Annons

16
Några synpunkter på Sukkens besvikelser.
Vill inte göra någon ledsen, men sedan jag slutade köra Saab någon gång 1983 känns det faktiskt som om jag kunnat lita på bränslemätarna. Santa Fens känns väldigt otillförlitlig, särskilt som "resterande körsträcka" börjar blinka när det borde vara i alla fall fem liter kvar.
Och jag vidhåller att bränslemätare generellt är mycket oprecisa instrument som man kan förvänta sig så mycket från...
Att "resterande körsträcka" börjar blinka vid fem liter kvar i tanken, låter ganska rimligt, tycker jag. Då får man ju en förvarning om att det är hög tid att tanka.
När sedan stereon visade sig sakna lika många funktioner som färddatorn, så har glorian fallit en hel del på den här bilen......
Att döma/betygsätta bilen efter färddatorn och/eller stereon känns för mig helt främmande. Det är ju en bil jag köpt, inte en underhållningsmaskin.
Det var en av de viktigaste detaljerna för mig när jag valde bil, och jag kollade inte närmare - utan tog för givet att man inte skulle bli lurad.
Ordet "lurad" är nog minst sagt felvalt i det här fallet.

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.
Annons

Re: Mätare funkar

17
Suzuki skrev:Vill inte göra någon ledsen, men sedan jag slutade köra Saab någon gång 1983 känns det faktiskt som om jag kunnat lita på bränslemätarna. Santa Fens känns väldigt otillförlitlig, särskilt som "resterande körsträcka" börjar blinka när det borde vara i alla fall fem liter kvar.
Jag vet att Volvotekniker länge motarbetade den här funktionen (då talar vi om ca 1990), just för att den var så lurig. Men idag finns det ju bra givare att köpa för ändamålet.
I ärlighetens namn borde nog Hyundai valt bort funktionen, om det nu inte finns givare att köpa i Korea. Däremot hade det ju varit bra om färddatorn inehållit de funktioner man antar att den har när man köper en dylik: Dvs körsträcka momentant och över tid, distans sedan senaste stopp, genomsnittsfart, genomsnittsförbrukning sedan tankning och under senaste trippen mm. Inget av det finns ju. Börjar faktiskt bli riktigt sur över detta. Det var en av de viktigaste detaljerna för mig när jag valde bil, och jag kollade inte närmare - utan tog för givet att man inte skulle bli lurad.
När sedan stereon visade sig sakna lika många funktioner som färddatorn, så har glorian fallit en hel del på den här bilen......

Får innerligt hoppas att fyrhjulsdriften inte är lika kass, när båten skall upp.....

Sukken
Det påminner mig om mina Cheva Transsporter jag hade tidigare. De datorerna var sjukt opålitliga och vid 50km kvar så gick panelen över i "low". En gång fick hustrun soppatorsk när det var dryga 100km kvar enligt datorn... Förut väntade jag ut tankningen av bilen in absurdum, men eftersom jag kör förbi 2 av mina mackar varje arbetsdag så brukar jag tanka upp bilen vid kvarts tank ungefär. No worries!

För övrigt så var kompassen i Chevan det roligaste i färddatorn.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

18
Efter att för en timme sen ha tankat bilen och förundrats över färddatorns uppgift om återstående körsträcka, började jag undra om det finns något sätt att nollställa/"resetta" just den uppgiften.

När tanken var full med sina 75 liter ansåg färddatorn att jag skulle kunna köra 55 mil på den mängden bensin - min egen miniräknare hävdar att det betyder en förbrukning på mer än 1,36 liter per mil, vilket inte alls stämmer med vare sig färddatorns uppgifter om genomsnittsförbrukning eller med mina egna (och miniräknarens) uppgifter om verklig förbrukning per mil.

Kan det vara så att färddatorn anser att man bör tanka senast när ca 10 liter bensin finns kvar i tanken? Eller kan man kanske inte utnyttja dom sista ca tio literna (p g a tankens utformning, placeringen av bränsleledningen i tanken, etc)?

Eller kan lösningen vara att göra "reset" av färddatorns uppgift om återstående körsträcka? Hur gör man i så fall? Knappen Reset funkar inte för just den uppgiften.

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

19
Du har säkert prövat denna variant, detta är bara en tanke från min sida.

Bengt om du "resettar" de övriga uppgifterna först och sen checkar tillbaka på läge "återstående körsträcka" - Gör det någon skillnad?

Nu har jag visserligen en SM men den kraftiga avvikelse du får har jag aldrig upplevt, utan färddatorn visar ganska hyffsat beräknad återstående körsträcka för den mängd bensin jag har tankat i bensintanken.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

20
Bengt om du "resettar" de övriga uppgifterna först och sen checkar tillbaka på läge "återstående körsträcka" - Gör det någon skillnad?
Nej, den manövern har ingen effekt på "återstående körsträcka" - det var precis den metoden jag använde i samband med fulltankningen.
Det enda som hände var att värdet ökade till ca 55 mil - växlingen från det tidigare värdet på drygt 20 mil skedde omedelbart efter den tryckning på knappen Trip som gav just visningen av "återstående körsträcka".

Tack för bra förslag ändå, nimbusen, trots att det inte funkade... :wink:

/BengtB
Senast redigerad av BengtB den 19 apr 2007, 09:14, redigerad totalt 1 gång.

Båtliv

21
Man får väl försöka vänja sig vid den konstiga visningen, och glömma färddatorn som ju egentligen inte finns. Det blir i alla fall inte så kul att köra till Italien i sommar med en bränslevisning - och tankvolym som känns ungefär lika tillförlitlig som i båten en varm sommardag.... Men där går det ju redan på känsla. Skillnaden är att Pentagrejorna i båten är minst 20 år gamla och bilen är ny....

Sukken (med en Santa Fe som tydligen rymmer uppemot 80 liter diesel!)

22
Det har ju gått bra i många år att köra bil utan färddator överhuvudtaget, så det ska nog funka lika bra med det som nu finns dvs trippmätaren och möjligheten att ha en viss koll på den aktuella bränsleförbrukningen.

Bränsleförbrukningen i stort kan man ju ändå hålla koll på varje gång man tankar, och i övrigt kan man ha viss nytta av "färddatorns" möjlighet att momentant mäta genomsnittlig förbrukning. Vill man ha reda på hur ens eget körsätt påverkar förbrukningen, så nollställer man mätaren och kör så en stund.
Det är då heller inte så värst viktigt om mätaren visar exakt rätt, utan det viktiga är att man kan få omedelbar information om hur förbrukningen ändras om man ändrar sitt körsätt och sin hantering av gaspedalen.

Å i övrigt får man vara glad ändå åt att CM är en så fantastiskt härlig bil att köra! :D

/BengtB

24
Trots att ämnet är avhandlat ovan saknar jag erfarenheter från bensinmotorn med manuell växlel.

Hur ser bränsleförbrukningen ut under de första 100 milen? Jag trodde att jag skulle ligga lägre än 1 lit/mil, trots att jag för det mesta legat omkring 90-95 km/tim enl. rekommendationerna i instruktionsboken. Har ni fått ner förbrukningen efter inkörningsperioden eller förblev den detsamma.

Beträffande den faktiska hastigheten så visar den endast ca 2 km över verklig hastighet (enl GPS). Min senaste Santa hade en diff på nästan 10 km högre än verklig hastighet.
/Fjällis med 3 Santor och nu SAAB 9-5 SportCombi 2,0t BioPower 2007.

25
Fjällräven skrev:Trots att ämnet är avhandlat ovan saknar jag erfarenheter från bensinmotorn med manuell växlel.

Hur ser bränsleförbrukningen ut under de första 100 milen? Jag trodde att jag skulle ligga lägre än 1 lit/mil, trots att jag för det mesta legat omkring 90-95 km/tim enl. rekommendationerna i instruktionsboken. Har ni fått ner förbrukningen efter inkörningsperioden eller förblev den detsamma.

Beträffande den faktiska hastigheten så visar den endast ca 2 km över verklig hastighet (enl GPS). Min senaste Santa hade en diff på nästan 10 km högre än verklig hastighet.
Linkan har också en bensin M5, så han borde kunna bidra med lite erfarenheter. (Jag tvivlar dock att han lyckades hålla sig kring 90-95km/h i början...)
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

Snittförbrukning V6 automat efter 2000 mil

26
Högsta förbrukning jag mätt upp är 1,26 och den lägsta 0,97. Snittförbrukningen på alla tankningar är 1,11 lit/mil. Santan verkar dra ca 1 deciliter/ mil mindre när den gått 1500 mil.
Kollar alltid förbrukningen vid tankning, tankad volym/ mil på trippmätare.
Jag tycker förbrukningen är helt ok med tanke på tyngd och motorstorlek, då en Volvokombi med hyfsad motor drar lika mycket.

Hastighetsmätaren visar 10% mer än verklig fart när jag kollat den mot GPSen (Navigon PNA 7000T), trippmätaren däremot är mer exakt, det går inte att upptäcka någon skillnad mot avståndet GPSen visar.

27
Nya vinterdäcken är nu på och därför gjorde jag en ny jämförelse av vad bilens hastighetsmätare visar och vad GPS uppger.
Resultatet blev: Ingen märkbar skillnad dvs skillnaderna från jämförelsen i våras, då med nya sommardäck, kvarstår.

Så här såg och ser dom ut (före likhetstecknen står värdena från bilens hastighetsmätare, och efter likhetstecknen står GPS-värdena):

30 = 28
40 = 37
60 = 56
80 = 75
100 = 95

Vinterdäcken är dubbade Kumho 235/65 R17 (körde odubbat på mina tidigare SM men valde dubbat när jag prutade till mig vinterdäck på alu-fälgar i samband med bilköpet - jag "tjänade" ju någon krona på att välja dubbat eftersom valet var fritt, så den vinsten kunde jag inte motstå :wink: ).

/BengtB

28
Hej.
Igår körde jag 32+32 (tur och retur) mil på en dag. Det visade sig (faktisk förbrukning):

Landsväg körning. Hastighet 90-100 km/h

32 mil=35 litr. Vilket innebär 9.1 litr per mil (står hos återförsäljare 8,5 landsväg).

Blandad körning (utan att stå i trafiken) 12 litr.

Bilen har gått 2200 mil sammalagt. Ganska nöjd av min bils aptiten.

OBS! Har 2.7 med bensin!
Bild

29
Alexandr skrev: 32 mil=35 litr. Vilket innebär 9.1 litr per mil (står hos återförsäljare 8,5 landsväg).
Har 2.7 med bensin!
Hmm...?
Undrar om du inte räknat åt "fel håll"...? :?
Jag får den ekvationen till 1,09 liter/mil...! :finstilt:
Det är ungefär vad vår också brukar sörpla i sig, i ungefär samma hastigheter! Har också en V6:a bensin... :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

30
Skäreläjan skrev:
Alexandr skrev: 32 mil=35 litr. Vilket innebär 9.1 litr per mil (står hos återförsäljare 8,5 landsväg).
Har 2.7 med bensin!
Hmm...?
Undrar om du inte räknat åt "fel håll"...? :?
Jag får den ekvationen till 1,09 liter/mil...! :finstilt:
Det är ungefär vad vår också brukar sörpla i sig, i ungefär samma hastigheter! Har också en V6:a bensin... :wink:
Ja, det stämmer. Jag är dåligt på matematik. Det blev 10,9 per 100 kilometer. Hmmm....missnöjd med förbrukningen :roll:
I blandad körning tar 12-12,5 per 100 kilometr.
Hur mycket drar hos er?
Bild