Annons
19
Hm måste säga att jag inte håller med om kritiken till 100% tyvärr(?) fanns inte det någon orginal huvudenhet att välja till när jag beställde bilen.
Hade velat haft den dubbeldin med navigator jag sett i bla handboken, men enligt når återförsäljare har någon sådan aldrig existerat!!!
Ja ja.. så det blev en Pioneer -X1 med utfällbar skärm istället. fick då även blåtands handsfree, digitalTV med boxermöjlighet, dvd spelare och en skärm till baksätet oxå. En MYCKET kompetent maskin måste jag säga.
Dock blev det en affär på nästan 30k.
Men tillsaken.. jag blev klart possitivt överraskad av orginalhögtalarna!!
Gämförde med de som satt i min BMW E39-00 då va Hyndans högtalare vida överlägsna.. Tom basen knackar på rätt duktigt.
Kan det va orginal stereon som är flaskhalsen tro?
Trots allt kommer det uppdateras med ett DLS framsystem och en dubbel 12" låda i bak o ett 4kanals steg.. kommer köra bakhögtalarna direkt från pioneern.
Det som stör mig är att pioneer kom ut med en billigare variant i dubbel DIN me likn prestanda ca en månad efter jag fått min monterad,,,
Grrrrr
Hade velat haft den dubbeldin med navigator jag sett i bla handboken, men enligt når återförsäljare har någon sådan aldrig existerat!!!
Ja ja.. så det blev en Pioneer -X1 med utfällbar skärm istället. fick då även blåtands handsfree, digitalTV med boxermöjlighet, dvd spelare och en skärm till baksätet oxå. En MYCKET kompetent maskin måste jag säga.
Dock blev det en affär på nästan 30k.
Men tillsaken.. jag blev klart possitivt överraskad av orginalhögtalarna!!
Gämförde med de som satt i min BMW E39-00 då va Hyndans högtalare vida överlägsna.. Tom basen knackar på rätt duktigt.
Trots allt kommer det uppdateras med ett DLS framsystem och en dubbel 12" låda i bak o ett 4kanals steg.. kommer köra bakhögtalarna direkt från pioneern.
Det som stör mig är att pioneer kom ut med en billigare variant i dubbel DIN me likn prestanda ca en månad efter jag fått min monterad,,,
Grrrrr
IX35 2.0 4wd 184hp
20
Inte helt omöjligt, nej...G-son skrev: Men tillsaken.. jag blev klart possitivt överraskad av orginalhögtalarna!!
Jag med min Clarion har också mycket bra ljud i originalhögtalarna; Jag brukar "testa" olika bilstereo bland bekanta, med hjälp av en "redigerad" CD med Miami Vice-musiken och
181 Skäreläjan
Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)
"Ditt hem är där din katt är...!"
21
Dags att damma av denna tråden lite...
Vilken baslåda passar CM bäst?
Jag har ju skaffat en bil med utrymme just för att jag behöver utrymme.
Att sänka in en 300liters låda med fyra 12" i skulle säkert fylla sin funktion, men också mitt bagagerum...
Så vad ger bäst ljud i Santans kupé utan att fylla skuffen?
En säteshalva måste gå att fälla utan att ta ur låddan.
Fanns/finns CM med originalmonterad SUB? O hur låter den isf?
Att sänka in en 300liters låda med fyra 12" i skulle säkert fylla sin funktion, men också mitt bagagerum...
