Annons

Lite interiörgnäll

1
Det här med mattorna som diskuteras på forumet är ju intressant, såtillvida att det är konstigt att en importör i Skandinavien kan bomma en så viktig detalj. Jag fick också en slags skräpmattor som far runt. Jag tror att man kan köpa bättre kvalitet för 29 kronor på Lidl. Som tur var hade jag kvar gamla Fordmattor - och de är ljusår sämre än Volvomattor, att komplettera med.

Det lustiga är ju att den sydda inredningen, bortsett från plasten, håller ganska bra klass. Betydligt bättre än dyrare japaner. Och bilen är ju iallafall skön att köra och åka i. Fast plastdetaljkvaliten kan man grubbla över. När jag drog mobilantennen fick jag lyfta plasttrösklarna. En var sprucken från fabrik. En annan sprack av sig själv.... Men men. Kan även varna för att försöka lossa blindpluggarna för ventilation på tredje sätesraden. De är dragna med små x-skruvar inifrån! Fullständigt osannolikt! Har aldrig sett något värre. Hoppas de koreanerna som fixat detta inte varit inblandade i resten av bilen....

En annan märklighet är , som inte riktigt är interiör är lacken. Motorhuven är ju jättefin, men på sidorna är det inte så lite apelsinskalseffekt, tots att det är en metalliclack. Samma sak gäller ju på dörrkarmarna, som i och för sig inte syns utår. Kanske är det en tidig bil, eller rentav omlackad. Fast lite fisigt ser det ju ut på en ny bil. Får brötaa ut lite i terrängen så att den blir repig istället.

Men, men det är trots allt en lågprisbil. Värt att hålla i minnet.

Sukken
Annons

2
Godmorgon Sukken!

Själv har jag ingen santa mer, den brann upp inatt......... :cry: :cry: :cry:

Närå, april, april! Den är jättefin, men skitig för närvarande. Jo, detta med mattorna har vi inte sett slutet på ännu. Jag ska tala med min säljare som sagt så får vi se. Vad gäller resten av inredningen så tycker jag nog att dom kommit rätt långt med plastigheten. Jag vet inte om exclusiven är "bättre" i det sammanhanget för där har jag faktiskt inte så mycket att orda om. På mittarmstödet har jag lite av skinnkänsla t ex, har ni andra det också? Det du skriver om plasttrösklarna känns ju lite jobbigt. Ska kolla in apelsinlacken du också nämner.

När jag växte upp var en bil för 200.000 helt osannolikt, åtminnstonde i min familj, idag är en bil för 350.000 kr en lågprisbil, nja, jag vet inte jag...

Vi hörs!
Mvh
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

Plasttrösklar

3
Jag hade turen att första ägaren (8 månader 750 mil) hade bytt ut trösklarna av plast till väldigt fina i borstad rostfritt med texten "Santa Fe" i blank relief. Jag har alltså komplett (4 st) sats av den borttagbara plast tröskeln om någon vill köpa för en mindre peng.
Kostnad för de rostfria bitarna låg på 2500 kr om jag minns rätt.
Ska ta en bild på dem när frun kommer hem med bilen.

MVH Pake

Lacken

4
Jag har också sett att lacken inte är helt perfekt på sidorna men om man tittar på andra nya bilar, även av s.k. premiummärken, ser det likadant ut. Jag tror det har att göra med de nya miljövänligare lacker som nu används. Annars går det ju att be en lackerare lägga några extra lager klarlack på bilen om kostnaden inte är något problem.

Tröskelplast

5
Tack Pake, men det är inte tröskelskydden under dörren jag menar, utan plastlängderna som klämmer åt mot mattan inne i bilen. Under dem går en kabeltrumma, och därför måste man kunna lossa dem ibland. Det går utan problem på de flesta andra bilar jag varit i kontakt med, men Santa-plasten var spröd, trots att det var varmt ute.

Sukken