Annons

Motorhaveri CRDi !!!!?????

1
Hej.
Är den ngn fler som drabbats av motorhaveri på dieselmotorn på hyundais suvar ? En kompis som har en Santa fe och jag som har en Tucson har båda råkat ut för samma sak. Spännrullen har gått sönder vid drygt 10 000 mil. Jag skall in på verkstan imorgon och höra vad som hänt och om ngn typ av garanti gäller. Bara det att bilen äruttagen i maj 2006och att 3 års garantin gått ut.. På santa fen hade toppen bland annat gått sönder så man kan ju undra vad kalaset landar på på min tucson...... Är det skrotmotorer i dessa suvar eller har vi haft maximal otur ? Har aldrig haft hyundai förut och köpte denna bil för bara ngn månad sedan och så händer detta ??? Nej allvarligt så funderar jag redan på om man skall byta tillbaka till en tysk igen.... !!!??
Annons

3
Spännrullen byts vad jag vet i samband med byte av kamremmen. För Tuc och CM diesel gäller intervallet 12000 mil, ref. http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?p=9394#9394

Om nu spännrullen kraschar före 12000 mil och förorsakar motorhaveri a la brusten kamrem så tycker jag att verkstaden och Hyundai Bilar AB borde ta sig en ordentlig funderare kring hanteringen av detta.

Vad jag minns spontant så har ingen på detta forum rapporterat om ngn kraschad Tuc- eller CM-dieselmotor. Däremot var det tidigare flera rapporterade haverier på SM CRDi-motorn.

Välkommen förresten! :D
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

4
Hej och mycket välkommen till Forumet, Snarven! :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"