Har panikbromsassistansen diskuterats på forumet? Jag har inte hittat något.
När jag fick Santan för ett tag sedan testade jag såklart funktionen och tryckre kraftigt på bromsen i nedförsbacke, och bilden bromsade som f-n, och det skrek och gnisslade som i filmen Bullit. Det är ju bra, om man förutsätter att däcken inte tar skada av för kraftig låsning.
Igår körde vi lugnt på E18, och jag skulle köra om bland alla dessa jämra vajerräcken.... Eftersom det blev möte bromsade jag strax bakom bilen framför och avbröt såklart omkörningen. I det läget panikbromsade bilen så hustrun som satt som passagerare fick nästan spatt.
Det lustiga var att jag bromsade inte alls hårt. Däremot tror jag att assistansen trädde in för att jag flyttade foten från gas till broms ganska snabbt. Intresssant, och ganska imponerande. Det kan ju vara bra, men samtidigt befann jag mig i en kö, där bakomliggande bil låg ganska nära, när min bil bromsar kraftigt i ca. 80-90 km/h.... Det här var på torrt väglag. Hur går det på blöt asfalt eller is?
Jag är imponerad över hur den här tvåtonsklumpen bromsar, men det känns inte riktigt som man bestämmer själv. Min gamla bil - en Ford hade också en assistans som skrämde slag på bilbesiktarna varje år, men den var inte lika brutal som santans.
Någon som har mer erfarenhet, särskilt på vått väglag? Är också nyfiken på erfarenhet av stabiliseringssystemet. Har tyvärr bara haft chans att prova det under kontrollerade former på en snöig grusplan den här vintern, och då funkade det väldigt fint.
Sukken
Annons
2
Hej sukken. På Hyundaiträffen så diskuterades panikbromsassisten som hastigast och jag fick intrycket att den enbart triggas av hastigheten som bromspedalen trycks ned i. En lätt men ändå snabb intryck av bromsen ska alltså ge bromsassist. Det finns alltså inget direkt samband mellan tiden för gasuppsläpp och bromsning.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision