Annons

31
Huga Anders vilken tråkig historia!

Det hade nog ingen trott, att man kan bli av med bilen i 3,5 månad! Halva bilen ser ut att behöva repas, märklig affär som försäkringsbolaget gett sig in i onekligen. Hur kan det löna sig... :?

Hoppas du får se ljuset i tunneln endera dagen...!

Hälsar
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07
Annons

32
Jodå, klart jag kommer att få bilen tillbaka, men inte innan nyår som det ser ut nu.

Skadan i sig tycker inte jag var så märkvärdig, men som petroff menar så borde nog Folksam reagerat och agerat mycket tidigare när det började dra ut på tiden med reparationen och sett över alternativen.

Att jag engagerar mig som jag gör beror delvis på att bilen är mer än ett transportfordon för mig, det är en del av mitt fritidsintresse och då vill man gärna vara med i matchen hela tiden.

Att den ser ut som den gör på bilderna beror på att för att byta innertaket måste man ta bort klädslen på B & C-stolparnas övre del.
För att få bort den övre delen måste man ta bort den undre och för att få bort den undre måste man lossa mattan och då behöver man lyfta ur stolarna...typ...

Alltså går det inte att sätta ihop och åka utan innertak och komplettera när det nu kommer, om man inte tycker det är jätteroligt att montera ihop/isär.

Löna sig? Ja, vet inte...Verkstaden har väl ett fastpris mot Folksam och delarna i sig är inte så dyra, så för Folksams del kvittar det nog hur länge den blir stående. Mina 100sek/dag i stilleståndsersättning blir inte de fattiga på :?
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"

Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

33
Folksam är ju de som står bakom Hyundais egen försäkring. Det är märkligt att de valde att lägga ut jobbet på en icke auktoriserad verkstad, som i sin tur fick beställa delar via en Hyundaiverkstad. Ett läge som bäddar för extra strul.

Oroad av det här ärendet så kollade jag faktiskt med mitt bolag Moderna Bil vad som gäller för skada. De sa att jag själv får välja vilken verkstad som ska göra jobbet, vilket känns betryggande.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

34
ClasseClas skrev:Folksam är ju de som står bakom Hyundais egen försäkring. Det är märkligt att de valde att lägga ut jobbet på en icke auktoriserad verkstad, som i sin tur fick beställa delar via en Hyundaiverkstad. Ett läge som bäddar för extra strul.
Japp, och "bäddandet" är i så fall mitt eget då jag bad dem att ta bilen till just denna verkstad, som dock är auktoriserad (av försäkringsbolagen) plåtverkstad.

Att jag ville ha den dit är grundat på rekomendationer och andra faktorer. Bland annat visste jag att den skulle bli väl omhändertagen där och inte stå utomhus och ruttna i väntan på delar, vilket är ett skräckscenario för en mig.
Folksam kunde ha protesterat om det hade varit helt fel, men jag har inte hört ett pip från dem bortsett från brevet där vi "friskrevs" som vållande.
Jag menar, jag har (lyckligtvis) ingen rutin på sånt här, så jag valde ju vad jag kände till.
Jag vet i alla fall att den blir 100% återställd.

Det bästa är nog i alla fall att undvika att krocka/krockas.
Senast redigerad av anders den 17 jan 2008, 17:52, redigerad totalt 2 gånger.
Anders ;-)

Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

35
Jobbade som inköpare på japansk generalagent på 90-talet, där la vi upp ett grundsortiment för nya bilmodeller INNAN modellen släpptes.

Problemet verkar ju vara här att Hyundai inte vet riktigt vilken bil man sålt (eller åtminstone inte lyckats med schema delen) då blir det tvivel om vilka delar som skall beställas, förfrågningar till fabriken osv, det drar ofta ut på tiden. Men visst måste Hyundai ta på sig ansvaret för detta om det inte går att få tag på rätt delar till bilen snarare än att hänvisa till ÅF, försäkringsbolaget har ju möjlighet att lösa ut bilen om de vill också.

Kan vara komplicerat att det sköts via en verkstad som inte har direktkontakt med Hyundai också.

Hoppas det löser sig , men det är inte smickrande för Hyundai detta , olyyckor händer ju dock och man måste kunna lösa dessa frågor så kunden inte blir stående utan bil i flera månader, de allra flesta delar går att flyga in på ett par dygn från fjärran östern om man är beredd ta extra kostnad för frakten, det hjälper ju dock inte om man inte vet vilka delar man saknar... och det kan vara nog knepigt medd alla färgkoder ,varianter etc...

36
Är inte direkt förvånad över strulet med reservdelar.
När jag fick punktering på min 4-månader gamla SantaFe i slutet av sommaren fanns det inget däck att få tag i. Slut för säsongen hos alla däckkrängare och även hos Hankook.

38
Efter mycket tjafs erbjöd dom sig att byta två till priset av ett. (och priset var utan de vanliga 30-40% som jag brukar få hos min vanliga däck-mek så dyrt hade det blivit)
Detta var vad hyundai sverige kunde göra. Återförsäljaren brydde sig inte alls.

Jag sålde bilen och köpte ett udda-däck som jag la på reserven istället.

40
Nu är det nära...om alla bitar faller på plats kanske jag har bil till nästa helg!

4månader och två veckor. Ok att det varit jul och sånt men det borde bli en post i Guiness rekordbok...

Får hoppas att vintern kommer i februari så man får känna hur den känns i opistad backe :wink:
Senast redigerad av anders den 12 jan 2008, 10:53, redigerad totalt 1 gång.
Anders ;-)

Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

41
Ljuset i tunneln således!

Då du tar dig an den opistade backen får du gärna föreviga övningen och dela med dig till alla oss suktande bildslukare 8)

Hälsar
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

Nu tillbaka

42
Så var då bilen äntligen tillbaka, minst lika fin som innan.
Kändes lite märkligt att köra hem den och se den i carporten igen.

Tog så klart ut den på en del jävliga vägar men lyckades inte få fram ngt skrammel eller gnissel lyckligtvis, så nog är den tight ihopsatt.

Återstår att processa fram lite kompensation för att det tagit sådan tid och sen får jag ta tag i de planerna jag hade för bilen tidigare (back-kamerna, ljudlåda mm)
Då sommarfälgarna blev vinterfälgar måste jag börja leta lämpliga 18" till sommardäcken. Vinterdäcksvaletblev Nokian Hakka SUV -nånting. Får se om de är bra. Vi har ju inte haft överskott av snö här direkt.

Direkt när jag skrivit klart ska jag ut o montera Club-dekalen som jag så vänligt fick hemskickad! :D
Anders ;-)

Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

43
Grattis till att ha fått hem bilen igen!
Måste väl nästan kännas som en "pånyttfödelse" att se Santan i carporten igen, ja... :D :D :D :D
Fick du fixat de där "rören" till ev extragrejer, i golvet?
Gott också att höra, att det inte blivit något extra "skrammel" i bilen! :D
Sen vill vi se bilder, bilder, bilder... :D :D :D :wink: :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

44
Grattis Anders, va skönt det måste kännas att ha bilen igen. Gläds med dig :D
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

45
Vad bra anders att du fått tillbaka bilen! :D
Jag engagerade mig i den här frågan för att jag tyckte det gick för trögt i ärendet. Nu gick det inte ensidigt att peka ut en som felade, så skuldfrågan är mkt svår att lösa. Huvudproblemen är kopplade till långa leveranstider, flera och sena beställningar eventuellt kopplat till svårigheter att ta fram en korrekt reservdelslista.

Några reflektioner från min sida:
-En leveranstid från Hyundais sida på 6 veckor på vissa delar är inte OK. Om Europa (läs centrallagret) inte har delar på plats så måste det gå att få tag i delar direkt från Korea under tiden lagren byggs upp lokalt.
-Vid en skada så är det enklare om jobbet läggs på en auktoriserad Hyundai plåtverkstad. Då blir det färre parter i kedjan eftersom det är endast Hyundai ÅF som får beställa delar av Hyundai Bilar AB.
-Hyundai Bilar AB (generalagenten) kan bistå en Hyundai ÅF med support att ta fram en korrekt reservdelslista. Då ska det räcka med en (1) beställning i nära anslutning till skadetillfället.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision