42
av andteg
Jag har beställt en Webasto-värmare i samband med att jag beställde!
Tyvärr finns ingen förberedelse för denna hos Hyundai (inte för några andra asiater heller, vad jag vet)!
Volvo har det ingående i priset till deras större dieslar och VAG-gruppen tar 9.000:- för en installation i ett förberett motorrum där även kablarna är lagda från fabrik.
När jag beställde min bil frågade jag efter offert på ett par olika bilfirmor - och alla hamnade i spannet 24.000:- till 27.000:- för värmare, installation och tidur!!!!
Svindyrt, men typiskt för asiaterna!
När jag skulle ha farthållare till min nuvarande bil (Outlander 2004) kostade eftermonteringen 9.000:-!!!!
Hade jag vetat vad de satte in hade jag gjort det själv för halva pengen!
Det är nog svårare med motorvärmaren och jag vet att den är dyr i sig själv när man köper den lös. Verkstäderna tycker inte heller om eftermontering och debiterar därefter (internt), vilket leder till höga priser för oss kunder!
Dock har ALLA jag pratat med sagt att investeringen är bra - även här i Skåne- men än mer ju högre upp du bor! Fungerar klanderfritt och vilken komforthöjning när det är kallt!
8)
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009