Annons
32
Jag kan också tänka mej en sådan båge - men då får jag skilja mej först! Och det värsta är att det en frun som står för bilen. Hon vägrar ha någon djäkla "kofösare" fram på den!
Jag har dessutom hört att vissa av frontbågarna är så klena att de ger vika och det blir större skador i fronten än utan , vid lite lättare krockar.
@nders
Jag har dessutom hört att vissa av frontbågarna är så klena att de ger vika och det blir större skador i fronten än utan , vid lite lättare krockar.
@nders
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009
33
Precis så illa är det på Santa Fe CM också. Bakom nummerskylten är det plast och frigolit. Likväl så funkade det att montera en skylthållare bakom regskylten och skruva fast denna med montageskruv. Dessutom behövdes extraljusstag som stagar ljusen i ovankant. Jag är rätt övertygad om att denna setup funkar även för ix35, låt vara för större x-ljus och inte ljusramper. Kolla här: http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?p=24750#24750SuperMek skrev:Nja, en ix35 ser lite annorlunda ut.Skäreläjan skrev: Ser inte "plastbiten" ut ungefär såhär?
...
Nummerskylten sitter i en enkel plasthållare som troligen är fäst i karossen medelst några skruvar. Allt rött runt skylten är av en ytterst tunn och sviktande plast, dvs inget att fästa grejer som är tyngre än en nummerplåt i. Mellan den röda plasten och den bastanta balken ligger ett frigolitliknande material om en 5-10 cm tjocklek som jag gissar har en dämpande funktion om det skall krockas. Att sätta ljusrampen ovan eller under skylten via de medföljande två varmglödgade alu-bitarna kan man nog glömma för det kommer att skaka loss inom vad som bara är en tidsfråga. I alternativen av placering vill jag dessutom ha ljusrampen ovanför skylten. Hängs den under är den mycket utsatt för snödrivor och annat dräll som kommer att knäcka loss den.
Så, hur göra? Jag är nyfiken på er lösning ni som har funnit en i en ix35:a
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
34
Jupp, en ellyt (vänd den rätt) som sitter uppe vid relät med lite tejp runt paketet. Vad beträffar dimensioneringen så använde jag gammal hederlig ingenjörskonst, jag provade några olika värden, 8) och 47 uF funkade klockrent, ingen fördröjjning eller annat konstigt. Förmodligen så lär jag få byta till en mer hållbar sort med aveende på temperaturerna under huven. Återkommer om detta när och om det pajjar.
Min ramp satte jag under skylten då jag inte vill täcka luftintaget. Det blev riktigt stabilt men jag ska väl inte satsa på de värsta drivorna i vinter antar jag.
Mvh/e
Min ramp satte jag under skylten då jag inte vill täcka luftintaget. Det blev riktigt stabilt men jag ska väl inte satsa på de värsta drivorna i vinter antar jag.
Mvh/e
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive, Cassa White
Peugeot 107
Hobby 605 AK
Peugeot 107
Hobby 605 AK
36
Jag har skaffat kondingar enl ovan till min CM. Eftersom jag har direktmatning utan relä så tänkte jag ha kondingarna inne i lamphuset. Där är ju klimatet kontrollerat. Jag råkar ut för att högra lampan missar att tända säg var 15:e gång, och då får jag köra med pljusomkopplaren för att tända om ballasten. Med kondingen borde jag bli av med spänningsdippen.Erik Å skrev:Jupp, en ellyt (vänd den rätt) som sitter uppe vid relät med lite tejp runt paketet. Vad beträffar dimensioneringen så använde jag gammal hederlig ingenjörskonst, jag provade några olika värden, 8) och 47 uF funkade klockrent, ingen fördröjjning eller annat konstigt. Förmodligen så lär jag få byta till en mer hållbar sort med aveende på temperaturerna under huven. Återkommer om detta när och om det pajjar.
Mvh/e
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Toyota Auris 1.8 HSD -13
41
Man får ta pengar och säga att man måste reparera gräsklipparen
Angående xenonljuset. Jag tänkte jag sätta på en ljusramp med fyra halogenlampor i grillen. Har sett ett ett par IX med ljusramp och är tveksam till det estetiska. Har också sett en IX med två stora extraljus och var rent ut sakt fult.
Nu har jag kört ett tag i höstmörkret med xenon på både helljus och halvljus och då finns det ingen anledning att montera annan extrabelysning. Xenon i helljuset lyser mycket bättre än en ramp med fyra halogenljus. Skulle man ändå inte vara nöjd så kan man ju sätta xenon i dimljuset och koppla det till helljuset.
// Lennart
Angående xenonljuset. Jag tänkte jag sätta på en ljusramp med fyra halogenlampor i grillen. Har sett ett ett par IX med ljusramp och är tveksam till det estetiska. Har också sett en IX med två stora extraljus och var rent ut sakt fult.
Nu har jag kört ett tag i höstmörkret med xenon på både helljus och halvljus och då finns det ingen anledning att montera annan extrabelysning. Xenon i helljuset lyser mycket bättre än en ramp med fyra halogenljus. Skulle man ändå inte vara nöjd så kan man ju sätta xenon i dimljuset och koppla det till helljuset.
// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600
VW Amarok -12
Yamaha 1600
43
Du har delvis fel, xenon på halvljuset är inte lagligt att eftermontera.
Med helljuset gör du vad du vill. Har varit i flera poliskontroller både med xenon i Tucsonen och xenon i IX:en och aldrig fått någon kommentar från polisen, det tittar bara att det lyser. Men som du säger, det är olagligt med halvljuskonvertering.
//Lennart
Med helljuset gör du vad du vill. Har varit i flera poliskontroller både med xenon i Tucsonen och xenon i IX:en och aldrig fått någon kommentar från polisen, det tittar bara att det lyser. Men som du säger, det är olagligt med halvljuskonvertering.
//Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600
VW Amarok -12
Yamaha 1600
44
Japp, det stämmer. Nimbusen kollade upp detta redan 2005 och om inget har ändrat sig så gäller det svaret från Bilprovningen fortfarande, http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?p=2279#2279Lenn98 skrev:Du har delvis fel, xenon på halvljuset är inte lagligt att eftermontera.
//Lennart
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Toyota Auris 1.8 HSD -13
45
Detta måste väl Hyundai i Sverige alternativt vilken ÅF som helst kunna ordna? Har du kollat med dem?martinL skrev:Är det någon som vet hur man ändrar yttertemp till celsius? Står F i displayen.
mvh / Christian
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.