Annons

31
katt skrev:I dag fick jag packningar (1250:-) Topplocksbultar (680:-) Två nya insugsvenyiler som monteras av ultra motor vet ej ännu kostnaden för deras arbete och matereal,väntar på fyra nya vippar till insug kommer slutet nästa vecka,sen är det bara att skruva,skruva och skruva. J..la mycket jobb för att sätta tilbaka kammremen,demont motorfästen för att komma åt spännare.(skit konstuktion).
Har du fått igång bilen än? Jag vet att dom rekomenderar nya toppbultar när man tar av toppen, men jag anser att det inte är nödvändigt om dom har rätt längd.
IX 35 184hk M6 4wd exklusive
Annons

32
Har monterat toppen den fick tre nya insugsventiler, jag hade ett h...tes jobb med att få dit en skruv till röret mellan egr och grenrör.Jag får så j...la ont i ryggen av att stå böjd fram över motorn så det tar lite tid är ju gammal och utsliten,men i dag skall motorn bli ihopsatt så det bara är kamremen kvar,och det är ett j..la bök lättare om man är två och jag har ingen brådska.Undrar vad det skulle kosta på hyndaverkstad hela kalaset.dom hade väl bytt hela toppen? a 25000:- eller något sådant pluss arbetskostnad.Är det någon som vet?

33
jag skulle tippa på 25000kr inkl arbete.

beror ju lite på hur toppen ser ut. hade den bara hoppat 2 kuggar så är ju risken liten att man behöver byta topp.

det är ju såfall vid kamremshaveri där kammarna står helt still.

OT

när jag jobbade på hyundai fick vi in en SM 2.4 där kamremmen hade gått.

kolven slog av en ventiltallrik som sen hade vispat rundor i cylindern och slagit sönder toppen och gjorde ett stort hål i en kolv

34
I går startade hyndan så i dag motortvätt och dit med hasplåt(plast eller vad det nu är för materiel) och en sidoplast vid motorn.Men vilket j...a jobb att byta kamrem det hoppas jag slippa göra någon mer gång,man måste lossa alla motorfästen och en auluminiumgrej framför remmen som motorfästet sitter i och det är inte lätt att få ut och tillbaka igen,undrar vad ett kamremsbyte kostar på hyndaverkstad dieselversionen?