
Hej,

Har senaste veckorna varit ute och kört min nya Santa (och monterat KCR boxen).

Har en fråga till Er andra om ni har känt samma sak som jag.

När jag sätter på konstantfarthållaren så känner man hur den arbetar, alltså med korta intervall kansk 0,3 sek så ökar bilen farten varefter den saktar ned. Frugan åkte med när jag satte igång den utan att hon såg det och efter en stund var hennes kommentar "vad håller du på med jag blir ju sjösjuk".
Alla mina andra bilar arbetar mycket bättre, man upplever inte att man känner fartökning och minskning på en rak platt väg.

2
Hej Mats!
Nej, så har jag inte känt att den uppför sig; Vid c:a 90 håller den en konstant hastighet på slät väg. Däremot gör den allt vad den kan för att hålla samma fart då det börjar luta uppför (t ex i backen upp mot Skåpesund du vet), och växlar då gärna ner, vilket jag tycker är lite omotiverat. Därför slår jag oftast ifrån farthållaren då det är "backiga" vägavsnitt, och använder den mest på motorvägen där det är slätt.
Så några omotiverade fartökningar så som du beskriver känner jag inte.
Har du däremot känt hur effektivt den bromsar för att hålla rätt fart i långa utförsbackar i t ex 70 km/t? Funkar förvånansvärt bra, tycker jag.
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

3
Prova funktionen hos konstantfarthållaren med och utan inkopplad box!
Vågar sätta ett äpple på att du bara upplever problem med boxen inkopplad -

för att:

Konstantfarthållaren är promad för att arbeta tillsammans med ursprungseffekten.
Med tillsatsboxen gör konstantfarthållaren samma korrigering som tidigare, men resultatet blir större; målhastigheten nås snabbare/överträffas, varefter konstantfarthållaren korrigerar genom att slå av tills målhastigheten är uppnådd, det nya pådraget blir som tidigare för stort för den nya effekten - och så håller det på.
Onandonandon...

Hade detta problemet på en Xantia 2.1 TD som handlaren eftermonterade en "farthållare" på med mjukvara från vanlig bensinbil på. Vidrigt!

Jag inte bara påpekade felet gång på gång, utan även bad dem fixa mjukvara från annan vridmomentstark bil - V8 eller vad f-n som helst.
Inte då - det var ju bara jag som klagade, som vanligt...

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

4
Hej,

Fartförändringarna med boxen upptäcktes innan boxen var monterad,
den upptäcktes första dagen på hemväg med bilen.

Har för mig att det var på ganska plant (horisontellt) underlag
vi kände detta.

Skall ut och köra för att kontrollera detta fenomen igen om det består.

Kommer tillbaks med kommentarer.

5
Eventuellt kan det spela in om motorn (läs växellådan) är varm eller inte. Vid slätkörning torde lockupen gå in om lådan är varm. Farthållaren ska väl fungera som det är tänkt oavsett dessa omständigheter.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

6
Hej!
När min bil var ny märktes också farthållaren men det försvann efter några hundra mil. Hur det nu kunde göra det. Det kan ju vara så att man vänjer sig efter ett tag men jag tror på allvar att det är borta och det är samma flyt som på den gamla V6an.
Santa Blå
Hälsningar Santa Blå
Santa Fe 2,2 CRDi Exclusive, automat, 7-sits, -07

7
Hej Mats!

Jajjamän, här har du en som upplever samma sak med sin goding. Det svajjar så man blir sjösjuk, helt rätt, rätt obehagligt faktiskt. Ibland går det riktigt bra men så kan den börja "pumpa" liksom. Märkligt, har jag aldrig tidigare upplevt på en bil.

Mvh
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

8
kan det ha att göra med nån effekthöjning på motorn och att dom glömmt ändra i programvaran till farthållaren i samma veva? dom höjde ju effekten på dislarna med partikelfiltret och vår betersig precis sådär känns lite skummt att köra med

9
Hej bilen pumpar fortfarande men endast i vissa farter.
Ex vis när jag sätter in farthållaren då hastighetsmätaren visar 119-120 km/tim är fenomenet ett faktum.

10
Kan detta fenomen vara specifikt för brännoljerov... förlåt... dieselmotorerna, tro?
Jag har testat farthållaren åtskilligt nu, och inte märkt av någonting av det som beskrivs ovan...
Jag ställer in hastigheten, och bara när det börjar luta uppför, respektive nerför, märks det av en liten förändring i hastigheten; På slät väg håller den hastigheten absolut jämnt och helt omärkligt! I både 70-75, 90-95 och c:a 110... :D :D
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15

11
Danne_gg skrev:kan det ha att göra med nån effekthöjning på motorn och att dom glömmt ändra i programvaran till farthållaren i samma veva? dom höjde ju effekten på dislarna med partikelfiltret och vår betersig precis sådär känns lite skummt att köra med
Bra förslag! Ursäkta om jag är lite rak på sak, men varför är det ingen som tjatar på sin verkstad så vi får frågan utredd? :wink: Vänta inte på nästa service, utan ring på stuberten! Det är det 3-års nybilsgaranti handlar om (tycker jag). Finns det en månne en mjukvarufix till partikelförsedda CRDi?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

Min är OK

12
Min 07-a med 155 hk fungerar i alla fall som den skall vad gäller farthållaren. Bra också på landsväg att man kan låsa på femman med "shiftronicen". Inbillar mig att det borde ge bättre bränsleekonomi, om det inte är några större motlut.

Zukken

Korrigering

13
Apropos det jag skrev här ovan. Hittade den här kommenatren ifrån träffen med Hyundai. Ligger nog en del i det.

Det finns en tendens idag att vi överbelastar våra motorer genom att ligga på alldeles för låga varvtal i tron att vi då sparar bränsle, detta är fel och egentligen endast möjligt på grund av den fina motorstyrning som vi har idag, en äldre bil hade vid dessa varvtal och belastningar spikat och tvingat oss att växla ner

Zukken

Re: Korrigering

14
Suzuki skrev: Det finns en tendens idag att vi överbelastar våra motorer genom att ligga på alldeles för låga varvtal i tron att vi då sparar bränsle, detta är fel och egentligen endast möjligt på grund av den fina motorstyrning som vi har idag, en äldre bil hade vid dessa varvtal och belastningar spikat och tvingat oss att växla ner
Zukken
Cierar mig själv... :oops: :lol:
Skäreläjan skrev:Hej Linkan!
Jag tror inte riktigt på det där med att ligga i 50 km/tim för att spara bränsle. Det finns ju något som heter "ekonomisk hastighet" och handlar ju om att komma så långt som möjligt i förhållande till mängden förbrukat bränsle. Jag tror inte att 50 km/tim är riktigt i det fallet, utan snarare att 95-100 km/tim är troligare. Skall bli kul att läsa vad de som testat riktigt har kommit fram till.
Jag drar mig till minnes en jänke jag hade; Med V8, 385 hkr, 2200 kg tyngd låg faktiskt den ek. hast. på 120 km/tim... :shock: :shock: :shock:
Jag har faktiskt märkt, att bilen drar MINDRE bränsle, om man kör den lite "hårdare"... Missuppfatta mig rätt nu; Jag menar INTE att man skall köra som en biltjuv... Fast det begrep väl alla förstås... :D :D
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15

Re: Korrigering

15
Suzuki skrev:Apropos det jag skrev här ovan. Hittade den här kommenatren ifrån träffen med Hyundai. Ligger nog en del i det.

Det finns en tendens idag att vi överbelastar våra motorer genom att ligga på alldeles för låga varvtal i tron att vi då sparar bränsle, detta är fel och egentligen endast möjligt på grund av den fina motorstyrning som vi har idag, en äldre bil hade vid dessa varvtal och belastningar spikat och tvingat oss att växla ner

Zukken
Precis, har irriterat mig många gånger på dessa infantila "spara bränsle tips" med generella varvtalsrekomendationer och växla upp så fort som möjligt bla bla bla, kör alltid på högsta växeln osv.