Nu har jag börjat åka med ECO funktionen igång. Det blir tre flugor på smällen. Lägre soppaförbrukning, mindre däckslit och mjukare körning vilket bör minska risken att tappa fotfästet.
Ska bli kul att se om soppaförbrukningen verkligen sjunker.
Mvh/e
Annons
Re: ECO-knappen
2min eco knapp verkar inte göra skillnad utom att lampan lyser lite i tid och otid. jag har en sån som väljs in på färddator, det finns en som sitter vid växelspaken oxå. (tror det är på manuella bilar)Erik Å skrev:Nu har jag börjat åka med ECO funktionen igång. Det blir tre flugor på smällen. Lägre soppaförbrukning, mindre däckslit och mjukare körning vilket bör minska risken att tappa fotfästet.
Ska bli kul att se om soppaförbrukningen verkligen sjunker.
Mvh/e
har ni märkt annat så tala gärna om det!
3
Är det inte så att eco-knappen på manuella lådor är till hjälp för att köra på rätt växel, och att eco-lampan på bensinmotorerna lyser när man kör ekonomiskt och är släckt när man gasar på
Eco-knappen på dieseln med automatlåda fixar allt med automatic.
Kör nästan alltid med eco på. Har inte gjort någon jämförelse angående bränsleförbrukningen med eco av eller på.
Stänger av eco när jag drar tyngre släp då jag upplever att automatlådan har svårt att bestämma sig för lämplig växel vid hastgheter runt 70-80 km/t. Vid sådana tillfällen brukar jag även låsa lådan manuellt med lämplig växel
// Lennart
Kör nästan alltid med eco på. Har inte gjort någon jämförelse angående bränsleförbrukningen med eco av eller på.
Stänger av eco när jag drar tyngre släp då jag upplever att automatlådan har svårt att bestämma sig för lämplig växel vid hastgheter runt 70-80 km/t. Vid sådana tillfällen brukar jag även låsa lådan manuellt med lämplig växel
// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600
VW Amarok -12
Yamaha 1600
4
då är det värsta hi-teck att lampan lyser när man inte gasar för mycket... he he..Lenn98 skrev:Är det inte så att eco-knappen på manuella lådor är till hjälp för att köra på rätt växel, och att eco-lampan på bensinmotorerna lyser när man kör ekonomiskt och är släckt när man gasar på
// Lennart
brukar köra rätt mycket på låst läge i lådan, känns så man har mer kontroll på den. jag tycker att den växlar lite sent i låga hastigheter och lite för ivrig att växla ner vid högre hastigheter. går det att ställa om det på nåt viss?
5
Precis som Lenn98 sa ang. "orolig" växellåda i hastigheter runt 80km/h upplevde testaren i Vi Bilägare.
De körde bilen mestadels i ECO-läge, dock utan släp.
Tycks vara någon miss i programmeringen till växellådan. Den är ju olika i ECO-läge och vanligt (högprestanda) läge.
De körde bilen mestadels i ECO-läge, dock utan släp.
Tycks vara någon miss i programmeringen till växellådan. Den är ju olika i ECO-läge och vanligt (högprestanda) läge.
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009
6
[/quote]
brukar köra rätt mycket på låst läge i lådan, känns så man har mer kontroll på den. jag tycker att den växlar lite sent i låga hastigheter och lite för ivrig att växla ner vid högre hastigheter. går det att ställa om det på nåt viss?[/quote]
På min outlander som jag har nu kan man "låsa" dvs. manuellt växla upp och ner.
Men lådan växlar då automatiskt ner om det behövs men inte upp, är det inte så på ix35, kan man låsa på 6 och stanna men ändå ha 6:an i?
brukar köra rätt mycket på låst läge i lådan, känns så man har mer kontroll på den. jag tycker att den växlar lite sent i låga hastigheter och lite för ivrig att växla ner vid högre hastigheter. går det att ställa om det på nåt viss?[/quote]
Men lådan växlar då automatiskt ner om det behövs men inte upp, är det inte så på ix35, kan man låsa på 6 och stanna men ändå ha 6:an i?
Hyundai ix35 2.0 CRDi-R A6 Sport,CoolBrown 2011
8
Sten_Hard skrev:
Men lådan växlar då automatiskt ner om det behövs men inte upp, är det inte så på ix35, kan man låsa på 6 och stanna men ändå ha 6:an i?[/quote]'
5an får du in först vid 50km/h och sexan vid 60. och ja den växlar ner själv.
hade en långlärning i helgen och låg på 0.84 häll hastigheter mellan 90/100/110 dvs som man skall efter skyltar. riktigt nöjd!
9
Just det där är något jag hatar med automatlådor, är att man måste upp i vissa hastigheter så får man högsta växel, ska gå o välja manuellt me tycker jag.
Kan man ligga o köra på högsta växel i 50 då sparar man mycket soppa.
Men lådan växlar då automatiskt ner om det behövs men inte upp, är det inte så på ix35, kan man låsa på 6 och stanna men ändå ha 6:an i?[/quote]'
hade en långlärning i helgen och låg på 0.84 häll hastigheter mellan 90/100/110 dvs som man skall efter skyltar. riktigt nöjd![/quote]
Kan man ligga o köra på högsta växel i 50 då sparar man mycket soppa.
storken skrev:Sten_Hard skrev:
brukar köra rätt mycket på låst läge i lådan, känns så man har mer kontroll på den. jag tycker att den växlar lite sent i låga hastigheter och lite för ivrig att växla ner vid högre hastigheter. går det att ställa om det på nåt viss?
hade en långlärning i helgen och låg på 0.84 häll hastigheter mellan 90/100/110 dvs som man skall efter skyltar. riktigt nöjd![/quote]
kör volvo v70 n 2,4t