Annons

16
ANNONS.
Erbjudande...Köp 4 pkt. bacon så får du dessa snyggt förpackade i en stekpanna...
:lol: :lol: :lol:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red
Annons

17
Precis vad jag behöver! Både ny stekpanna och några paket bacon - förresten, jag tar två!
Men va' 17 ska jag göra av mina gamla utslitna stekpannor - våra containers har för små hål. :roll:

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

19
Tanten med stekpannan klarar man av att lagföra, men alla dessa övergivna bilar som står trafikfarligt uppställda får stå kvar i veckor och månader, allt medan dom plockas på eventuella användbara delar, vänds uppochner så oljor och vätskor rinner ut i naturen, eller helt enkelt bränns upp på plats.
Silar vi mygg, eller...?

Sidoinfo - "Sopspionen" visade sig vara en pensionerad Polis som på sin ålders höst konsultar med F-skattesedel. Makes you wonder...

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

20
Swedefe skrev: " 'Sopspionen' visade sig vara en pensionerad Polis som på sin ålders höst konsultar med F-skattesedel. Makes you wonder... "

Nimbusen: Se upp!!... :mrgreen:

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

21
Ingen risk gubbar - har aldrig haft problem med min "schizofreni" genom att alltid varit väldigt noga med att vara den jag är d.v.s. "vem-som-helst" på min fritid och representera "lagens långa" när jag arbetar, så det tänker jag fortsätta med tills PRO-dagen infinner sig. Tanken på att ägna mig åt någon form av spioneri eller liknande därefter är mig fjärran. Men vissa drar sig tydligen inte för något för att dryga ut den egna pensionen, men de får ju stå för dem. NIX, har sett tillräckligt mycket skit och orättvisor i min dag och vad som händer därefter, typ hur Sverige daltar med förövare och mer eller mindre struntar i brottoffren. Hur de som bestämmer hos oss inte begriper att man måste koncentrera sig på och försöka "strypa vattentillförseln i kranen istället för att sätta personal i en omöjlig uppgift att torka upp vattnet på golvet", d.v.s. förebyggande istället för som nu "jobba i bakvatten". Hur man prioriterar och gärna vill presentera fin luddig statistik, enkla brott och förseelse som begås av "medelsvenson" typ fortkörning, felparkering etc. och nu "stekpanne"-historien, eftersom detta kräver minimal utredning och är säkra slantar in till kommun & statskassan. Eller - En icke svensk medborgare döms till långt fängelsestraff och utvisning (vilket inte är ovanligt). Varför i helskotta skall vi härbärgera denne person under strafftiden som bara innebär stora kostnader för samhället, istället för att "slänga ut" skurken direkt och samtidigt göra en besparing? Ja man skulle kunna sitta här och rabbla den ena tokigheten efter den andra men det skulle ta en evighet, och dessutom märker jag just nu att nimbusen återigen surrar iväg långt från ursprungsämnet bla bla bla....... :lol: :lol: :lol:

22
nimbusen skrev:Varför i helskotta skall vi härbärgera denne person under strafftiden som bara innebär stora kostnader för samhället, istället för att "slänga ut" skurken direkt och samtidigt göra en besparing?
För att svensk medborgarskap innehas under samma premisser oavsett etnicitet. Vidare skall rimliga gränser dras där hastighetsöverträdelser och piratkopiering inte ska resultera i utvisning. Annars kan annat föreligga såsom familj och statslöshet (finns inget land att skicka tillbaka vederbörande till). I övrigt deporteras en stor del - en majoritet om jag inte minns fel - av de utländska medborgare som dömts till fängelsestraff på två år eller mer.

23
För att svensk medborgarskap innehas under samma premisser oavsett etnicitet.
- Avser dem som INTE är svenska medborgare.
Vidare skall rimliga gränser dras där hastighetsöverträdelser och piratkopiering inte ska resultera i utvisning
- Och när har dessa brott resulterat i LÅNGA fängelsestraff?
statslöshet
- De statslösa som sysslar med brott i Sverige är lätt räknade. Möjligheten finns att skicka tillbaka dem till de icke EU-land de kom närmast ifrån, OM de nu inte sökt asyl i Sverige vilket de flesta har.
I övrigt deporteras en stor del - en majoritet om jag inte minns fel - av de utländska medborgare som dömts till fängelsestraff på två år eller mer.
- Sorry men då minns du fel. Visserligen blir en del hemskickade men resterande (majoriteten) har antingen PUT (permanent uppehållstillstånd) eller är asylsökande.

Jag anser att en asylsökande som i Sverige begår brott där straffet är i storleksordningen 2 år eller mer, automatiskt har försuttit sina möjligheter att få stanna här. Hur tror du att en svensk medborgare skulle bli behandlad om hon/han söker medborgaskap i ett annat land och under tiden åker fast för ett grövre brott? -Gissningsvis en resa med "månraket" ut ur landet.

Vidare tycker jag att en asylsökande, innan hon/han erhåller Svensk medborgarskap skall få ett s.k. tidsbestämt medborgarskap (typ 5 år), men med precis samma rättigheter som svensk medborgare. Om hon/han under denna tidperiod inte begått någon form av */kriminalitet, och alla andra kriterier är uppfyllda, automatiskt skall erhålla permanent Svenskt medborgarskap. Med */kriminalitet avser jag självklart inte piratkopiering, p-böter eller fortkörning, utan brott som ger fägelsestraff.

Nu fick du allt något att förfasas över Goran :wink:

24
Edit i efterhand:

jag seer att Nimbusen avser "icke medborgare" - men jag är så less på oinitierat "visa ut dem-snack" för tillfället.
Jag har hamnat i ett stim just nu av människor som inte intresserar sig ett smack för individen dom har framför sig utan dömer varenda stackare som inte uttalar siffran "sju" på samma sätt som dem själva till evig utvisning.
Jag blir så trött...

Integration - eller assimilering är svåra grejer.

Känner vi till något land som lyckats bra med sin invandrings- och flyktingpolitik...?

USA och Australien, kanske - Canada i viss mån, innan man gjorde porten trängre där med.

Varför? Kanske kanske för att man i dessa länder faktiskt bedömer individen hellre än gruppen denne möjligen kan hänföras till?

I Sverige lider vi av att en liten klick skitstövlar - benämnda "särskilt brottsaktiva" begår en hiskelig massa brott, om och om igen.
Samhällets repressiva åtgärder biter inte på dessa kvalificerat kriminella - de är tillbaka på banan snabbare än någon hinner säga "rehabilitering"...

I denna gruppen återfinns både svartskallar och svennar - men det är bara hälften av dem som riskerar utvisning!
Innan vi har ett bra sätt att tackla blonda kräk som konsekvent skiter i det som vi andra bryr oss om tycker jag att man skall ta det vackert med snacket om "utvisning" av de som är mer eller mindre nyblivna svenskar.

Domstolarna dömer oftare till utvisning nu än tidigare - ingen lagändring ligger så vitt jag vet bakom denna ändring av praxis - pendeln har helt enkelt svängt.
Inget fel i det, egentligen - men en ytterligare skärpning, är det önskvärt?

Iran var det första landet som drabbades av den Islamisering som ibland benämns "fundamentalistiskt".
När Ayatolla Khomeini kom till makten och krattade manegen för införandet av Sharia-lag så flydde stora delar av intelligentian - självklart valde många Frankrike som man haft starka band med under lång tid, men påfallande många valde Sverige som tillflykt.

De som flydde var högutbildade; läkare, ingenjörer, arkitekter - you name it, och man flydde med rejäl reskassa!

Det märkliga var att Sverige aldrig insåg vilken resurs det handlade om!
Vi rynkade på näsan åt deras examina och erbjöd dem på sin höjd diskjobb, men oftast bara "åtgärder" och understöd.

Självklart var man inte nöjda med detta utan drog vidare till England och USA som bättre förstod att värdesätta denna stekta sparv av högutbildad och språkkunnig invandring, klar att sätta i arbete utan speciellt stora insatser.

Sicken dundertabbe av oss självgoda svenskar!

Men, varför skall vi ha invandring över huvudtaget?
"Jobben räcker ju inte".

Nä, och det gör inte de etniska svenskarna heller;
med den demografiska katastrofsituation vi uppvisar behövs en helsikes massa invandrare för att vi skall ha ens en minimal chans att upprätthålla den välfärd vi trott var given.

Självklart skall en kriminell svartskalle ha en spark i röven, lika väl som en kriminell svenne skall ha det samma - men skall den ena sparkas just hitom gränsen och den andra strax utanför...?
Att vara "svensk" innebär att man slåss för likhet inför lagen - i alla lägen.
Rik eller fattig, -son eller "von", man eller kvinna - likhet inför lagen är en grundbult i vår gemensamma värdegrund.
Vi behöver fler i Sverige som tycker så, inte färre.

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
bytt mot

25
nimbusen skrev:
Vidare skall rimliga gränser dras där hastighetsöverträdelser och piratkopiering inte ska resultera i utvisning
- Och när har dessa brott resulterat i LÅNGA fängelsestraff?
Nja...det var ju lite min poäng?
- De statslösa som sysslar med brott i Sverige är lätt räknade. Möjligheten finns att skicka tillbaka dem till de icke EU-land de kom närmast ifrån, OM de nu inte sökt asyl i Sverige vilket de flesta har.
Vad jag hört så förekommer en del problem med folk som gjort sig av med sina identifikationshandlingar. Det råder sällan tvekan om vilket land de kommer ifrån, men landet i fråga vägrar istället ta "tillbaka" personerna eftersom de oftast är kriminella och utvisats på just dessa grunder. Har dock bara läst om detta i tidningen...
- Sorry men då minns du fel. Visserligen blir en del hemskickade men resterande (majoriteten) har antingen PUT (permanent uppehållstillstånd) eller är asylsökande.
Ok, vad är rättspraxis och hur förhåller sig statisken?
Vidare tycker jag att en asylsökande, innan hon/han erhåller Svensk medborgarskap skall få ett s.k. tidsbestämt medborgarskap (typ 5 år), men med precis samma rättigheter som svensk medborgare. Om hon/han under denna tidperiod inte begått någon form av */kriminalitet, och alla andra kriterier är uppfyllda, automatiskt skall erhålla permanent Svenskt medborgarskap. Med */kriminalitet avser jag självklart inte piratkopiering, p-böter eller fortkörning, utan brott som ger fägelsestraff.
Ett liknande system tillämpas redan - uppehållstillståndet. Prövning för medborgarskap görs ju därpå, när man redan varit bosatt i landet i fem år, och för erhållandet av medborgarskap torde ju förekomst i brottsregister beaktas. För egen del tog det åtta år innan jag slutligen fick medborgarskapet. Därpå blir det lite svårare att ha öppet köp på människor.

Däremot håller jag med om att straff överhuvudtaget ska vara strängare, oavsett vem som begått dem. I synnerlighet återfallsförbrytare bör hållas borta från samhället i större utsträckning än vad som sker idag. Fler resurser bör också avdelas polis och åklagare, som idag vittnar om att exempelvis lagstiftning avseende anhållnings- och häktningsförfaranden är otillräcklig med hänsyn till rådande samhällsförhållanden. Det är dock inte alltid lätt att förena rättssäkerhet med effektiv brottsbekämpning och sätta gränsen rätt, men så länge någon gör sitt bästa så...

26
Som en förklaring och för att det inte skall uppstå något missförstånd är det en liten liten klick av personer som jag riktar mig emot. Denna lilla lilla klick ICKE svenska medborgare hinner under kort tid fördärva så oerhört mycket för oss SVENSKA medborgare, oavsett om vi är infödda eller har invandrat hit.

Det är just våra skötsamma utlandsfödda SVENSKA medborgare vilka utgör en klar majoritet, som ofta får ta all skit när en utlandsfödd ICKE svensk medborgare grips för brott och detta tycker jag är för jä......gt. Därför tror jag att mitt förslag ovan kan vara ett sätt att få slut på generaliseringen som vi "infödda" är så himla duktiga på.

Håller också med swedefe att hela vår invandringspolitik är urusel på flera punkter. Hur fasen kan vi sitta och utreda ex.vis en asylsökande familj i åratal, där familjen under tiden hinner etablera sig med bostad,egna jobb,skola, fritidsaktiviteter, vänner etc. och när sen utredande tjänsteman äntligen får "tummen ur" så beslutar man att rycka upp dem från all trygghet och utan pardon bara visa ut dem???? :evil: Det är inte bara IDIOTISKT utan så inhumant att man skäms för att vara SVENSK.

Men att ha en ICKE svensk medborgare sittande här på kåken dömd till en 10 -15 år med påföljande utvisning för ex.vis grovt narkotikabrott, mord å liknande, de kan vi ha. En inlåsning där hon/han i jämförelse till sitt eget hemlands fängelse lever förhållandevis gott - god mat, fysisk träning, vila och så kan de ju gå med i "facket" ifall de skulle bli "illa behandlade". Tror fasen att sånt sprider sig till andra kriminella som därför söker sig till Sverige för att begå sina brott. Åker de fast så är ju livet på en svensk kåk rätt ok. Här menar jag att dessa borde sparkas ut direkt efter domen med förbud att återvända.

27
Även jag stör mig rejält på avsaknaden av invandringspolitik och svenskens sätt att förhålla sig till invandring.

Vi behöver invandring!
Vi behöver en massa nya invandrare under den kommande 10 årsperioden bara för att rätta till midjorna i befolkningspyramiden.

Att produktiviteten ökar så dramatiskt i Sverige, och att vi trots högkonjunktur ligger kvar på höga tal av arbetslöshet beror till stor del på avsaknaden av invandring - eller ens en debatt om hur vi skall lösa problemen.
Förutseende företag positionerar sig helt enkelt för en kommande situation där brist på arbetskraft blir en begränsning för utvecklingen!
Att man väljer att satsa utomlands istället har att göra med lägre lönekostnader, men det är inte hela biten.

(Att en företagare i Sverige numera närmast tvingas adoptera istället för att anställa har också sin del i utvecklingen...) :roll:

Ett lösryckt citat/halvsanning som ofta används som slagträ är att invandrare skulle begå såå mycket mer brott än svenskar.
Och det stämmer!
Ända tills man börjar bena i siffrorna...

Då visar det sig att det är en mycket liten grupp av invandrare - med eller utan svenskt medborgarskap som står för en alldeles sanslöst stor del av dessa brott - de "särskilt brottsaktiva".

Och - utredning efter utredning slår fast att etniska svenskar som lever under samma förhållanden är precis lika stora sabotörer av det gemensamma samhälle vi lever i!!!

Kriminalitet är till största delen en klassfråga - så enkelt är det!
Och - vilken politiker är beredd att diskutera klassfrågor Anno 2006...? :roll:

Nej - vattenkammade politiker som inte vågar ta svåra diskussioner eller leda vårt land är vårt största problem!
Vi har de senaste decennierna haft visionslösa stackare till politiker som förlorat sig i detaljtrams och tillåtit sig och landet att förlora både styrfart och horisontlinje.

Man anklagar näringslivet för "kvartalsekonomi" och kortsiktighet, men har själv inte ett perspektiv längre än en mandatperiod!
Man så angelägen att gripa makten för ytterligare en 4-års period att man inte vet vad man skall göra med denna makt när man väl får den!
Man greppar till slut efter sådana halmstrån som politiska uppgörelser med marginaliserade ytterlighetspartier försatta i sönderfall bara för att få sitta kvar på parnassens höjder ytterligare 4 år - och låter dessa marginalpartier få orimligt stort inflytande över den förda politiken - tvärt emot folkets mening, uttryckt i val som egentligen är fria, men som leder fram till en politik där svansen viftar på hela hunden istället för tvärtom!

Swedefe :evil:
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
bytt mot

28
Va? Dog ni?

Tyvärr brukar diskussioner om vår (obefintliga)invandringspolitik sluta så -
man hummar lite, tittar i taket och försöker hitta något annat att tala om.
Den som innerst inne tycker att man borde kunna ställa lite krav även på nya svenskar tystnar, efter som man inte vill få "R-ordet" slängt efter sig - och den som kramar nysvenskar hårdare än andra visar sig inte sällan ha noll i erfarenhet från umgänget med andra kulturer...

Nå, ni skall få annat att snacka om!

Hur i helvete är det möjligt att ännu en politiker fastnat med handen i syltburken?

Dra av sina kläder - både bildligt och bokstavligt!!!

Det är en stor jävla skam att man ens tänker tanken, och en ändå större att man faktiskt försöker.

Nä, alla kan inte tillåtas göra fel!

En riksdagspolitiker, en "folkvald" skall vara ett föredöme och sätter defacto standarden för oss andra!
Sure - Gunilla Carlson åkte dit, "men det var nog bara en tillfällighet - dom är lika goda kålsupare allihopa!"

Hon har inte bara skadat sitt parti, hon har (ytterligare) skadat tilltron till politiker i allmänhet, och sänkt ribban (ytterligare) för vad vi andra tror att vi kan tillåta oss!

Men, skulden faller även på politrukerna i alla våra partier;
Varför har man ingen koll på sina Pappenheimare!?!?

"Ropen skalla, överrock åt alla"

Hade jag det allra minsta att säga till om i ett parti så skulle jag kräva ingående granskning av varenda en jävel som önskar representera partiet !

Vaba? Stasi-fasoner?
Ok fine - men när politikerna gång på gång visar sig vara oförmögna att hålla isär sina olika roller, kort och plånböcker så har dom helt enkelt frivilligt avhänt sig rätten att köra sina egna liv i sank!

Jodå, jag vet var det innebär att ha en arbetsbelastning som leder till att man byter hjärnsubstans mot äppelmos och gör de mest befängda prioriteringar i sitt liv, men just därför krävs det en uppstyrning!!!

Nyckelpersoner i ett företag ges alla möjligheter till avlastning - för att de skall kunna koncentrera sig på det dom är bra på, för att det ökar produktiviteten och är företagsekonomiskt vettigt. .

Politiker som inte vet sitt eget bästa borde ha någon omkring sig som vet bättre!!!

Swedefe :evil:
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
bytt mot

29
Ja naturligtvis måste vi ställa mycket höga krav på politiker, att dom sköter sig utan anmärkning... som det är nu så är vi faktiskt på mycket farlig väg, betydligt farligare än vad gemene man (och Kvinna) faktiskt tror. När politiker lever ett helt annat liv än vad "folket" gör, med andra lagar och regler , med andra ekonomiska förutsättningar, så skapar det ett förakt och en misstro till politiker som faktiskt kan hota demokratin !!
Demokratin bygger på att våra folkvalda politiker ska företräda OSS, när dom inte kan göra det längre bland annat på grund av att "folket" inte tror på dem längre så hamnar vi i en situation där "folket" eller egentligen enskilda personer väljer att fatta sina egna beslut och skapa sina egna lagar grundade på sin egen person och dess moral eller etiska uppfattning.
Vi är faktiskt på väg dit,, jag tror att vi alla har känt som att politiker kan bete sig hur som helst, med egentligen enda resultat att de sparkas snett uppåt eller får avgå med full pension osv.. och om vi själva skulle göra på samma sätt så skulle vi i lindrigaste fall få sparken och kanske få uppbära a-kassa eller nåt.. och i många andra fall så skulle konsekvenserna av vårt misstag bli betydligt värre.

En gång i tiden var politikern "folkets tjänare" ja det betyder faktiskt det, idag så är Politik egentligen bara ett yrke, och politikerna håller ihop även över partigränserna som en yrkeskår eller kamratgäng. Folket vill man så lite som möjligt ha att göra med.
För demokratins skull så måste kraven på politikerna ställas betydligt högre, om en politiker missköter sig så pass så att denne tvingas avgå så ska han eller hon behandlas på precis samma sätt som om en anställd missköter sig ... dvs blir man av med jobbet så får man gå till arbetsförmedlingen och anmäla sig så att man efter nån månad eller två kan börja kvittera ut sin A-kassa, naturligtvis inte högre än vad maxtaket är dvs jag tror ca 15-16.000:-,,,,,
"Joppe"

30
Nu brukar vi ju i vardagen ändå bara reta oss på politiker i riksdagen som gjort någon "sahlinare som någon journalist grävt fram" och inte någon av våra kommunpolitiker. Men tur är väl det för de skulle ju utan vidare uppta en hel Forumsplats. :evil: