Annons

16
Classe - Kanske läge att ändra rubriken till typ:Tips från Stenskott till Oxalsyra, alt. starta en ny topic, då rubriken annars kan bli lite missvisande? Ämnet verkar ju vara populärt.

Hej Sukken!

Har inte använt oxalsyra själv, men efter vad jag hört är det inga problem att stryka detta på matt och missfärgad gelcoat. Syran rengör (bleker) gelcoaten så att den blir fin och vit. Undvik att få syra på beslag speciellt om dessa är av aluminium.
Efter behandling - Spola rikligt med vatten.
Syran avlägsnar som sagt missfärgningar men också allt vax, så glöm inte att vaxa efteråt. :wink:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red
Annons

17
OBS! Du som har färgkoden SJ på din Hyundai - Nyansen i Hyundai Original lackstift med färgkod SJ stämmer inte!

Bakgrund:
Köpte ju som sagt ett lackstift med färgkod SJ vilket överensstämmer med färgkoden på familjens Matrix. Recondfirman ringde och sa att man ville inte fortsätta att försöka bättra över ett par repor på bakre stötfångaren, eftersom det visat sig vid ett första försök att färgnyansen på det bifogade lackstiftet inte stämde.

Åkte därför till Bildepån i Stenungsund idag där stiftet inhandlats och påtalade detta. Personal gick med ut och testade aktuellt lackstift, vilket man själva därefter också kunde konstatera att nyansen i färgstiftet stämde dåligt med bilens lack. På eget intiativ prövade man därför andra silvergråa Hyundai Original-stift med olika färgkoder för att se om man ev. kunde finna något bland dessa som stämde något sånär, Men tyvärr - Inget napp där heller.

Trots att man nu inte lyckades lösa "mitt färgproblem" måste jag säga:
Bildepån i Stenungsund AB (auktoriserad Hyundaiverkstad) - kan med råge rekommenderas. Mycket trevlig bemötande och tjänstvillig personal, rent och snyggt i verkstadlokalen, ordning och reda på lagret.Inget snack utan jag fick också pengarna tillbaka för lackstiftet och man beklagade det inträffade.

Bildepån skulle snarast påtala avvikelsen i nyans för Hyundai Sweden och själva sluta sälja aktuellt lackstift med färgkod SJ tills ändring skett.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red