Annons

Digital systemkamera

1
Jag har tänk att köpa en digital systemkamera men det var inte så lätt att välja
Det jag ska ha kameran till är vanliga husbehovet + mycket sport fotografering (Innebandy)
Dom jag har tittat på är

Canon EOS 400D + 18-55/3,5-5,6 5490kr
Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 IS 7229kr (Kommer i Mars )
Canon EOS 40D 10299kr
Nikon D80 + 18-135/3,5-5,6 +MB-D80 9995kr

Har varit runt och kollat på dessa kameror
Tyckte 400 var lite plastig om man gämför med dom anndra. Men den kanske räcker till det jag ska ha den till
450 kommer i Mars enl canon och den känns nog som ett bättre alternativ än 400an ..... men vet inte om jag kan vänta tills den släps ...vill ju ha ny kamera nu
40 den kändes som något helt annat än alla dom anndra ...snabb och grym ... men lite för dyr ....kommer att sluta någon stans mellan 13000 och 15000 kr .... men det är det kanske värt
D80 fick man rätt mycket för pengarna men den känns som det är en gammal model den kom 2006

Vad har ni för erfarenhet av dessa modeler
Tucson V6 Excl. 2005
Preems bäste vän
Annons

2
Har en Canon EOS 300 D sedan tre år, och den har aldrig gjort mig missnöjd!
Vill därför varmt rekommendera Canon´s nya 450 D!
http://www.canon.se/about_us/news/consu ... eos450.asp
Nikon D80 är också en mycket bra kamera, en kompis har en sådan, och han är också helnöjd med den.
Själv skulle jag absolut inte tveka att vänta ett par veckor på Canon´s senaste, den lär säkert bli en ny storsäljare, precis som föregångarna!
Glöm sedan inte, att tillbehören också gör sitt till; Ett stativ, rejält med minneskort, extra batteri (eller ett "batterigrepp"!), och en riktig blixt gör "pricken över i:et"...!
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

3
Hej!

Tror inte att det är någon "större" skilllnad på 400D alt 450D, jag skulle (med hänsyn till vilken summa jag vill lägga ner) hellre då satsa på ett bättre objektiv (ett ljusstarkare) än de som följer med kameran, extra viktigt om du ska fota innebandy.

Ett tips är att gå in på fotosidan.se och titta på produkter och läs vad andra tycker. Scandinavian foto har en bra sida så kan man läsa sig till vad man tror sig kunna behöva, framför allt så kan man ju ringa dit och höra vad de rekommenderar och sen gå in på fotosidan och jämföra.
Där kan du även söka bilder typ sport/motorsport, bläddra fram till bilder som är tagna i inomhushallar och jämför vilka objektiv fotograferma använt. (Det är inte alla fotografer som nämnt vilket objektiv de använt men de som har kanske ger dig en ledtråd vad du är ute efter)

Stirra dig inte blind på pixlar (när det gäller de höga talen emellan), om du inte ska printa ut i riktigt storformat

Hur som helst lycka till med ditt köp! Foto är kul!

:wink:
Stahl

4
Tjena hbg!

Fina fotoambitioner hör jag, tjusigt! Nikon el Canon är en smaksak, testa å känn efter om du inte gjort det. EOS 400 el 450? Nu är jag inte inläst på vad som skiljer dom åt men är det plastigheten du hoppas slippa så riskerar du att bli besviken. Man ska dock inte låta sig luras av det du kallar plast, man får en lätt och trots allt relativt stryktålig kamera för bra pengar. Vi beställde nyss 7 st 400:or til ett mediegymnasium för strax under 5000 kr/st så dom går inte sönder hur som helst :wink:.

Om du inte är en sån som jag (som nästan intill dumhet alltid vill ha det senaste om det finns runt hörnet) så kan jag hålla med Stahl om att du sparar några tusen på kamerahuset genom att köpa en EOS 400 och lägger dom slantarna på en glugg med längre brännvidd. Vill du göra mkt sportbilder kommer du ju att få krupp på 18-55:an. Du får en Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS hos Cyberphoto.se för 2.690 kr. Med brännviddsförstoringen 1,6 blir det egentligen 88-400 mm, vilket inte är illa skvättat! Vi har handlat mkt genom Cyberphoto och dom är nästan alltid snäppet billigare än scandinavian photo (även om jag tycker om dom också).

Your call
Hälsar yrkesfotografen i norr
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

5
Jag har varit och kollat på media markt ..... dom är dom ända jag har hittat som har alla olika modelerna hema så man kan klämma och känna på
Såg att Canon ger tillbaka pengar på 400D och 40D
Får 1400kr tillbaka på en 40D så det blir nog en sådan
Sen får jag se vad man får råd med för objektiv till den
Tucson V6 Excl. 2005
Preems bäste vän

6
Kan tipsa dig om att jag som är glad amatör, skaffade ett Sigma 70-300mm makrozoom, det var betydligt billigare än Canons original, och funkar alldeles utmärkt! :D :D
Fast mina krav är kanske inte särskilt högt ställda...?
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15

7
Jag har ägt en sigma 70-200 2.8 som var suverän (till att jag tappade den i backen) så nog kan dom också. Sigma 28-300/3,5-6,3 DG Macro till Canon kostar 100 kr mer än den jag nämnde ovan och är säkerligen ett minst lika bra alternativ, dessutom med ett ännu bredare zoomomfång. Inte mkt pengar att tala om heller. 40D kameran ger dig definitivt ett rejälare köp även om hålet i börsen blir större. Vi följer ditt beslut med spänning 8).

Hälsar
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

8
Där ser du, Hbg! Svartbjörn är en man att lyssna efter! :D :D
Han besitter kunskaper som få andra i ämnet! :D :D
Då var jag inte helt fel ute med mitt Sigma-objektiv, Svartbjörn? 8)
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15

9
Nädå Läjjan, du tänkte rätt. Man behöver inte alls köpa original, många gånger kan de andra tillverkarna matcha nog så bra. Nu talar vi ju än så länge om billig optik (med betoning på billig) men även om man går upp på 300 mm bl 2.8 så hänger dom med riktigt bra (men inte enda fram). Nu är det ju ändå så att canons konsumentoptik faktiskt ligger i ungefär samma prisklass som originalen. Det är först då man talar 10.000 - 80.000 kr optik man börjar tjäna pengar om man tar en pirat dito. Men då får man också göra avkall på kvalité, så är det bara. Motorn för autofocus brukar också halka efter på piratsidan. Men som sagt, det gäller de dyrare skikten mer än i de billigare.

Hälsar
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

10
Då har man varit och gjort affär idag
Det blev ett Canon 40D hus
Fick ner det till rätt pris nu 10200 - 1400 = 8800 kr
Fick låna ett canon 28-80 av min pappa tills jag har bestämt vad jag ska köpa för objektiv
tyvärr fick jag jobba länge i dag så det har inte blivit så mycket fotande än ..... men i morgon ska vi testa ;)
Tucson V6 Excl. 2005
Preems bäste vän

11
Gratulerar! :D :D :D
Är helt övertygad om att du kommer att vara helnöjd!
Nu ser vi fram emot bilderna i din tråd i "Bilarkivet"...! 8) 8)
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15

12
Nu ska jag bara lära mig kameran ;)
Tog lite bilder ikväll på min sons innebandy träning och blev inte helt nöjd (150 st)
Körde mest med auto i en stor idrottshall och det var svårt
Ska låna några objektiv och prova mig lite fram till vad som är bäst i dom ljusförhållanden + lära mig mer om hur man kan optimera fotgraferingen
Tucson V6 Excl. 2005
Preems bäste vän

13
Stäng av automatiken, möjligen använder du P-läget, brukar funka bra. Lokaler upplysta med lysrör el motsvarande ger ofta en färgtemperatur som är svår att knäcka. Gör en egen vitbalansinställning till att börja med. Det brukar hjälpa ganska bra. Sedan kan man också skjuta i RAW-format som ger fina möjligheter att i efterhand dra i just färgbalans och exponering hemma framför datorn.

Det är det rent tekniska. Sedan kan man tala om placering till motivet i sportsammanhang, rörelseoskärpa mm mm. Men det får bli en annan lektion :D.

Lycka till med fotograferandet!

Hälsar
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

14
hbg skrev: Fick låna ett canon 28-80 av min pappa tills jag har bestämt vad jag ska köpa för objektiv
Vill rekommendera dig att hålla utkik efter tidningen "Digitalfoto för alla" nr 6,
som kommer ut den första april! Där testas 8 objektiv till systemkameran!
En f ö i mitt tycke mycket bra tidning!
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15

15
Då var det dax för lite mer tur med min kamera ;)
Härom dagen såg jag att dom börjat sänka priset på den ;(
Så jag kollad mitt kvitto och där stod 30 dagars pris garanti på produkter som man kan handla i butik inom 50km :)
Kollade var den var billigast på prisjakt ...... ahhh Ängelholm 8995kr ... kollade avstådet från pc-city till affären 22,1km ..ohhhh ... det låg ju inom deras gräns
Åkt till Pc-city och hämtade 1295 kr :)
Så nu står kameran i 7595kr :)

sen en liten fråga till svartbjorn och er anndra som kan det med kameror
Jag har hittat ett beg objektiv
Sigma 300/4 APO Macro
Det har några år på nacken men det ska fungera till digitala kameror ...kan det vara något för rätt pengar ?
Tucson V6 Excl. 2005
Preems bäste vän