Annons

Mobiltelefon avbruten uppgradering.

1
Varning - Om du inte vill slänga pengar i sjön!

Någon mera som råkat ut för detta?

Har en Sony&Ericson K610i. Häromdagen fick jag ett mess på displayen att uppgradering fanns att hämta - Vill du uppgradera nu? Jag tryckte OK och hämtningen började med X antal kb. När denna kb-mängd var nedladdad så kom det helt plötsligt upp på displayen - Uppgraderingen avbruten, du kan uppgradera senare. Sen hände ingenting mera. Gick in på nätet via datorn och kollade på min telefon-op-sida och såg då att jag var debiterad för dessa x-antal kb. Ringde operatören men de hänvisade bara till Sony&Ericson vilka var de som skickat messet.
Precis samma sak hände frugan dagen efter med samma fabr./typ av mobil.
Inget framgick av messet att det skulle kosta för nedladdningen, som dessutom inte funkade utan man påstod att nedladdningen avbröts, trots att mobilerna låg stilla på samma ställe under downloaden. Dessutom befanns sig frugan i Malmö vid tillf. och jag var hemma här på Tjörn.
Inte summan i sig som gör något, men varför betala för INGENTING? :evil:

Så MITT TIPS - Strunta i att trycka OK om du får ett uppgraderings-mess i din Sony&Ericson utan hämta isf. hem denna via "komputtern" at home.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red
Annons

2
Hej, det är inget mess, utan en funktion i telefonen. För att stänga av, gör så här:
-Gå in i Inställningar.
-Välj Uppdateringstjänst i mappen Allmänt.
-Välj Påminnelse.
-Välj Av.
så slipper du påminnelser i början på varje månad. På ett sätt är det bra att man kan ladda ner ny rättad mjukvara via luften, eftersom det brukar vara en del buggar i telefonerna iaf i början när de lanseras.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

3
Thank´s Classe, skall omedelbart stänga den funktionen...!

Men oavsett detta så tycker jag det är för :evil: att när man väl hämtat hem antal kb för progget, så får man meddelande att "uppdateringen avbröts" utan att man ens rört "fånen". Att man blir debiterad för I-nättrafik från teleoperatören är inget att säga om, då de i sin tur inte känner till om det är Sony&Ericson eller någon annan som skickat aktuellt mess. Tycker ändå att det är märkligt att detta sker till 2 st olika tfn inom ungefär samma tidrymd, trots att aktuella telefoner befann sig på två geografiskt helt åtskilda platser i Sverige. Verkar som Ericson inte har riktig koll på sina servar eller så var progget full av buggar :lol: :lol:

Hur som helst gillar inte att betala för ingenting. Hade ju fått en stabil godispåse för de slantarna jag nu får kasta i sjön... :wink:

4
:shock: Jomen, 2ggr har jag tankat hem på uppmaning men sedan
fått beskedet att nallen redan har uppgraderingarna?
Har svävat i lycklig ovisshet om att man blivit debiterad.
Naivt trodde man att det ingick i abonnemanget(TELIA) eller som en
service för att man valt Japanskt/Svenskt? (Z710i) :evil:

Funktionen är nu avstängd enligt Classes manual. :D

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

5
nimbusen skrev:Thank´s Classe, skall omedelbart stänga den funktionen...!

Men oavsett detta så tycker jag det är för :evil: att när man väl hämtat hem antal kb för progget, så får man meddelande att "uppdateringen avbröts" utan att man ens rört "fånen". Att man blir debiterad för I-nättrafik från teleoperatören är inget att säga om, då de i sin tur inte känner till om det är Sony&Ericson eller någon annan som skickat aktuellt mess. Tycker ändå att det är märkligt att detta sker till 2 st olika tfn inom ungefär samma tidrymd, trots att aktuella telefoner befann sig på två geografiskt helt åtskilda platser i Sverige. Verkar som Ericson inte har riktig koll på sina servar eller så var progget full av buggar :lol: :lol:

Hur som helst gillar inte att betala för ingenting. Hade ju fått en stabil godispåse för de slantarna jag nu får kasta i sjön... :wink:
Att det hände på 2 telefoner beror på att stdinställningen är koll varje månad. Inget konstigt med det, eftersom det var den 1:e i månaden i förrgår. Att det inte har kommit upp ngt meddelande tidigare beror på att du fram tills nu redan haft den senaste mjukvaran i telefonen. Likväl har telefon gått ut varje månad och kollat av mjukvarläget mot ngn server. Ngt som man inte märker av själv.
Toyota Auris 1.8 HSD -13

6
Har hittills bara kunnat kollat "min" telefon, då frugan är i Skåneland ytterligare ett par dagar..

Checkat precis som beskrives ovan Inställn. > Allmänt, men inte fasen finns det någon "UPPDATERINGSTJÄNST" - iaf. inte i min mobil, trots att det skall finnas också enl. manualen. Därför har PÅ/AV för uppdatering inte kunnat väljas.
Har f.ö. letat igen hela Meny-tjofräsen men funktionen för uppdateringsalternativ lyser med sin frånvaro. Vidare testat att stänga av och sätta på för att kolla om funktionen ev. kunde dyka upp vid ny uppstart - Resultat NJET! :roll:

Någon här som har någon ytterligare :idea: vart den efterfrågade funktionen kan ha sprungit å gömt sig? :lol:

Det retar mig så in i bänken att jag bytte från Nokia till :evil: Sony&Ericson...... :lol:

7
nimbusen skrev:Har hittills bara kunnat kollat "min" telefon, då frugan är i Skåneland ytterligare ett par dagar..

Checkat precis som beskrives ovan Inställn. > Allmänt, men inte fasen finns det någon "UPPDATERINGSTJÄNST" - iaf. inte i min mobil, trots att det skall finnas också enl. manualen. Därför har PÅ/AV för uppdatering inte kunnat väljas.
Har f.ö. letat igen hela Meny-tjofräsen men funktionen för uppdateringsalternativ lyser med sin frånvaro. Vidare testat att stänga av och sätta på för att kolla om funktionen ev. kunde dyka upp vid ny uppstart - Resultat NJET! :roll:

Någon här som har någon ytterligare :idea: vart den efterfrågade funktionen kan ha sprungit å gömt sig? :lol:

Det retar mig så in i bänken att jag bytte från Nokia till :evil: Sony&Ericson...... :lol:
Kolla här:
http://www.sonyericsson.com/downloads/K ... R2a_SV.pdf
sid 72 och framåt. Om du har fungerande Internetkoppling på mobilen så ska menyvalet finnas där. Iaf så funkar det på min K800i och jag har inte stängt av den för jag vill gärna ha de senaste uppdateringarna. Nu känns den rätt stabil, jämfört med i början då den knasade rätt dumt ibland.
Toyota Auris 1.8 HSD -13