Annons

31
Och keps skulle jag inte vilja ha nån som det stod nåt om "segling" på
-Ge mig dän på att man skrivit med stora bokstäver framtill: SYDVÄST.... :lol:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red
Annons

32
nimbusen skrev:
Och keps skulle jag inte vilja ha nån som det stod nåt om "segling" på
-Ge mig dän på att man skrivit med stora bokstäver framtill: SYDVÄST.... :lol:
Nej, nej...! Det var i backspegeln som det fanns kompass...! :lol: :lol:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

33
Fast de räknar nog med att de bara är: VÅGADE personer som inte är riktigt TORRA bakom öronen som gå på den billiga PR-satsningen.

Kompass....höhöhö... tja möjligtvis då om det är en sprit-variant.

Beträffande sydväst så tänkte jag nog mera på en
Bild

....istället för keps...
:lol: :lol:

(de gäller å hänga med kå kå kå.... :wink: )

34
Jaså, jaha...
O, o, o... :lol:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

35
Skämt åsido, men jag fattar inte varför de skall hålla på med simpla reklamkampanjer?

Det jag skulle vilja se och som skulle ge omedelbart resultat, bättre än 1000 olika kampanj-varianter där man försöker locka kunder till sig med billiga clown-tillbehör som bete, vore istället att se till och sänka servicepriserna överlag och minska kamremsbyten på "våra" SUV-modeller.

Detta skulle få nya o gamla kunder att omedelbart bege sig till bilhallarna i mängder. Ett oslagbart köpargument, som visserligen skulle få Hyundai:s naiva och säkert också svindyra PR-konsulter att bli arbetslösa, eftersom OM ovanstående förslag genomfördes, jag är övertygad om istället skulle ge efterlängtat eko ute ibland SUV-folket.

Så Hyundai, ett tips är att sluta med dessa naiva försäljningtrix med löjliga leksaksbåtar, en bok som INGEN hade gått och köpt självmant, halvtaskiga pikétröjor, fjantiga "washbags" och annat onödigt plast-lull-lull.

Vem tror ni vi SUV-köpare/ägare är, för man kan ju undra hur ni tänker?
Menar att vem fasen är intresserad av att köpa en pastellfärgad fyrhjulsdriven seglarinspirerad beutybox på hjul med en kepsförsedd rorsman bakom ratten och en hustru som sitter vid sidan om och håller koll på kompassen likt en jungman med modellbåt i knäet?

:shock: :shock: :shock:
Hyundai Santa Fe Sailing Edition 2007 kommer endast i 100 exemplar och finns till försäljning från och med slutet av maj 2007. Priset på bilen blir futtiga 345 700:- för V6:an och endast 369 700:- för dieselversionen.
Skulle gissa på att "lockbetet" d.v.s. de exklusiva Pelle P.-tillbehören som medföljer edition-modellen, går loss på minst 70 spänn... :roll: :lol: :lol:

36
Får väl citera mig själv då ingen annan tycks reagera.
Det jag skulle vilja se och som skulle ge omedelbart resultat, bättre än 1000 olika kampanj-varianter där man försöker locka kunder till sig med billiga clown-tillbehör som bete, vore istället att se till och sänka servicepriserna överlag och minska kamremsbyten på "våra" SUV-modeller.
:shock: :shock: :roll: :roll: Jag blir fortfarande lika förvånad, trots att jag vid det här laget borde ha lärt mig från tidigare. :roll: :roll: :roll:

För varje gång, NU precis som tidigare då jag tagit upp "våra" höga servicepriser & onormalt täta och dyra kamremsbyten på "våra" SUVar, infinner sig alltid en märklig, spöklik och nästan lite spänd tystnad. Tvivlar dock på att detta enbart skulle bero på "olyckliga omständigheter" typ att det är VÅR ute och att "folk" därför inte sitter vid datorn etc. utan misstänker att det är något annat?

:roll: Därför undrar jag nu om det är en allmän felaktig uppfattning bland forumets medlemmar att det på något sätt skulle vara tabu att kommentera detta ämne? Eller är det verkligen bara jag + någon enstaka till som orkar bry oss i frågan? Har ni andra verkligen inga synpunkter alls, utan tycker det är helt okey och att det bara är en liten "skitsak" som inte är något att "bråka om"?

Min om än naiva tanke iaf. med att ventilera dessa frågor (här istället för */), är att någon på Hyundai Sverige förhoppningsvis ändå läser i Forumet. Att vederbörande tar åt sig "våra" synpunkter på allvar och vidarebefodra dessa till någon möte på "högre beslutsfattande nivå". Chansen att "vi" härigenom kan åstadkomma och få en justering till stånd vilket skulle gagna ALLA Hyundais SUV-ägare, är måhända väldigt liten men :roll: Gör man ingenting - Så händer definitivt INGENTING!

(*/Synpunkter från EN och EN är ju inte speciellt kraftfullt och en namninsamling lär ju inte vara de enklaste att få till. Tror inte det finns någon återförsäljare eller verkstad som skulle vilja ha en insamlingslista liggande i sina lokaler.)

Jag är övertygad om att Hyundai Sverige liksom de flesta andra företag, är intresserade av att få höra både positiva som negativa synpunkter från oss konsumenter. Dels för att få reda på vad som är bra, men framförallt få kännedom vad som är mindre bra. Detta för att på så vis få en ärlig chans att bli mycket bättre/ändra på det som köparna reagerar negativt på.

37
Kort svar från mobil, är på landet utan pc. Det är 0 tabu attprata priser på service såklart! Det viktiga är att leda resonemanget i bevis. Vad kostar våra bilar i service de tex 12000 första milen jämfört med de andra suvmärkena? Lika eller stor skillnad? Om det är stor skillnad går det att förhandla med gen.agenten.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

38
Om Nimbusen upplever att inläggen betr servicepriser möts med
tystnad, må det vara så.
Att dra växlar om att ingen bryr sig tror jag inte på.
Vad säger man? "Den som tiger håller med"?
Min uppfattning är att ämnet ventilerats i ett antal trådar och inlägg.
Och att tonen varit ganska kritisk vad gäller servicepriser,intervaller
och s.k märkesverkstäder.
Börjar kännas som att "sparka in öppna dörrar".

Var och ens förutsättningar att göra något åt saken varierar säkert
kraftigt.Allt ifrån att våga vara högljudd och ställa krav, till att själv
utföra bas-servicen och inte stirra sig blind på stämplar i boken.
Själv tillhör jag den senare kategorien: Mekar själv,anlitar lokal
verkstad (när nödvändigt)som kan köra full data-check och som anser att resten inte är nytt under solen,handlar ju bara om att "skruva bil".

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

39
ClasseClas skrev:
Vad kostar våra bilar i service de tex 12000 första milen jämfört med de andra suvmärkena? Lika eller stor skillnad? Om det är stor skillnad går det att förhandla med gen.agenten.
- Utan att ha den exakta kostnaden tillhands, så nog 17 ligger "våra" SUVar över genomsnittet, eftersom andra märken inte har den täta intervallen mellan kamremsbyten. Det är just den extra kostnaden jag reagerar emot.
Dessutom kan man ju fråga sig - Vad är det som säger att kostnaden kontra andra fabrikat måste vara/bör vara i paritet? Jag är övertygad om att en lägre 12000-mila-utgift skulle vara ett utmärkt säljargument och som skulle uppskattas märkbart av kunderna.
De vi talar om är en uppskattad servicekostnad de första 12000 milen på ungefär 40-50 000:- för en 2.4 bensinare och det är den summan jag reagerar mot och som jag i dagsläget anser vara alldeles åt :evil: för hög.

petroff skrev:
Om Nimbusen upplever att inläggen betr servicepriser möts med tystnad, må det vara så.
-Nej jag upplever det inte så - Jag konstaterar bara detta fenomen, OM nu du inte menar att de ventilerades i det "gamla" forumet, för där var jag inte med.
Allt ifrån att våga vara högljudd och ställa krav, till att själv
utföra bas-servicen och inte stirra sig blind på stämplar i boken.
-Utan att känna till de faktiska förhållanden i ditt fall, så undrar jag: Varför skruva själv och strunta i stämpeln?
Är det för att verkstäderna tar för mycket betalt?
Varför har vi stämplar överhuvudtaget och varför servicebok när allt går att lagra på en central databas?
Har det gjorts någon undersökning hur mycket stämpeln betyder?
Mekar själv,anlitar lokal verkstad (när nödvändigt)som kan köra full data-check och som anser att resten inte är nytt under solen,handlar ju bara om att "skruva bil".
- Majoriteten av SUV-ägare är INTE mekaniker utan måste anlita verkstad när något fel uppstår och då är det inte bara att "skruva bil"!
Vad säger man? "Den som tiger håller med"?
:shock: Aj faén - Sååklart, tänkte inte på det! Det är alltså så enkelt och tillika hela hemligheten med att här är så tyst på forumet efter mina inlägg. :wink:
Senast redigerad av nimbusen den 18 maj 2007, 18:12, redigerad totalt 1 gång.

40
Visst är servicen dyr, alltför dyr. Men hur mycket det skulle hjälpa att förhandla med generalagenten, undrar jag ju.
Varje verkstad tillämpar sina egna priser, och dom lär inte generalagenten kunna eller ens ha rätt att påverka.
Möjligen skulle generalagenten i viss mån kunna påverka omfattningen av varje serviceprogram, men när det gäller t ex bytesintervallen för kamremmar lär det väl vara mer en fråga för tillverkaren dvs Hyundai i Korea.

Sen är det förstås frågan om vilka priser verkstäderna måste betala till generalagenten för dom reservdelar som behövs.:roll:

Men nånstans måste man ju börja, och då kanske det vore läge för Club Hyundai SUV Sweden att "som en man" gemensamt sätta lite press på Hyundai Bilar AB i hopp om att kunna åstadkomma något som kan få visst genomslag på servicepriserna i slutändan dvs hos verkstäderna.:twisted:

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

41
Möjligen skulle generalagenten i viss mån kunna påverka omfattningen av varje serviceprogram, men när det gäller t ex bytesintervallen för kamremmar lär det väl vara mer en fråga för tillverkaren dvs Hyundai i Korea.
- Håller med BengtB och jag menar också att det inte kan vara ett orimligt krav från oss konsumenter/Club Hyundai SUV Sweden, att i avvaktan på annan lösning, idka påtryckningar hos ex.vis generalagenten om att få denna kostnad subventionerad.

42
Den här tråden startade med min undran om varför Santa Fe inte längre förekom i tidningsannonserna för nya bilar. Nu är detta ändrat. I dagens motorbilaga till DN finns två annonser där CM finns med - och med ett erbjudande om gratis tillbehör värda 20 000 kr (har för mig att samma annons och erbjudande fanns med även för en vecka sen).

Nånting säger mig att bilen inte säljer sig själv... :wink:
Men efter två månader med min nya CM måste jag ju säga att jag grovt underskattade bilen när den kom för drygt ett år sen. Nu måste jag lägga band på mig för att inte ständigt åka ut utan mål och utan annat ärende än att få köra denna bil som utan tvekan är den härligaste bil jag nånsin ägt och kört. :D

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

43
:oops: :oops:
Tar helt på mig skulden för "sidospåret" och ber om ursäkt för detta BengtB. Det är bara så himla lätt att i samband med annonsernas utformning och extraerbjudande för SF, börja tänka i andra banor, då jag inte tror att bilen i sig behöver något extra dragplåster typ massa lulllull och annat trams. Som du också påpekar att ofta ser man "Köp nu så FÅR du extra utrustning värt 20-25 000:- med på köpet".

Jag menar att skippa detta och lägg istället över erbjudanden på efterkommande ägarperiod och då speciellt på en subventionering av kostnaden för kamremsbyte.
För vad skall man med en bil till som innehåller en massa "gratis" icke nödvändiga extraprylar till ett idag ganska normalt nybilspris, OM man sedan (i normalfallet inom de närmsta 3 åren efter köp), vid en o samma service måste punga ut med c:a 15 000:-för att kamremmen måste bytas då den inte håller längre än 6000 mil (diesel 9000 mil)?
Vilken annan bil har en livslängd för kamremmen på 6000 mil???

Som sagt Bengt ännu en gång - Ursäkta mig. :oops:

44
Nimbusen, du behöver inte alls be om ursäkt! Tråden innehåller ju nu en hel massa inlägg som är intressanta och roliga att läsa även om dom inte alltid har en direkt anknytning till rubriken. :D
Vilken annan bil har en livslängd för kamremmen på 6000 mil???
Tja, på familjens Opel Astra fick vi byta kamremmen vid just 6000 mil. Dyrt var det (som vanligt), men inte riktigt Hyundai-klass på prislappen. :wink:

/BengtB

45
BengtB skrev:Visst är servicen dyr, alltför dyr. Men hur mycket det skulle hjälpa att förhandla med generalagenten, undrar jag ju.
Varje verkstad tillämpar sina egna priser, och dom lär inte generalagenten kunna eller ens ha rätt att påverka.

Sen är det förstås frågan om vilka priser verkstäderna måste betala till generalagenten för dom reservdelar som behövs.:roll:

Men nånstans måste man ju börja, och då kanske det vore läge för Club Hyundai SUV Sweden att "som en man" gemensamt sätta lite press på Hyundai Bilar AB i hopp om att kunna åstadkomma något som kan få visst genomslag på servicepriserna i slutändan dvs hos verkstäderna.:twisted:

/BengtB
Tillbaka från landet. Jag tycker att det här med bytesintervall på 6000 mil på 2.4an är uselt rent ut sagt och det är definitivt värt att diskutera vidare.

Sedan är det ju inte så kul att betala säg 15000 kr vid 18000-milaservicen på en V6a när bilen kanske är värd 90000kr. (obs! jag gissar priser här)

Men för att föra en vettig diskussion om servicepriserna så skulle jag vilja "kvalificera caset". Hur dyr är servicen egentligen? Min referensram är att jag blev mer uppskörtad när jag servade och repade min Saab 9000 som jag sålde 1994. Servicen och repar på min Audi 100 var också dyrare än Santan. För att inte tala om mina CHeva Transporter! Jisses vilka servicepriser! Som tur var (för mig) så var de tjänstebilar. Så det beror på vad man jämför med.

Tyvärr måste inte bilbranschen deklarera vad servicen kostar (så vitt jag vet). För då hade det varit lätt att jämföra servicekostnaden mellan olika bilmodeller. Det blir väl till att leta i biltidningar för jämförelse. Vi Bilägare hade en sammanställning över kamremsbyten och dess kostnad och intervall för olika bilmodeller. Teknikens Värld körde en test över diverse SUVar där jag hoppas att servicekostanden var medtagen.

Vi kan väl hjälpas åt att plocka fram lite fakta på bordet. :D
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision