Många funderar över färddatorn i Santa Fe, med viss rätt. Min visar endast, utöver distans som en trippmätare ändå skall, kvarvarande sträcka man kommer på den bensin som fyllts i. Väldigt godtyckligt verkar det som, samt momentan förbrukning som kan nollställas. Det gott folk är allt!
På amerikanska Hyundais hemsida utlovas "The trip computer helps the driver monitor a variety of driving parameters, such as driving distance, average fuel consumption, current fuel consumption and average speed."
Alltså skall man tex. få genomsnittsfart också, bland annat. Någon som hittat detta?
Sukken
Annons
2
Nej, "average speed" verkar inte finnas i den svenska färddatorn. Även jag tycker det är lite magert med bara aktuell bensinförbrukning och resterande körsträcka - beteckningen "färddator" känns lite missvisande...
Jag känner mig i alla fall väldigt nöjd med beräkningen av snittförbrukningen, eftersom den verkar vara åtminstone lika rätt som dom värden jag får fram genom att räkna på körd sträcka och påfylld mängd vid varje fulltankning.
Däremot begriper jag mig inte alls på färddatorns beräkning av hur långt jag ska kunna köra på den mängd bensin som finns kvar i tanken. Det verkar som om beräkningarna utgick från att tanken rymmer på sin höjd 60 liter i stället för dom 75 liter som den uppges och faktiskt verkar rymma.
Någon nollställning av färddatorvärdet tycks inte går att utföra - såvida den inte nollställs om jag kör tanken helt tom och sen tankar fullt igen...
Några tips?
/BengtB
Jag känner mig i alla fall väldigt nöjd med beräkningen av snittförbrukningen, eftersom den verkar vara åtminstone lika rätt som dom värden jag får fram genom att räkna på körd sträcka och påfylld mängd vid varje fulltankning.
Däremot begriper jag mig inte alls på färddatorns beräkning av hur långt jag ska kunna köra på den mängd bensin som finns kvar i tanken. Det verkar som om beräkningarna utgick från att tanken rymmer på sin höjd 60 liter i stället för dom 75 liter som den uppges och faktiskt verkar rymma.
Någon nollställning av färddatorvärdet tycks inte går att utföra - såvida den inte nollställs om jag kör tanken helt tom och sen tankar fullt igen...
Några tips?
/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.
Missvisande som sagt
3Jag håller med. Det är väldigt missvisande med att kalla den lilla displayen för färddator. I min gamla bil fanns två parallella datorer som exakt visade förbrukning, dels över tid, dels momentant. Dessutom snitthastigheter, sträckor med mera som är väldigt intressant att veta på långturer.
Dessutom är det ju opålitliga siffror i Hyundaien på den återstående sträcka man kommer med på bensinen. Värdena upphör ju att visas när det är ca 5 liter kvar.
Märks att koreanerna har långt till autobahn....
Ett annat elektronikfiasko tycker jag verkligen är originalstereon. Jag har aldrig varit med om en RDS-radio de senaste tio åren som inte själv söker av områdets stationer genom ett enkelt knapptryck. Hittar inte den funktionen. Inte värt 4900 spänn.
Zukken
Dessutom är det ju opålitliga siffror i Hyundaien på den återstående sträcka man kommer med på bensinen. Värdena upphör ju att visas när det är ca 5 liter kvar.
Märks att koreanerna har långt till autobahn....
Ett annat elektronikfiasko tycker jag verkligen är originalstereon. Jag har aldrig varit med om en RDS-radio de senaste tio åren som inte själv söker av områdets stationer genom ett enkelt knapptryck. Hittar inte den funktionen. Inte värt 4900 spänn.
Zukken
4
När det gäller frågan radiostationssökningen hänger jag inte med. På ratten dvs bilens ratt finns ju bl a en knapp som det står Seek på. Med ett tryck på den söker radion efter tillgängliga stationer, uppåt eller nedåt. Motsvarande knapp/knappar finns också på själva radion.
Eller letar du Suzuki/Zukken efter någon annan knapp eller funktion?
/BengtB
Eller letar du Suzuki/Zukken efter någon annan knapp eller funktion?
/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.
Lagring
5Hej BengtB
Jag var kanske otydlig. Att söka station efter station och lagra genom att trycka knapp 1-6 har ju fungerat i decennier. Vad jag menar är att du trycker på en knapp - oftast "seek", så scannar radion själv av alla stationer som finns i grannskapet och lagrar dem på tex. plats 1-27. Väldans praktiskt, och du slipper vänta på att radion skall leta igenom hela Italiens FM-band eller så.
En annan sak jag saknar, kom jag på, är att alla tidigare RDS-radio haft en inbyggd klocka med datum som stäms av mot RDS-systemet. På så vis kan man alltid kolla tiden exakt på sekunden, och datum via radion. Finns det?
Nä, jag tycker Hyundai-elektronik verkar mer och mer skrutt... Men bilen är iaf. sällsynt trevlig att köra.
Zukken
Jag var kanske otydlig. Att söka station efter station och lagra genom att trycka knapp 1-6 har ju fungerat i decennier. Vad jag menar är att du trycker på en knapp - oftast "seek", så scannar radion själv av alla stationer som finns i grannskapet och lagrar dem på tex. plats 1-27. Väldans praktiskt, och du slipper vänta på att radion skall leta igenom hela Italiens FM-band eller så.
En annan sak jag saknar, kom jag på, är att alla tidigare RDS-radio haft en inbyggd klocka med datum som stäms av mot RDS-systemet. På så vis kan man alltid kolla tiden exakt på sekunden, och datum via radion. Finns det?
Nä, jag tycker Hyundai-elektronik verkar mer och mer skrutt... Men bilen är iaf. sällsynt trevlig att köra.
Zukken
6
Vill inte förta glädjen för någon... Men om jag förstått det rätt, så finns inte RDS-funktionen på originalstereon...

Finns att läsa om i PDF-filen, sid 27, längst ner...ClasseClas skrev:Nu finns "rapporten" i ett lite nättare format som pdf-fil (730k):
http://www.hyundai.nu/bilder/ClasseClas ... ilarAB.pdf
Stort tack till Santaclaus som enträget fixade till detta!
181 Skäreläjan
Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)
"Ditt hem är där din katt är...!"
7
Zukken:
Nu förstår jag vad du menar. Men för min del har jag inte saknat funktionen du är ute efter, snarare tvärtom. Om jag ska lagra stationer så vill jag själv bestämma vilka stationer och på vilken plats en viss station ska hamna, och så blir det ju inte om radion själv lagrar varje hittad station på nästa lediga plats.
Däremot är det minst sagt irriterande att bilens klocka inte är radiostyrd utan måste justeras manuellt.
Skäreläjan:
Den s k integrerade radio/stereo som installeras i Sverige är inte den koreanska originalstereon fick jag förklarat för mig av säljaren. Orsaken skulle vara att originalstereon inte har en RDS-funktion som funkar i Europa.
Den integrerade "stora" stereo som före leverans (men i Sverige) monterades i min bil har RDS vilket också framgår av texten på apparatens framsida.
Men av märkningen och radions instruktionsbok framgår också att det ändå är en Hyundai-apparat.
/BengtB
Nu förstår jag vad du menar. Men för min del har jag inte saknat funktionen du är ute efter, snarare tvärtom. Om jag ska lagra stationer så vill jag själv bestämma vilka stationer och på vilken plats en viss station ska hamna, och så blir det ju inte om radion själv lagrar varje hittad station på nästa lediga plats.
Däremot är det minst sagt irriterande att bilens klocka inte är radiostyrd utan måste justeras manuellt.
Skäreläjan:
Den s k integrerade radio/stereo som installeras i Sverige är inte den koreanska originalstereon fick jag förklarat för mig av säljaren. Orsaken skulle vara att originalstereon inte har en RDS-funktion som funkar i Europa.
Den integrerade "stora" stereo som före leverans (men i Sverige) monterades i min bil har RDS vilket också framgår av texten på apparatens framsida.
Men av märkningen och radions instruktionsbok framgår också att det ändå är en Hyundai-apparat.
/BengtB
8
Aha, det finns då två typer; Jag trodde inte det, eftersom man säger att den inte tillhandahålls i Sverige? Undrar om Svartbjörn - som jag tror har "originalstereon" - har RDS på sin...?BengtB skrev:
Skäreläjan:
/BengtB
181 Skäreläjan
Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)
"Ditt hem är där din katt är...!"
9
Morsning!
Svartbjörn har RDS i sin apparat! Jo, det är väl det minsta man kan önska idag kan jag tycka. I övrigt får jag nog hålla med tidigare talare, det är lite klent med finesser i radion, väldigt basic får väl sammanfatta intrycket. Det enda jag föll på, liksom HSB:n, var att den såg trevlig ut där den satt. Svårt att få en "lös" dito att se ut som en del av interören som denna original apparat trots allt gör.
Menade
Svartbjörn
Svartbjörn har RDS i sin apparat! Jo, det är väl det minsta man kan önska idag kan jag tycka. I övrigt får jag nog hålla med tidigare talare, det är lite klent med finesser i radion, väldigt basic får väl sammanfatta intrycket. Det enda jag föll på, liksom HSB:n, var att den såg trevlig ut där den satt. Svårt att få en "lös" dito att se ut som en del av interören som denna original apparat trots allt gör.
Menade
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07
Bättre med Ford
10Det här med stereon är mer och mer irriterande om det är som framgår av forumet. Hyundais svenska agent tar alltså 4900 för en ren skitstereo.
Jag trodde aldrig att min sex år gamla stereo i Forden skulle vara bättre, men det är den. Dessutom samma format som Hyundaien. Funderar faktiskt på att flytta den. Bättre att ha en bra stereo utan MP3 än en kass utan några som helst övriga funktioner....
Sukken
Jag trodde aldrig att min sex år gamla stereo i Forden skulle vara bättre, men det är den. Dessutom samma format som Hyundaien. Funderar faktiskt på att flytta den. Bättre att ha en bra stereo utan MP3 än en kass utan några som helst övriga funktioner....
Sukken
11
Originalstereon som säljs i Sverige har RDS. Det finns även en annan originalstereo, vilket säljs som en premium sound package, med 10 högt + 605 Watts slutsteg + radio. Den premium package saknar RDS, vilket är anledningen varför det alternativet inte säljs i Sverige.Skäreläjan skrev:Aha, det finns då två typer; Jag trodde inte det, eftersom man säger att den inte tillhandahålls i Sverige? Undrar om Svartbjörn - som jag tror har "originalstereon" - har RDS på sin...?BengtB skrev:
Skäreläjan:
/BengtB
Infinity Logic 7 ® AM/FM/CD changer/MP3-compatible audio system with 10 surround sound speakers including subwoofer and 605-watt external amplifier
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision