Annons

motorvärmare

1
hej
har just inhandlat en santa fe v6 -02 som inte har någon motorvärmare,vad jag har läst här så är det lättare att montera slangvärmare än en blockvärmare.vilken typ av slangvärmare rekommmderar ni,har kollat på defa men dom har inte någon som passar på santa fe`n så vilken ska jag köpa?? mvh/stefan
Annons

Re: motorvärmare

3
svarvare skrev:hej
har just inhandlat en santa fe v6 -02 som inte har någon motorvärmare,vad jag har läst här så är det lättare att montera slangvärmare än en blockvärmare.vilken typ av slangvärmare rekommmderar ni,har kollat på defa men dom har inte någon som passar på santa fe`n så vilken ska jag köpa?? mvh/stefan
Hei

Jeg har hatt 2 stk SM med motorvarmere, en 03 mod med bllokkvarmer, og en 06 mod med Oljevarmer... begge varmere fra defa, montert før bilene ble levert nye.

Må nok si at for bilen, så er Oljevarmeren det beste, varm olje, som går rundt i motoren straks den startes. denne varmeren bruker og adskillig mindre strøm, enn en vannvarmer i blokka.

Vannvarmerens fordel er jo at den ar behagligere for folk, da en med denne jo får varme i varmeapparatet straks. Bakdelen er jo at olja, forblir kald, der den henger langt under motoren, og varme går ikke lett ned dit.

Jeg er ikke sikker på det er så lett å få vannvarmere til blokka heller lengre, og at det er Oljevarmer som i dag monteres. dette ble i hvertfall og montert på min nye CM.

oljevarmereren er og svært enkel og montere, og monteres vel utenpå bunnpanna.

Ved start i -30 grader, hører en i hvertfall at bilen starter lett, og har smøring straks med oljevarmeren, kansje i en større grad enn på vannvarmeren.

Jeg anbefaler deg oljevarmer, selv om det nok tar noe lengre tid å få varme inne i bilen, med denne....

5
Hej och mycket välkommen till Forumet, Svarvare! :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

6
Välkommen!

Jag hoppar in i tråden och frågar lite.

Hade tänkt installera motorvärmare till helgen. Vanlig motorvärmare (Calix RE220). Någon som kan förklara lite eller ge lite tips på vad man ska tänka på? Är det svårt? Nån som kanske gjort det och tagit lite bilder på projektet??

All hjälp uppskattas...

tack!

7
vad har du för motor? monterade mv på min förra veckan det tog cirka 1.5 timme o fixa (v6) fick låna en avdragare för frostpluggen sen var den inga problem vi var två som fixade det en som stoppade in elementet uppifrån o en som skruvade underifrån vi hade tillgång till lyft!!!!!

8
Hej, ni som har monterat in motorvärmare i era bilar, fixade ni även kupevärmaruttag? Finns det någon lämplig genomföring där man kan få in sladden i kupen, eller skall man borra ett nytt hål? Var i så fall? Har ni något tips? Jag har en Santa Fe 2004, CRDi (VGT).
Tack i förväg!
:):):)

Sonata '97
Santa Fe CRDi '04