Har efter ett par år med Subaru gått över till Volvo då jag behövde större utrymme i bilen (körde Outback -07 och nu V70 -08) Har för avsikt att byta ut Volvon under vår/sommar 2011. Då till nåt med AWD igen och stort utrymme.
2 bilar av 4 är bland annat Sorent och Santa Fe, båda med samma 2.2 diesel och automatlåda... Känns ganska mkt "same same" dessa bilar.
Sorento ser ju på pappret ut som det starkare kortet med Xenon och lite nyare design, samtidigt har jag kört gamla Santa (2006) en del och gillar den med, gången i bilen var riktigt trevlig men motorn lite i klenaste laget.
Min fråga är nu vad är bättre med Santa Fe än Sorento, vad ska man välja... det verkar ju vara samma pengar, samma servicepriser osv osv.
Annons
3
Hej Fredrik och mycket välkommen som skribent på Forumet!
Sorenton är säkert ett bra bilval, men har du kollat den nya R-dieseln som finns i SantaFe´n 2010?
Eller den nya ix35:an...?

Att Kia och Hyundai har ett och annat gemensamt, har ju sin förklaring - Kia ingår ju i Hyundai-koncernen, enligt uppgift...! 8)
Sorenton är säkert ett bra bilval, men har du kollat den nya R-dieseln som finns i SantaFe´n 2010?
Eller den nya ix35:an...?
Att Kia och Hyundai har ett och annat gemensamt, har ju sin förklaring - Kia ingår ju i Hyundai-koncernen, enligt uppgift...! 8)
181 Skäreläjan
Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)
"Ditt hem är där din katt är...!"
5
Hejåvälkommen fredrik_wt!
Som Skäreläjan påpekar så ägs Kia av Hyundai, och Sorento delar väldigt många delar med Santa Fe, som tex bottenplatta, drivlina, hjulupphängning och förmodligen alla systemkomponenter som ABS/antisladd, krockkuddesystem, motorstyrning, ACC osv.
Därför är bilarna väldigt lika varann och det gäller även sammansättning. Båda modellerna känns fantastiskt välskruvade och gedigna.
Några skillnader som jag märkte vid provkörning för ett tag sedan:
-Mindre benutrymme i förarpos på Kia.
-Bättre lutningsmöjlighet på förarstol i Kian.
-Mkt stor mittkonsol på Kian som inkräktar på förarpos. För mig skavde konsolen mot mitt högra knä.
-Bagagegolvet (luckan) är ytterst billigt gjort i Kian.
-Röd instrumentbelysning i Kian känns lite 80-tal tycker jag.
-Motorn (R-diesel) kändes rappare i Kian.
-Överjävligt ful läderklädsel i Exclusive på Kian (2-färgs).
-Ballt glastak i Kian. (funkar inte för mig med mina 2 meter)
-Kia, Autoblink 3 ggr vid tex filbyte om man duttar till på blinkersen.
Vad gäller instrumentering så har ju Kian xenon om man väljer rätt utrustningsnivå. Santa Fe ska numera ha ett paket med xenon. Vet ej vad det kostar.
Vad gäller garantier så är de lika till viss del. Båda har 3 års nybilsgaranti med obegr. körsträcka. Kian har dessutom 7 års nybilsgaranti med max. 15000 mil. Beroende på körsträcka så är Kias 7 årsgaranti värd mkt eller ingenting alls.
Rostskyddet har jag inte koll på, men det är värt att kolla.
Annars är ju största felet med Kia är det inte finns något svenskt forum för deras modeller. Det är ju hur kasst som helst...

I slutändan så är det väl utseendet som får avgöra valet. För egen del tycker jag Santan är snyggare. Sorenton är schysst framtill men ser alldeles för kantig ut i bakpartiet. Men det är vad jag tycker.
Lycka till med bilvalet!
Som Skäreläjan påpekar så ägs Kia av Hyundai, och Sorento delar väldigt många delar med Santa Fe, som tex bottenplatta, drivlina, hjulupphängning och förmodligen alla systemkomponenter som ABS/antisladd, krockkuddesystem, motorstyrning, ACC osv.
Därför är bilarna väldigt lika varann och det gäller även sammansättning. Båda modellerna känns fantastiskt välskruvade och gedigna.
Några skillnader som jag märkte vid provkörning för ett tag sedan:
-Mindre benutrymme i förarpos på Kia.
-Bättre lutningsmöjlighet på förarstol i Kian.
-Mkt stor mittkonsol på Kian som inkräktar på förarpos. För mig skavde konsolen mot mitt högra knä.
-Bagagegolvet (luckan) är ytterst billigt gjort i Kian.
-Röd instrumentbelysning i Kian känns lite 80-tal tycker jag.
-Motorn (R-diesel) kändes rappare i Kian.
-Överjävligt ful läderklädsel i Exclusive på Kian (2-färgs).
-Ballt glastak i Kian. (funkar inte för mig med mina 2 meter)
-Kia, Autoblink 3 ggr vid tex filbyte om man duttar till på blinkersen.
Vad gäller instrumentering så har ju Kian xenon om man väljer rätt utrustningsnivå. Santa Fe ska numera ha ett paket med xenon. Vet ej vad det kostar.
Vad gäller garantier så är de lika till viss del. Båda har 3 års nybilsgaranti med obegr. körsträcka. Kian har dessutom 7 års nybilsgaranti med max. 15000 mil. Beroende på körsträcka så är Kias 7 årsgaranti värd mkt eller ingenting alls.
Rostskyddet har jag inte koll på, men det är värt att kolla.
Annars är ju största felet med Kia är det inte finns något svenskt forum för deras modeller. Det är ju hur kasst som helst...
I slutändan så är det väl utseendet som får avgöra valet. För egen del tycker jag Santan är snyggare. Sorenton är schysst framtill men ser alldeles för kantig ut i bakpartiet. Men det är vad jag tycker.
Lycka till med bilvalet!
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
6
fredrik_wt
Hejsan dig har man pratat en del me på subaru forumet, =)))
.
jag ahr för mig att exon ljuset kostade 10 tusen extra eller 15 tusen extra o då får du inte automatisk vindrute torkare som går igång om det börjar o regna.
Plus tyvär så är vänte tiderna inge roliga på dom bilarna.
Men jag skulle före dra santan före kian..
men ibland blir jag lite osäker om det är samma mjukvaru Person som ut för det på bilarn, då det skiljer mellan kian o santa fen.
Lämna aldrig in bilen i gäve ett gott råd bara
Hejsan dig har man pratat en del me på subaru forumet, =)))
jag ahr för mig att exon ljuset kostade 10 tusen extra eller 15 tusen extra o då får du inte automatisk vindrute torkare som går igång om det börjar o regna.
Plus tyvär så är vänte tiderna inge roliga på dom bilarna.
Men jag skulle före dra santan före kian..
men ibland blir jag lite osäker om det är samma mjukvaru Person som ut för det på bilarn, då det skiljer mellan kian o santa fen.
Lämna aldrig in bilen i gäve ett gott råd bara
kör volvo v70 n 2,4t
7
Röd instrumentbelysning ser jag som en fördel, betydligt mkt skönare än den ilsket blå a la VW (som de övergav runt millenieskiftet) rött känns mkt mer premium... Ang läderklädseln så väljer man ju själv om man vill ha tvåfärgat eller helsvart. Själv gillar jag nog det tvåfärgade så det spelar mindre roll.
Vad gäller garantier, inredning m.m så känns Kian som det starkare kortet så länge man inte får ett riktigt bra pris på en santa som då kan överväga till dess fördel.
Men men får se, senaste outbacken och Outlander med SST låda och diesel finns med på kanske-listan med... alla ligger på ungefär samma pris med skinnklädsel osv.
Vad gäller garantier, inredning m.m så känns Kian som det starkare kortet så länge man inte får ett riktigt bra pris på en santa som då kan överväga till dess fördel.
Men men får se, senaste outbacken och Outlander med SST låda och diesel finns med på kanske-listan med... alla ligger på ungefär samma pris med skinnklädsel osv.
Santa Fe ägare snart?