Jag köpte min Santa i Sommras och då följde det med odubbade vinterdäck 2 nya Savero wt (aldrig hört talas om ) samt 2 halvslitna Kuhmo alla däck är 235/65-15.
Jag bytte till vinter däcken nu i helgen som var och la dom nya däcken fram och dom något mer slitna däcken bak så långt allt frid o fröjd. när jag mätte från marken och upp till fälgkanten så är dom halvslitna Kuhmo ändå ca 8-9 mm högre
Jag har ju fått lära mig att med en 4X4 bil:
nummer 1 skall vara samma märke på däcken då det är stålkorden som bestämmer rullomkretsen
nummer 2 något sånär lika slitna.
Jag vände mig till säljaren och berättade att jag va orolig för att köra med dessa däck med tanke på fördelningslådan / viskokpplingen.
Han hade fått lära sig av Hyundai expert i Stockholm att så länge man har samma typ av däck på samma axel så är allt ok.
Han blev lite osäker efter mitt samtal med honom och han ringde än en gång till en expert på Hyundai i Stockholm och denne sa precis lika dant att i mitt fall är det bara och köra med dessa olika däck och det finns inget o va orolig för Santorna klarar detta.
Frågan till er är, kan man lita på detta eller skall man dra till däckverkstan o köpa 2 nya Kuhmo alt. 2 nya Savero WT som tydligen ingen däckverksta känner till???