Annons

Cykelhjälmar

1
Cykelhjälmar har vad jag vet inte ett dugg med Hyundai eller SUV att göra - men här luftar man ju sina funderingar (och svamlar). 8)
Funderat har jag men inte kommit fram till något vettigt. Så jag måste ställa frågan: Varför är just cykelhjälmarna, till skillnad från alla andra skyddshjälmar, åtminstone till det yttre designade på ett så märkligt sätt dvs varför är alla jag ser försedda med en Kalle Anka-rumpa baktill? :? :?
Fyller rumpan någon annan funktion utöver att den får mig att grubbla och ställa mig frågan 'Varför?'. :?:
När jag idag under några timmar satt i högerstolen medan HSB körde, blev jag totalt distraherad av mitt grubbel p g a alla cyklisters hjälmar - ja, det blev ju verkligen rent trafikfarligt eftersom jag inte kunde koncentrera mig på övervakningen av min chaufförs hantering av bilen (anm: hennes bil).

:oops: :cry: :wink:

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.
Annons

2
Helt rätt Bengt! Här är hörnan för funderingar runt det mesta...! :D :D
En fullt berättigad fundering; Har även jag undrat varför inte en hjälm kan få se ut som en hjälm skall,
utan att man skall se ut som en nyss "utsläppt", om man vill ta cykeln någon gång?
Jo, jag kan förstå, att man minskar luftmotståndet under tävling i en sån där runt-runt-bana, men att formen skulle ha någon funktion vid vanlig cykling, kan jag inte tro...? :?
Då vi för många år sedan inhandlade varsin cykel (som knappt cyklats på sedan dess), upplystes vi naturligtvis om hjälmtvånget. :x
Undertecknad hade/har då i sin ägo två hjälmar, som härrör från den tiden,
då man körde tanktransporter från den petrokemiska industrin i Stenungsund,
och dessa blev ett alldeles utmärkt alternativ till "fjollhjälmen", om uttrycket tillåts...! :lol: :smoking:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"