Anders 
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"
Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)
Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)
22
För att kolla på org monterat så måste du nog få tag i US spec bilarna och då har jag för mig att Hyundai samarbetade med logitech!anders skrev:Dags att damma av denna tråden lite...
annars åker du 5sits så borde ju utrymmena där man istället skulle haft stolarna gå att utnyttja för hemmabyggd "dold" låda!:)
Audi A4 2.0T quattro Avant H&R Coilovers, Stertman Motorsport Steg 1.5+
Santa Fe (CM) -07 2.2 CRDi Exclusive
Santa Fe (CM) -07 2.2 CRDi Exclusive
23
Logitech förknippar jag mest med möss o tangentbordDanne_gg skrev: För att kolla på org monterat så måste du nog få tag i US spec bilarna och då har jag för mig att Hyundai samarbetade med logitech!
annars åker du 5sits så borde ju utrymmena där man istället skulle haft stolarna gå att utnyttja för hemmabyggd "dold" låda!:)
Jag åker 7-sits, annars är det absolut ett alternativ att bygga i det utrymmet.
Funderar på de aktiva baslådorna som bla MDS har, ganska platta till formen. Frågan är om ljudet är platt i dem också eller om de orkar med Santans storlek?
Var ett antal år sedan man höll på med sånt här och i bilarna då var utrymmet inget problem så länge man fick in badtofflorna o en tandborste...
Anders 
Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)
Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)
24
Kolla här och glöm Logitech:
Hur subben ser ut och om den är CM-anpassad vet jag inte.
http://www.hyundaiusa.com/ebrochure/San ... ochure.pdf605-watt Infinity® Logic 7® surround sound audio
with in-dash 6-disc CD/MP3 changer, external
amplifier and subwoofer
Hur subben ser ut och om den är CM-anpassad vet jag inte.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
25
Jo, att Infinity är förstklassiga grejer, intygas...!
http://www.infinitysystems.com/home/pro ... Country=GB
(Hörs hemma numera...!
)
http://www.infinitysystems.com/home/pro ... Country=GB
(Hörs hemma numera...!
181 Skäreläjan
Numera Jeep Cherokee -15
26
para skrev:Det blev ganska stor skillnad, framförallt när man spelar högt och basen bankar på. Det burkiga ljudet är borta och det låter mycket klarare.
Även om jag sänker baslådans volym till noll och vrider på hörs skillnad. Dörrhögtalarna ger också bra bas när man spelar högt.
Då orginalstereon ej har nån lågnivåutgång är basen kopplad till bakre högtalarna men den har en separat volymkontroll fäst inne i handskfacket. Fadar man allt fram får således baslådan ingen signal och blir tyst.
Santan har std-korgar för högtalare så i stort sett alla 6,5" passar i bilen och inget av installationen syns, förutom baslådan under skuffgolvet då (tur att jag ej köpte en 7-sits.....)
Vid riktigt låg volym tycker jag dock att den spelar förlite bas och kan där sakna lite dov dunk (om man nu inte vrider ner diskanten till -10 och basen upp till +10...) Möjligt att delningsfiltret till framhögtalarna går att skruva lite på. Ska fråga BRL-killarna vid tillfälle.
Är de 6,5" i den gamla santa fe med? jag har en 02a som ja ska bygga lite ljud i. Skulle vilja ha svar snarast
27
Hej och mycket välkommen till Forumet, Johannisson!johannisson skrev: Är de 6,5" i den gamla santa fe med? jag har en 02a som ja ska bygga lite ljud i. Skulle vilja ha svar snarast. mvh
Jag vill minnas att det var ungefär samma storlek - synbarligen iallafall - som på CM, men det säkraste sättet är nog att ta loss dörrpanelen och mäta högtalarna.
Men det är troligt att någon av högtalarexperterna vi har på Forumet svarar dig ganska snart, även om det råkar vara lite "stiltje" just nu...
Jag minns iallafall, att jag hade bra ljud även i min SM...!
Glöm nu inte att även kika igenom "Funderingar och Svammel", samt "Projekt- och Bilarkivet"...!
Dessa ämnen är ju "dolda" för oregistrerade, och där finns det mycket kul...!
(Förresten - ett litet tips till: Som komplement finns numera klubben även på Facebook, för skojs skull...!
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=2395 )
181 Skäreläjan
Numera Jeep Cherokee -15