Annons

Ny bil

1
Efter snart (bara) 4000 mil börjar santan faktiskt kännas ganska dassig.... Ful plast, taskig klädsel och kletiga dörrhandtag på insidan.(vad f-n beror det på? Har ni också det?)....

Någon som börjat fundera på vad man skall byta till?

Jag vill gärna ha något med lite bättre terrängeegenskaper än santan. Den är urkass Riktigt löjligt dålig faktiskt.

Är det Suzuki som gäller eller Subaru?

Sukken
Annons

2
har du funderat på att vårda och kanske tvätta bilen ibland
MVH.Odde.
Santafe V6 A4 C5 Gun Metal-06
Mitsubishi Galant Dynamic 4-92
Toyota Celica-74
hyundai getz-06(frugans)
hobby 650 umfe -04

3
kletiga dörrhandtag har väl inte med bilen att göra?????
dassig klädsel???????????????efter 2000 har inte min klädsel dassat sig.
vill du ha bättre teräng köp en stridsvagn,du har gnällt ända sen du köpte
santan,vad jag läst.
varken zuk eller sub,köp en S så kanske du blir nöjd.
fan vad det gnällers på pettitesser
MVH.Odde.
Santafe V6 A4 C5 Gun Metal-06
Mitsubishi Galant Dynamic 4-92
Toyota Celica-74
hyundai getz-06(frugans)
hobby 650 umfe -04

lim

4
Bilen är allt skött men det hjälper inte när plasten är så kass som den är. Vad gäller dörrhandtagen på insidan har det inte med smuts att göra utan någon slags migration i plasten. Verkar vara limmet inunder eller i handtaget som löser upp sig.
Men det är som sagt bara en detalj.

Jag är så trött på den här bilen nu. Plus att den drar mer bäränsle nu än när den var ny. Obegripligt köp faktiskt, men jag får ju skylla mig själv.....

Sukken

Re: Ny bil

5
Suzuki skrev:Efter snart (bara) 4000 mil börjar santan faktiskt kännas ganska dassig.... Ful plast, taskig klädsel och kletiga dörrhandtag på insidan.(vad f-n beror det på? Har ni också det?)....

Någon som börjat fundera på vad man skall byta till?

Jag vill gärna ha något med lite bättre terrängeegenskaper än santan. Den är urkass Riktigt löjligt dålig faktiskt.

Är det Suzuki som gäller eller Subaru?

Sukken
Systermärket Kia Sorento kanske?

Re: lim

6
Suzuki skrev:Bilen är allt skött men det hjälper inte när plasten är så kass som den är. Vad gäller dörrhandtagen på insidan har det inte med smuts att göra utan någon slags migration i plasten. Verkar vara limmet inunder eller i handtaget som löser upp sig.

Jag är så trött på den här bilen nu. Plus att den drar mer bäränsle nu än när den var ny. Obegripligt köp faktiskt, men jag får ju skylla mig själv.....

Sukken
Var det inte du som postorderköpte bilen utan att ha kört den?

7
brodeur skrev:[

Var det inte du som postorderköpte bilen utan att ha kört den?
:badgrin: He He !!

Och till Sukken,,köp en Suzuki, du blir säkert nöjd med den kvalitetsbilen ,,,,,,, Och med tanke på ditt nick, så ger du säkert den bilen mer chans än du nånsin gett Santan... Önskar dig lycka till med nytt bilinnehav.
"Joppe"

8
Suzuki skrev:Bilen är allt skött men det hjälper inte när plasten är så kass som den är. Vad gäller dörrhandtagen på insidan har det inte med smuts att göra utan någon slags migration i plasten. Verkar vara limmet inunder eller i handtaget som löser upp sig.
Sukken
Du måste väl i allsin dar ha samma garantier på bilen som alla oss andra, eller? :? :?
För egen del har Hyundai´s garantiåtagande fungerat perfekt...! :D :D
Imma i baklysena - inga problem; Helt nya på direkten! :D :D
Takbågarna som bara gick att flytta från ena sidan - heller inga problem; Också helt nya på direkten! :D :D
Om plasten uppför sig så som du beskriver, varför skulle inte det vara en garantigrej, på en 07:a...!? :roll: :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

9
Förresten, Sukken...!
Lägg in några bilder på hur din fula plast, taskiga klädsel och kletiga dörrhandtag ser ut; Det vore intressant att få ta en titt på "dassigheterna"...! :? :? :?
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

10
Om nu din nästan nya bil ser så risig ut som du beskriver har man inte skött bilen. Så är det bara.
Mina fordon:
En svart 04 Platina V6 Automat
Volvo S70
Pontiac Trans Am WS6 Ram Air -00
Yamaha R1 -2011
Orion 27 Dirtbike 125cc -07, sonens
Dirtbike 110 cc -06, dotterns
Lillkoreanen Hyosung Rallyscooter -05

Hojen: http://www.sporthoj.com/garage/?chirre2" onclick="window.open(this.href);return false;

byte

11
Om plasten uppför sig så som du beskriver, varför skulle inte det vara en garantigrej, på en 07:a...!? Rolling Eyes Wink
--------------------

Visst kan man be dem byta, men det blir väl lika dålig kvalitet igen. Jag hade en bekant som på 80-talet fick hela inredningen på en Saab bytt just för att det var så taskig kvalitet. Tror ni det blev bättre? Nej Saab befann sig på samma nivå som Hyundai gör nu.

Nej, felet är att Hyundai trots sin storlek, med säkerhet inte har samma materialkompetens på plastområdet som de europeiska och möjligen amerikanska tillverkarna. Om tio år har de kanske kommit ikapp. Eller om de köper kunnande av företag som DuPont.

Jag hoppas verkligen att den mekaniska kvaliten på motor osv. inte är lika dålig som plasten!

Sukken

12
Det låter ju supertrist om den sunkat ner så fort. Visst plast är plast oavsett om den ser ut som läder eller trä, men nog borde de tåla att användas.

Mekaniskt o maskinellt har annars både japaner o koreaner en mycket hög driftsäkerhet, det framgår i flera internationella tester. Mazda brukar toppa de listorna.

Ny bil?!
Ja, du....så länge som jag behöver en bil som denna så finns det inte så många vettiga alternativ för mig.

Mazda Cx-7, något mindre än CM o med 260hk kan det bli kul men den finns inte med automat (en fam.bil ska vara bekväm i 1:a hand)

VW Touareg skulle jag kunna ta vilken dag som helst i veckan, men f*n vad dyr! Då får man ju köpa en som är löjligt gammal utan garantier och då tar jag hellre en ny Hyundai med garantier.

SAAB 9-7, BMW X5 och M-B ML-serien... Vrålfula liksom de flesta nya jänkare...

Nya Vitaran gillar jag! Lite för liten just nu bara.
Nya Pajeron helt ok som det verkar, men vet inget om den.

Du ser...det finns alltid något att haka upp sig på :wink:

Skulle nog ha svårt att byta "ner" mig till en vanlig personbil igen nu när man vant sig att ha lite utsikt över trafiken (Stockholmstrafiken är stundtals som ett stim med småspigg ju...)

-Anders (som nu ska ut och riva en lada...hus alltså...inte bil...)
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"

Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

13
Jaa du Sukken, du har det inte lätt du :wink:

Generellt sett är jag själv mycket nöjd med min Hyundai. Efter att precis har kommit hem efter 350-400 mil efter vägarna så kan jag väl dock villigt erkänna att motorn inte är särskild festlig, slö som få, man gasar å gasar å ingenting händer. Men inget annat var att vänta för de pengarna! Mera motor kräver ofta långt mycket tjockare läder...

Du funderar på Subaru du. Inget dumt val skulle jag säga:
Bild

Du får utan tvekan världens bästa 4WD och en suverän fjädringskomfort. Om man däremot ställer krav på inredningsdetaljer och "känsla" då måste man köpa en annan bil. Enkla och funktionella matrialval kännetacknar Subaru. Plastigt så det förslår enligt min mening, tyvärr. Kan man leva med enkelheten så får man dock en kanonbil! Subaru har väldigt många nöjda ägare!

Hälsningar från norr
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

14
Känner inte alls igen mig i "Sukkens" problem, min bil som är en 06:a har också rullat ca 4000 tusen mil, och inte ett fel och inte ett märke någonstans!
Dessutom är jag och min hustru så långt ifrån pedanter man kan komma, den får en uppfräschning innan sommarsemestern, annars 4-5 maskintvättar om året det är allt!
Citroen C4 Picasso Exlusive 2014
Hyundai i30 CW 1,6 CRDi Aut Kombi Crystal White -10 0,71 l/mil :)
KABE Onyx GL KS B8 - 04 :(

15
Vi har ständigt 2st kontrolanter i vår bil som kollar bla,
om fram sätena sitter fast, hur snabbt man kan lera ner ett baksäte.
hur mycket glass man får ner i dörrsidorna, vilkan ruta som man kan få bästa texten på.. m,m

och jag har ioförsig inte märkt några skador i vår bil...

fast den har ju inte rullat så långt heller..... bara 12,000mil ;)

bit i det ni :lol: tur man är värst i något ialla fall, he he
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.