Annons
Annons

4
(Aftonbladet 2007-04-23)

:shock: :shock: :shock:
Det råder fullt priskrig på dieselolja runt om i landet. På vissa håll har priset fallit med tre kronor på bara en vecka.

- Det är ett landsomfattande priskrig som råder, säger Michael Crona som driver sajten bensinpriser.nu.

Mest har priserna rasat i Skara. Där kan man tanka diesel för 6,95 kronor, vilket är nästan tre kronor lägre än Jets riktpris på 9,74 kronor.

- Men även i Stockholm, Göteborg och Malmö har priserna rasat, säger Michael Crona.

Han nämner en Shellmack på Huddingevägen i Stockholm som ett exempel. Där har priserna på diesel rasat med tre kronor sedan förra veckan.

Shells informationschef Martin von Arronet bekräftar att det handlar om ett priskrig.

- Vi har för avsikt att ha priser som är konkurrenskraftiga. Att priserna faller nu har inget med världsmarknadspriserna att göra, utan handlar om den lokala konkurrensen. Därför skiljer sig även priserna från mack till mack.

Riktigt vad det var som fick igång priskriget är oklart, men enligt Michael Crona kan det ha varit Statoil som satte igång det förra veckan genom att ändra sin prisstruktur.

Antalet dieselbilar i Sverige har ökat under det senaste året. En av de främsta anledningarna anses ha varit att dieselbilarna drar mindre bränsle och därför är billigare i drift. En nackdel med dieselbilar har länge varit att de är dyrare att köpa, men den prisskillnaden har minskat på senare år.
:lol: :lol: :lol:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

5
Jag tankade för 7.99 i Uppsala igår. I Skellefteå några timmar senare drygt 8 kr. Det känns rätt roligt att köra diesel!

Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

6
Roligt att köra diesel ??? Ja numera när dieslarna beter sig så anständigt och skillnaden mellan bensin o dieselpriset är så stort så förstår jag att man sitter och ler i sin diesel......
"Joppe"

8
svartbjorn skrev:Jo, nog beter den sig anständigt alltid, inga rökpuffar här inte!
Helt riktigt Svartbjörn,,, det är ju inte som förr, och Dieseln är ju helt klart riktigt körglad nu för tiden, och dessutom snål.

Men sålänge man inte får V6:ans gång så är det inte ett alternativ för mig, dessutom gillar jag ljudet från sexan mer än dieseln även om "knattret" i stort sett är borta...
"Joppe"

9
svartbjorn skrev:Jag tankade för 7.99 i Uppsala igår. I Skellefteå några timmar senare drygt 8 kr. Det känns rätt roligt att köra diesel!

Svartbjörn
Oj,oj! Uppsala-Skellefteå! 73-75mil?
Du kan inte haft nåt våldsamt kvar i tanken.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

11
:D Schysst snitt på 100km/h om en timme rast.
Inga kissnödiga småbarn i bilen där inte!

Och snitt på soppaförbrukningen?

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

12
Nä, ungarna börjar få lite rutin, tänk dig då förra sommarens piprensare = 850 mil t o r till Italien :shock:

Snittförbrukning med takbox och tilltagen fart, ca 0.85 lit/mil

Mvh
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

13
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Hade det inte varit för skattelappen så... :evil:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

14
Det förstås, att bli straffad för att man åker miljötrevlig bil känns lite konstigt 2007, men det har vi ju upprört oss över förut. Men jag kör diesel trots skatten å är nöjd med det.

Man knyter med fördel dojjorna bakom utblåsen och känner inte ett uns av dieselgaser 8)

Mvh
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

15
svartbjorn skrev:Det förstås, att bli straffad för att man åker miljötrevlig bil känns lite konstigt 2007, men det har vi ju upprört oss över förut. Men jag kör diesel trots skatten å är nöjd med det.

Man knyter med fördel dojjorna bakom utblåsen och känner inte ett uns av dieselgaser 8)

Mvh
Svartbjörn
Va ?? dojjorna bakom utblåsen,, varför ?? Nä jag ska aldrig köpa diesel om man ska ta av sig skorna för att köra !!
"Joppe"