Annons
4
Bor man i skåne och har 2 bilar så behöver man inte vintedäck .... väljer bil efter väderAlexandr skrev:Kör på vinter med sömmardäckar oxå?hbg skrev:Ljudet beror mycket på vad för däck du har
När jag kör med mina vinterdäck så hör jag rätt mycket.
Därför har jag inte bytat i årutan kör med sommar däck fortfarande
Aj-aj-aj....Somebody call police!
Min Tuc används inte så mycket på vintern .... kör runt 600 mil om året med den
Tucson V6 Excl. 2005
Preems bäste vän
Preems bäste vän
6
Förutsättningen för kravet på vinterdäck är att det råder "vinterväglag"!Alexandr skrev:Men, är det inte obligatorisk enligt lagen att ha vinterdäck fom 1 december tom 31 march i HELA Sverige? Eller fins det undantag i lagen (gäller Skåne)?
Om det alltså är helt snöfritt, och t ex varit 6-7 plusgrader under några dagar, kan man få köra med sommardäck!
Det är dock upp till polismannen att bedöma, om det är vinterväglag!
(Rätta mig om jag har fel...! :finstilt: :finstilt: )
181 Skäreläjan
Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)
"Ditt hem är där din katt är...!"
7
Det är lag vid vinterväglag att ha vinterdäckAlexandr skrev:Men, är det inte obligatorisk enligt lagen att ha vinterdäck fom 1 december tom 31 march i HELA Sverige? Eller fins det undantag i lagen (gäller Skåne)?
har hört att polisen säger under +5 eller snö
Tucson V6 Excl. 2005
Preems bäste vän
Preems bäste vän
8
Men vi har aldrig fått snöfri vintern (och +6+7 värme). Vilket innebär att ha vinterdäck hela vinternSkäreläjan skrev:Förutsättningen för kravet på vinterdäck är att det råder "vinterväglag"!Alexandr skrev:Men, är det inte obligatorisk enligt lagen att ha vinterdäck fom 1 december tom 31 march i HELA Sverige? Eller fins det undantag i lagen (gäller Skåne)?
Om det alltså är helt snöfritt, och t ex varit 6-7 plusgrader under några dagar, kan man få köra med sommardäck!
Tror inte att nån anpassar däck byten till väglag. Varannan dag byta däckar
11
Låter lite komiskt då det är en suverän vinterbil. Kör du pansarvagn annars ?hbg skrev:Bor man i skåne och har 2 bilar så behöver man inte vintedäck .... väljer bil efter väderAlexandr skrev:Kör på vinter med sömmardäckar oxå?hbg skrev:Ljudet beror mycket på vad för däck du har
När jag kör med mina vinterdäck så hör jag rätt mycket.
Därför har jag inte bytat i årutan kör med sommar däck fortfarande
Aj-aj-aj....Somebody call police!
12
Kör opel vivarobrodeur skrev:Låter lite komiskt då det är en suverän vinterbil. Kör du pansarvagn annars ?hbg skrev:Bor man i skåne och har 2 bilar så behöver man inte vintedäck .... väljer bil efter väderAlexandr skrev:
Kör på vinter med sömmardäckar oxå?Aj-aj-aj....Somebody call police!
Vi har 2 bilar och ett körkort ..... Tucen används bara när barn eller hund ska med
Tucson V6 Excl. 2005
Preems bäste vän
Preems bäste vän