Och jag vidhåller att bränslemätare generellt är mycket oprecisa instrument som man kan förvänta sig så mycket från...Vill inte göra någon ledsen, men sedan jag slutade köra Saab någon gång 1983 känns det faktiskt som om jag kunnat lita på bränslemätarna. Santa Fens känns väldigt otillförlitlig, särskilt som "resterande körsträcka" börjar blinka när det borde vara i alla fall fem liter kvar.
Att "resterande körsträcka" börjar blinka vid fem liter kvar i tanken, låter ganska rimligt, tycker jag. Då får man ju en förvarning om att det är hög tid att tanka.
Att döma/betygsätta bilen efter färddatorn och/eller stereon känns för mig helt främmande. Det är ju en bil jag köpt, inte en underhållningsmaskin.När sedan stereon visade sig sakna lika många funktioner som färddatorn, så har glorian fallit en hel del på den här bilen......
Ordet "lurad" är nog minst sagt felvalt i det här fallet.Det var en av de viktigaste detaljerna för mig när jag valde bil, och jag kollade inte närmare - utan tog för givet att man inte skulle bli lurad.
/BengtB