Annons

Främre (Övre?) syresensorn

1
Hej
Tack för ett kanonforum. Har blivit hjälpt av era fina förklaringar två gånger redan. Gnisslande bakbromsar och krånglande baklucka. Tack för fina beskrivningar. :D

Nu till mitt problem. :(
Lampan för "Check engine" tändes i helgen efter ett motorstopp. Efter lite telefonsamtal så fick jag en tid hos Bilspektrum. servicekillen släckte lampan och sa att det var "ett felvärde på främre (övre?) syresensorn, det kan ha blivit när du fick motorstopp". Det tog dock inte lång tid förrän lampan tändes igen. Så efter ytterligare ett telefonsamtal där servicekillen sa "det är nog fel på lambdasonden, det brukar vara det när man får felvärden så där". Att byta lambdasonden skulle kosta 2500 kr plus 300 kr för jobbet. Dyrt tyckte jag eftersom jag har en farsa som utbildat bilmekaniker på gymnasiet och med andra ord tror mej kunna byta det här själv. Laitis har en lambdasensor för 1255 kr http://www.autokatalogen.se/afw/umea/vi ... eNo=551327 men den ser inte riktigt ut som den som sitter där. Tror ni den passar ändå? Eller skall man försöka få tag i en begagnad? Någon som vet vilket Boschartikelnummer som Lambdasensorn skall ha? Eller tillverkar- eller orginalkod?
Har en Hyundai Santa Fé 2.4 16V 4x4 2005, reg. nr: WMD 339 .
Peder Nilsson
Umeå
Hyundai 2,4 -05
Nissan Micra 1,2 -05
Annons

2
Hyundai vill ha nya lamdasonder ibland det är bara så :( .
Har själv experimenterat en hel del med att ersätta sonderna med icke orginaltyp utan något bra resultat. Hyundais sonder är lite speciella.
Så det finns nog ingen genväg utan du åker nog på en orginal.
Beg hade jag personligen inte köpt. De brukar vara förbrukade som man får och felet kommer snart igen.
300:- för bytet kan väl kanske diskuteras men jag hade nog tagit det i allafalll eftersom det inte är ovanligt att gängan skär vid demonteringen.
Händer det när man står hemma i garaget blir det lätt o-roligt.
Sen måste ju felkoderna tömmas så att lampa slocknar.

3
300 dyrt? vad får man för 300 på en bilverkstad? på mina Hyundai verkstäder (2) tar dom 1100:- för att tala om vad felet är och släcka lampan.... + arbetet sen om man vill gå vidare ...

Kanske skall byta verkstad...

4
Det var ju inte jobbet som jag tyckte var dyrt, Laitis tar ju bara hälften för sin Lambdasensor. Det var den jag tyckte var lite dyr. :)
Peder Nilsson
Umeå
Hyundai 2,4 -05
Nissan Micra 1,2 -05

5
Lövet skrev:300 dyrt? vad får man för 300 på en bilverkstad? på mina Hyundai verkstäder (2) tar dom 1100:- för att tala om vad felet är och släcka lampan.... + arbetet sen om man vill gå vidare ...

Kanske skall byta verkstad...
Vi kollar felkoder gratis om man bara kommer förbi!

6
Jag var in på min verkstad i Borlänge idag och fick koden avläst och lampan (check engine) släckt gratis..
/IT-Lennon

Santa Fe 2,7 GLS -2005 inköpt 24 nov 2009