Annons

Vilket bilmärke var först med att erbjuda H4-strålkastare som standardutrustning?

Bentley (Inga röster)
BMW
Antal röster: 3 (21%)
Citroën
Antal röster: 3 (21%)
Ford (Inga röster)
Mercedes
Antal röster: 1 (7%)
Opel
Rolls Royce
SAAB
Antal röster: 4 (29%)
Toyota (Inga röster)
Volvo
Antal röster: 14

16
Jag fattar inte det här med stapelbädd och GVA?
OK!Nollåtta med nollkoll.
Åter till ämnet;
H4?Tänk om svaret inte finns bland de angivna alternativen?
Kan det vara så?
wvK70=nytt svar.

Petroff
Annons

17
Bra svar! Mycket fritt tänkt!!
Dock kan sägas att riktigt så elak är jag inte att jag presenterar ett quizz där rätt svar saknas som alternativ... :P

NSU K70 - den diametrala motsatsen till NSU Ro 80 var kanske inte så banbrytande som Ro 80, men å andra sidan så knäckte sig NSU på (bland annat) just den hallucinogena Ro 80...

K70 presenterades till slut som VW - och hade vanliga P45 socklar i strålkastarna.

Tips! Det handlar om en ny modell med gammalt modellnamn som presenterades höstren 1971 som 1972 års modell!

GVA? Sprängsten?
Sveket mot - inte svensk varvsindustri i första hand - utan mot Sverige och Svensk industri i största allmänhet är lite för biggt att bara nämna i en bisats - ledsen jag tog upp det; vi tar det över en lägereld någongång istället .
Fortsätt grunna - facit släpps någon av de närmaste dagarna!

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

18
När jag just skrivit färdigt å satt tummen på ENTER-knappen, upptäcker jag att Swedefe hunnit före med en post.

GVA = GötaVerken / Arendal.
Götaverken en gång det största skeppsvarvet i Göteborg. Snabbt blev dess plats i inne i Gbg. för litet, då nya fartyg krävde större utrymme och det fanns en begränsning bl.a. i höjd p.g.a. Älvsborgsbron. För att få vara med å leka och kunna tillgodose dåtidens nybyggnation av fartyg, var Götaverken tvungna att förlägga nybyggnationer till ett nytt varv Arendal, strax nordväst om Älvsborgs fästning vid början av inloppet till Gbg. Orderingången av nya fartygsbeställningar minskade efterhand och Arendalsvarvet lades ner. Flera av de stora skeppbyggnadshallarna och visst område däromkring övertogs av Volvo, som inte ligger så långt därifrån. Volvo ville väl försäkra sig om att få behålla området, så därför fylldes de gamla stapelbäddarna med sprängsten för att förhindra att skeppsbyggeriet skulle återupptas på den platsen iaf.

Om "historiken" Swedefe inte ritar en stor bock i kanten med rödpennan när han får läsa detta, hoppas jag att petroff, i stora drag, fått förklaring på sin undran.

Avslutningsvis: Götaverken fanns som sagt på två ställen.
Kålle - D´ö Osborn, vet du vaffö gubbana på Götaverken kallar gubbana på Arendal för astronåter?

Osborn - Nää...

Kålle - Jo för dom é på andra varvet.
:lol:
Senast redigerad av nimbusen den 12 feb 2006, 23:03, redigerad totalt 4 gånger.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

20
Tack Nimbusen för fakta.Nu kan jag lite mer om varvs o industrihistoria.
Swedefe får tillfälle att vara mer djupgående(f´låt det var inte roligt)
över en malt och en lägereld i Falköpingstrakten.

Det här får bli ett sista försök från mig att knäcka H4-gåtan.Swedefe var
tydligen inte så fräck att svaret fanns utanför alternativen.Mitt förslag på K70 var annars hyfsat genomtänkt.Rattade en sådan 71:a mellan K4 i
Arvidsjaur och min mors föräldrahem i Jörn tidigt,väldigt tidigt 80-tal.
I fronten satt på norrlandsmaneer fyra Hella m 100w i varje, och jag är
ganska säker på att strålkastarna hade 100w på helljuset! 600w alltså
vid fullt påslag!Motorvarvet sjönk tydligt då man drog på.Jag vill minnas att det inte var helt lagligt med 100w på original helljus.Sådant var vikt för rally.Kan dock vara så att min 71:a var utrustad med 73:ans strålkastare
och därför var kompatibel med H4.
Nytt och slutgiltigt förslag:
Bentley! OCH Rolls Royce!
Varför? Jo egentligen samma bil.
Frestande att dra till med Silver Shadow men tror att Bentleys motsvarande hette modell T.
Får bli CORNICHE som bägge märkena hade som modellbeteckning.

Rätt eller fel kvittar."I say no more I rest my case".

Petroff

21
Ledsen att jag drar ut på upplösningen i denna vaansinnigt spännande quizz. :roll:

Jag vart helt enkelt lite perplex över Santaclaus rapport från Volvo Museet - har verkligen försökt ta mig dit för att få lite eget perspektiv på det som jag anser vara historieförfalskning... :wink:

Vi får se hur det slutar!

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
bytt mot

22
Nog var det väl somså att jag gjorde en fri utsvävning med de fakta jag fick från nämnda museum , placerat på (i andra sammanhang) helig mark. Att svaret skulle vara det rätta, är en spekulation från början till slut, huvudsaken är att jag var tvungen att lägga mina sysslor på arbetstid åt sidan en stund för att gräva fram intressanta fakta åt er andra.

Min gissning är att Rolls Royce är rätt svar. 8), (man är väl inte sämre än att man kan ändra sig, igen)

Nu måste jag väl ändå vinna, för tusan... :twisted: :wink:

Kuriosa gällande det gamla varvsområdet:
Volvo köpte hela området (nästa quiss kan bli att ta reda på kvadratmeterpriset) för EN (1) Krona. Sen kan man ju bara förmoda att de fick betalt för att fylla dockorna med överbliven sprängsten från miljonprogrammet (Allmänt vedertaget namn på byggboomen från 60 och 70 talets utvidgning av Göteborg mot nordost och byggandet av Biskops/länsmansgården, i närheten av Arendal)
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

24
Det här har dragit ut för länge på tiden, jag veet... :oops:

Skyller på att jag just nu håller på att drunkna i jobb – men även Santaclaus inhopp med uppgifter från
Volvo Museum on acid… :roll:

Kul förresten att ni svarat så friskt - jag har lagt mycket tid på nätet för att försöka belägga det jag vet är rätt, med det är märkligt klent med uppgifter, underligt!

Nå, Volvo var det inte!

Volvo satte H4or i 140serien så sent som hösten 1973 inför 1974 års modell (ljugarbänken), och då var redan P1800 i alla dess former borta ur produktionen.
Bild
164 fick faktiskt sina H4or redan hösten –72 inför –73 års modell, men det anmärkningsvärda var att man drog igenom den mycket lyckade faceliften på 140 samma år utan att montera H4 i sin volymmodell!
Bild

Uppgifterna som Volvo Museum anger stämmer helt enkelt inte - vad man erbjöd var orginalmonterade extraljus med halogenlampor, dock ej H4or.
Franska Marschal, vill jag faktiskt minnas - satt på GL-modellerna.
Huvudstrålkastarna var dock gamla sura glödtrådare “Bilux“ med P45 sockel.

Jag har kollat igenom Volvos egna releasebilder från perioden och även kollat in foto från när den sista 1800an går av bandet, och det är inga H4or där – sorry, Santaclaus.

Det märkliga är att Volvo halkade flera år efter även i nästa ljusrevolution; Xenon! Man trodde benhårt på UV-ljuset och lade åratal av forskning och fältprov med detta spökvioletta sken, trots att NBB i Linköping redan tidigt rådde dem att skippa detta sidospår... Well, well…

Allt engelskt är också fel - Sir Joseph Lucas - mörkrets furste, fanns inte med på tåget när H4an togs fram - Sunbeam 1600 och Austin Allegro var några av ytterst få bilar i Sverige som 1977 fortfarande såldes utan H4 insatser - men Allegron kunde dock kompensera med fyrkantig ratt! :shock:

Även japsen var sorgligt efter, men de monterade trots allt vanliga runda 7- eller 5 3/4 tums insatser som enkelt kunde swappas till moderna grejer.

Självklart var jänkarna hopplöst efter, fastkörda i sin idiotiska, lagstadgade "Sealed-beam“ teknologi som vart omodern redan någon gång på 50-talet…

Nä, då är faktiskt SAAB mer rätt, Stahl!!!
Man var faktiskt först med något; strålkastartorkare!!!
Jag vill minnas att det var -71 års modell av SAAB 99 som fick strålkastartorkare – vissa uppgifter på nätet anser att det skedde ett år tidigare, men de parades i vart fall ihop med antika vacuumglödlampor i ett eller möjligen två år, innan kombinationen strålkastartorkare <-> H4 blev standard i och med att man daterade upp fronten med mattsvart plastgrill.
Bild
Strålkastartorkare skulle komma att bli lagkrav på Svenska bilar från -74 års modell, helt enkelt för att SAAB visade att det faktiskt var möjligt. Inget annat land följde efter...

1972 presenterades Mercedes nya S-klasse, som –73 års modell med H4or - och halogendimljus i samma strålkastarhus!
Modeordet just då var "bredbandstrålkastare“ och Mercedes prickade ett slags all time high redan på första försöket…
Bild
Själva bredbandsbegreppet är lite luddigt – när man skärskådar det så handlar det om den gamla vanliga parabolen, eller kanske snarare hemisfären – den optimala strålkastaren som stympats, offrats och gjorts rektangulär på designens altare…

Hittar man bara på en ball beteckning så kan man kursa vilken egentlig försämring som helst...

Men vem var först då…?

Ja, jag var alldeles bombis på att det var den här gynnaren, otippad av de flesta:
Bild

Opel släpper sin "D" utgåva av Rekord hösten 1971 som 1972 års modell - allmänt kallad Rekord "II" för att inte hela modellserien skall kopplas till den eländiga dieselmotor som lanseras året efter...

Kul för Opel att ha varit först med något någon gång... :mrgreen:

men…

som väl var dubbelkollade jag den lite kryptiska releasetexten som jag vill minnas gick något i stil med:

"Den första standardbilen med H4-strålkastare“ eller möjligen "Den första familjebilen med H4 strålkastare som standard…“
En hel del sökande ger vid handen att Mercedes faktiskt släppte sin R107 – den som på åttiotalet skulle peaka som „Dallas-moppe“
Bild

samma år som Opel släppte Rekorden, och faktiskt kom igång med produktionen några månader tidigare.
Lite snopet för mig som i tre decenneier hävdat att Opel var först med H4…

Jag kan inte tänka mig att man släppte SL:en med vanliga Biluxglödlampor – den bara måste haft H4 från start!

Men – jag har bestämt mig för att volym- och familjebilen Rekord skall tilldömas segern – för så har jag alltid tyckt. :mrgreen:

Bravo, Rüsselsheim!
Bild
Dessutom; stilpoäng på att lansera en bil som 1972 års modell utan tillstymmelse till nackskydd!
Någon mer än jag som ser polisongerna och de utsvängda byxbenen på den imaginära föraren?

Någon mer än jag som känner av förarens överdoseringen av rakvattnet Brut 33 och reagerar på hur syntetmaterialen lyckas locka det värsta ur armhålorna?

Någon mer som känner åksjukan komma krypande redan vid stillastående
bara genom att betrakta färgkombinationen ovan...?

Well well, those where the days!

H4an var en gigantisk revolution – den matade ut "kristallvitt“ ljus som man sade på den tiden :roll: över 60/55watts glödtrådar i skyddande ädelgas som hindrade den invändiga svärtning av glödlampan som gjorde att den äldre Biluxlampan med endast 40/45 Watt var mer handikappad än vad siffrorna anger; lampan sotade ner sig själv snabbt invändigt och behövde bytas ofta, ofta för att ge bra ljusutbyte – långt innan glödtråden brann av.

Jag påstår att generationsväxlingen mellan Bilux och H4 var ett mycket större steg i praktiskt ljusutbyte än vad H4 -> Xenon är – något som man kanske kan avläsa på genomslaget Xenon (inte) fått;
På bara 5 år var Biluxlampan i det närmaste utrotad – i slutet av –70 talet fanns bara några få ärkeloosers kvar med gamla stearinljus i strålkastarna…

Nå – det finns massor att diskutera kring detta - bring it on!

Vem anser till exempel att dom har vunnit något?
Svaren har inte varit direkt specifika, om man säger…

Quizzfe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
bytt mot

25
Dessutom; stilpoäng på att lansera en bil som 1972 års modell utan tillstymmelse till nackskydd!
Någon mer än jag som ser polisongerna och de utsvängda byxbenen på den imaginära föraren?
Min personliga erfarenhet av Opelförare säger mig att det inte fanns några utsvängda brallor eller polisonger i ägarkretsen, eftersom Opel som företeelse kraäver att man är minst 10 år efter sin tid för att överhuvudtaget överväga att skaffa en Opel... :lol: Däremot påminner bilden mig om pepitarutiga bilhjälmar på hatthyllan, kombinerat med "bilhandskar" utan fingertopp och med hål för knogarna. gärna tillsammans med en förare som efter 3000 mil ännu inte tagit bort skyddsplasten från trösklarna.

Det hippaste Opelägaren kunde komma med var nog den nickande hunden som monterades på hatthyllan samtidigt som den grådaskiga plastskivan med värmetrådar eftermonterades i bakrutan. (Detta borde vara gjort ungefär samtidigt som bihjälmarna förpassades till hyllan i garaget.

Om någon ska vinna, så borde det vara tröstpris till Nimbusen, som fick mest skrämselhicka av mitt broderade Volvospår. 8) 8) 8)
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

27
Japp - det gjorde han!
"Gevalia" som samlingsnamn för Opel är helt okay - det orättvisa är bara att just "D"-Rekorden var den första Opeln som inte tokrostade!

Den kunde se lite skäggig ut efter några år, men bärande bitar höll sig faktiskt väldigt bra - inte bara jämfört med tidigare (och vissa senare) Oplar - utan även med Volvo 140 - som ärligt talat är en ruskig rostburk!

Men, framför allt har Petroff redan vunnit ett pris under Nora-träffen, så han blir lite handikappad där! :mrgreen:

Åhhh, vad skönt det är att ha makt ! :twisted:

S
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
bytt mot

28
Lite off topic men bara lite...

Uppvuxen med Open Rekord -64 och sedermera en Rekord -71, som jag fick ta över i ett halvår -81 eller -82, så känner jag mig ju lite hemma. Apropå -71an, inte minns jag ngnting om några strålkastare hitan o ditan! Bilen funkade i alla fall, även om den var äckligt svårstartad när den var varm.

Nä, nu backar vi cirkus 10 år och njuter - hmmm...- av tidens anda. Den här annonsen språkade vi om i gamla forumet, och den är värd att titta på igen. Varför? Jo, för att den speglar "En annan tid, ett annat liv" (anm. titel på en av Leif GW Perssons romaner).
Bild
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

29
Jisses vilket ramaskrii det skulle bli om den annonsen hade varit aktuell idag.... "de gånger Er fru får låna ratten" och slogan: I vår nya Opel...har jag fått låna ratten!" :shock: Jisses vilken tur att männen fått lite mer förstånd.......

:wink:
Stahl

30
Stahl skrev:Petroff gissade ju faktiskt på Opel Gevalia......

:wink:
Stahl

Tack för omtanken.
Nu omgärdades denna lysande H4tävling av ett visst regelverk. Det var ju
tillåtet att komma med fler förslag där det senaste räknades. Diskade mig
själv med att "tänka fritt" och föreslå dels märke utanför alternativen.
Dels hitta en liten "slammis" då Bentley och Rolls Royce på sätt o vis var samma bil med modell "Corniche". Kanske att tyskarna hade ett finger med redan då. Annars som Swedefe var inne på: LUCAS är inget elsystem,
det är ett elfel :lol:

Petroff
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart