Annons

koppla bort airbagen

1
yo yo, sålde nyss min bmw E38 pga att jag ska bli pappa, har varit sugen på en santa fe länge ¨så jag får plats med hundarna och barnvagnen och nu var det ju ett bra läge att övertala tjejen till en sån tänkte jag, tills jag läste att att det inte går att koppla ur airbagen på passagerar sätet

. är alltså första modellen av santa fen jag är ute efter. stämmer det eller fick jag höra fel? kan man göra nå annat annars för att avlägsna den eller inaktivera den som inte är alltför bökigt och dyrt`?
Annons

2
Mycket välkommen till Forumet, Herkulez! :D :D
Jag hade en 03:a förut, men jag minns inte hur man gick tillväga med den urkopplingen; För visst 17 skall det gå...!? :? :?
Är säker på att du snart får besked här på forumet, här har vi tillgång till riktig expertis på det mesta! :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

3
Hallå!

Har en polare med en Santa -05 exkl som också fick beskedet om att det inte gick att koppla ur sin airbag så han måste nog se sig om efter en annan bil.....

För övrigt: vilket kanon forum, går själv i köpar tankar av en Santa Fe och här kan man ju läsa sig till det mesta man behöver veta. :D

ingen som vet?

4
Hej!

Jag är ny här på forumet vilket verkar vara ett kanonforum! HAr beställt en santa fe -01:a från en handlare men har nu upptäckt att det är svårt att koppla ur airbagen i passagerarsätet fram. Har en nyfödd son och tänkte att det vore kanon att köpa en rejäl bil nu när han kommit till världen så han också får lite kul på vägarna:-)

Men har googlat och haft mig och det verkar svårt att koppla ur airbagen verkar det som. Blev så himla förvånad och tjejen blir ju vansinnig då hon vill ha honom fram när hon kör själv. Så nu vet jag inte om jag ska häva köpet pga av dett, vore ju skittrist att behöva göra det pga av en sån här sak.

Kan någon hjälpa mig med något förslag på lösning vore jag riktigt tacksam, gärna så snabbt som möjligt också då bilen ska levereras snart och köpeavtal ska skrivas etc...

Tacksam för hjälp!

Mvh
Erik

5
Hej Erik och mycket välkommen till Forumet! :D :D
Visst är det väl ett kanonforum!
Vad airbagen beträffar, säger jag som tidigare: Det måste naturligtvis gå att koppla ur den på något sätt!
På CM:en - den nyare modellen - gör man det med nyckel, men ev. får man besöka en verkstad för den åtgärden på en SM. :?
Skulle säkert tro, att det kommer fler råd om hur man går tillväga, vi har ju en hel del verkstadsfolk med här på Forumet!
Men i vilket fall: Välkommen! :D :D
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15

6
Tackar! Det vore riktigt bussigt om någon kunde komma med nått tips. Jag kan inte själv göra det så några gör såhär tips är tyvärr inte till ngn hjälp:-)

Handlaren jag ska köpa av är en auktoriserad hyundai handlare med verkstad och dom vill inte koppla ur den. Dom sa att jag får vända mig till nån annan, order från Hyundai tydligen.

Så jag skulle vilja veta om någon gjort detta och i så fall hur/var/kostnad m.m.

Vore kanon!

Ha det bra!
/Erik

7
:D Hej ErikH.

Klart att arvingen ska få åka säkert och tryggt i en Santa Fe.
Men att mickla med airbags är känsliga saker och jag har viss förståelse för att Hyundai-aukt. verkstäder tvår sina händer.
Sätter man en airbag ur funktion så "klassar" man ner bilens säkerhet.
En vuxen i främre passagerarsätet får ju färdas utan det skydd som airbagen utgör.
Det är inte så himla svårt att "ful-pula" bort airbagen.Risken är dock att varningslampan lyser konstant, och då blir det problem på nästa bes.

Bäst vore att få en omkopplare installerad.Gärna med lysdiod.
Testa en rundringning bland lokala bilverkstäder.Be om tips/hänvisning
om de nekar.
En annan lösning kan vara att kontakta nån bilskrot. De brukar vara fena på att plocka bort airbags.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

8
Hej och tack för svar Petroff!

Har du någon uppfattning om vad det skulle kosta? samt om det är svårt att sätta tillbaka allt igen vid eventuell försäljning?

Hur gör andra småbarnsföräldrar här på forumet, för jag antar att jag inte är ensam med en santa fe och småbarn;-)

Tack för era svar!!

Mvh
Erik

9
Sorry!

Jag har en (CM) santa, så jag använder nyckeln....

kan höra mig för ialla fall... ;)
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.

11
Nej ErikH, hasr ingen uppfattning om kostnad.
Billigast lär det ändå vara att leja en kunnig till att plocka bort gaspatronen till airbagen.Den kan enkelt och utan åverkan återmonteras
vid försäljning.
(Borde klassas som hushållsnära tjänster och jag har i vart fall inga skrupler om det hela sker skattefritt :D )

Men en allmän V-A-R-N-I-N-G är på sin plats:
Om man inte är säker på vad man håller på med så ska man låta bli
att meka med airbags.
Gäller generellt för alla större ingrepp på ratt och instrumentbräda.
Sådant kan ofrivilligt utlösa en airbag.

För att tillfälligt inaktivera airbags,gör så här:
1. Ratten i neutralt läge(hjulen pekar rakt fram)
2.Startnyckel i läge låst.
3. lossa minus(jord)kabeln på batteriet.
4.Vänta i minst 2min

12
Som vanligt en bra och utförlig beskrivning, Petroff! :D
Det slår mig bara - och jag tänker INTE mickla nåt med nån airbag - en liten undran... :?
När bilen är helt avstängd - vilket den givetvis är i din beskrivning - vad är det man väntar på i minst två minuter?
Du kanske menar att man kan pilla bort gaspatronen då?
Eller hur menar du? Är airbagen inaktiverad med bara den åtgärden?
Hur aktiverar man den igen isåfall?
(Sådärja... har jag gjort bort mig nu igen... Fattar nog en aning långsamt, bara... :oops: :roll: :lol: :smoking: )
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15

13
petroff skrev:
För att tillfälligt inaktivera airbags,gör så här:
1. Ratten i neutralt läge(hjulen pekar rakt fram)
2.Startnyckel i läge låst.
3. lossa minus(jord)kabeln på batteriet.
4.Vänta i minst 2min

Men :shock: :shock: Nu ska vi se /höra /läsa Betyder det att när jag nu hade ur batteriet för att sätta i xenonen så inaktiverade jag airbagen :?: Nyckeln satt ju i tändningslåset då :shock:
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

14
:D Läjan först:
Det finns back-up ström/spänning kvar i elsystemet även efter det att minuskabeln lossats från batteriet.
Denna är borta inom två minuter.Sen är hela airbag-systemet inaktiverat.
Gaspatronerna innehåller såklart fortfarande komprimerad gas men patronerna i sig är inte särskilt farliga.
Det som kan vålla skada är den kraft kuddarna utvecklar då de blåses upp på nån micro-sekund eller så.

Och Opticrob: Sannolikt var ditt airbagsystem inaktiverat.
Men allt återställs så fort man kopplar in bilbatteriet.

"Messerschmit-Petroff"( :oops: )

15
petroff skrev: Sen är hela airbag-systemet inaktiverat...
...Men allt återställs så fort man kopplar in bilbatteriet.

"Messerschmit-Petroff"( :oops: )
Ahaa...! :idea:
Det skulle alltså vara under den tiden man skulle kunna koppla bort passagerarsidans kudde!?
Månntro det finns någon "slang" eller något man kan strypa trycket enbart till den kudden, eller blir det till att koppla bort alltihop? :?
Eller är det en gaspatron till varje kudde? :?

Frågeteckens-Läjan ( :?: )
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15