Tack för ett kanonforum. Har blivit hjälpt av era fina förklaringar två gånger redan. Gnisslande bakbromsar och krånglande baklucka. Tack för fina beskrivningar.
Nu till mitt problem.
Lampan för "Check engine" tändes i helgen efter ett motorstopp. Efter lite telefonsamtal så fick jag en tid hos Bilspektrum. servicekillen släckte lampan och sa att det var "ett felvärde på främre (övre?) syresensorn, det kan ha blivit när du fick motorstopp". Det tog dock inte lång tid förrän lampan tändes igen. Så efter ytterligare ett telefonsamtal där servicekillen sa "det är nog fel på lambdasonden, det brukar vara det när man får felvärden så där". Att byta lambdasonden skulle kosta 2500 kr plus 300 kr för jobbet. Dyrt tyckte jag eftersom jag har en farsa som utbildat bilmekaniker på gymnasiet och med andra ord tror mej kunna byta det här själv. Laitis har en lambdasensor för 1255 kr http://www.autokatalogen.se/afw/umea/vi ... eNo=551327 men den ser inte riktigt ut som den som sitter där. Tror ni den passar ändå? Eller skall man försöka få tag i en begagnad? Någon som vet vilket Boschartikelnummer som Lambdasensorn skall ha? Eller tillverkar- eller orginalkod?
Har en Hyundai Santa Fé 2.4 16V 4x4 2005, reg. nr: WMD 339 .