Annons

Kopplingen luktar

1
Jag har fått kopplingen bytt på min 02:a vid servicekontroll. De bytte då till den starkare kopplingen som sitter i terracan.
Jag har nu trots det känt att det luktar från kopplingen vid starka motlut. Är det ok?? Garantin går ut nu i höst så jag tänkte höra mej för lite innan dess.
Annons

Re: Kopplingen luktar

2
Leha skrev:Jag har fått kopplingen bytt på min 02:a vid servicekontroll. De bytte då till den starkare kopplingen som sitter i terracan.
Sa dom så? BULLSHIT! Terracan har knappt en skruv gemensamt med Santa Fe. Däremot har det under en period monterats kopplingar från halvsyskonet Trajet - MPVn som likaledes har tvärställd drivlina.
Man lär även ha mixtrat med dieselkopplingar på bensinbilar innan man under 2004 fick till den riktiga kuren för den krånglande kopplingen; Single Mass Flywheel.
På de bilar som fått svänghjul och hela konkarongen utbytt hörs inga klagomål, men andra har tvingas i depå för ytterligare uppgradering
Leha skrev:Jag har nu trots det känt att det luktar från kopplingen vid starka motlut. Är det ok??
Okay och okay - om du själv hanterar/misshandlar kopplingen genom att slira på kopplingen så är det inte mycket att säga om, men om lukten uppstår vid normal körning, med växel i ingrepp och foten borta från kopplingspedalen så är något galet; upplever du att kopplingen är seg och diffus i sitt ingrepp?
Leha skrev:Garantin går ut nu i höst så jag tänkte höra mej för lite innan dess.
Till dig - och till alla andra som har ambitionen att behålla bilen efter garantitidens utgång så kan jag bara med eftertryck uppmana till kontroll hos Motormännens Testcenter i god tid innan garantins utgång.
Berätta att testet föranleds av att garantin är på väg att gå ut - påpeka gärna att du är tveksam över kopplingen, så vet dom vad dom skall ägna extra uppmärksamhet.

Svensken är märkligt flat inför denna "riskövergång" som garantins upphörande innebär - med ett testprotokoll i näven blir diskussionen såå mycket enklare för den som behöver ett underlag för att komma till tals med sin verkstad - för att inte tala om allt som man själv inte hade en aaning om!

Hyundai Svenska har varit sällsynt sanslöst generösa med garantiåtgärder för att hålla bilägaran skadeslösa, men man byter inte ut några kopplingar i preventivt syfte!
Det är tveksamt om din "lukt" kommer att accepteras som skälig grund för kopplingsbyte - speciellt om verkstaden i fråga är arbetsskygg... :wink:

Låt ett testcenter titta på bilen innan du går i klinch med verkstaden - bra investerade pengar IMHO!!

Vi har jagat ner "Forumarkivarien" i källaren för att göra en sammanställning i separat tråd om Santa Fes koppling, men det kan ta lite tid - han har gått vilse där nere förr, och jag har ingen lust att jaga efter - scary place, det där....
Hoppas du är hjälp av det som kommit fram hittills!

Swedefe

3
Ytterliggare en fråga, nu när kopplingsämnet ändå är uppe?
Hur ska vi nu då göra som i mitt fall t.ex:
Jag har en Vision tillv -03 fast jag hämtade ut bilen april-04.

Den har idag gått 2500mil och jag har inte märkt något konstigt med kopplingen, jag drar släpvagn ibland, fast inte med några större tyngder, klättrar i backarna hemma titt som tätt, en gång har det luktat brännt, men det var när jag skulle backa loss efter att satt mig i en håla.

Hur har det märkts att kopplingen har varit dålig annars?
Sen undrar jag hur man skulle göra innan garantin går ut på en -03 fast den är uttagen -04? Alltså det är förmodligen inte "rätt" koppling den nya, på min bil.

Det jag är lite orolig för, det är om jag kommer att behålla bilen under flera år till, så havererar kopplingen efter det att garantin gått ut.

/Wanheden.

4
Jag har nu ringt till motormännen och pratat med dom ang. ett test. De tyckte att jag skulle återkomma lite näsmare inpå ifall nåt mer skulle inträffa. Ett test kostar ca 2300:- och är nog säkert väl använda pengar eftersom tex ett kopplingsbyte går loss på 8000:-
Tack för tipset!! :D

5
Wanheden skrev: Jag har en Vision tillv -03 fast jag hämtade ut bilen april-04.
Garantitiden börjar rimligen rulla iochmed att du plockar ut bilen - April 04.OBS! Kolla detta med din ÅF redan nu, så ni inte pratar äpplen o päron! Viktigt!

Påpekas bör att den som ex köper en demobil från en handlare - även en fjolårsbil, bör se till att innan köpet säkerställa - skriftligt! att garantitiden börjat löpa i och med leveransen till dig som ägare - inte när handlaren plockade ut bilen!!! Om handlaren sättrer sig på tvären så är det bara att vända på klacke och köpa annorstädes - ÅF har mandat uppifrån att okaya sådant!

Wanheden, din bil har troligen den mer "välmenande" Dualmass-kopplingen - alltså den som ibland ställer till problem för vissa ägare.

Låt oss med en gång slå fast: Det är inget generellt problem med denna koppling - alla krånglar inte, och vissa rullar med släp och tung belastning lika långt som vilken genomsnittsbil som helst.

Det finns två speciella förhållanden som knäcker kopplingar rent allmänt;
A. Oskicklig/okänslig hantering
B. Hård påfrestning som rangering och speciellt backning i vinkel med tunga släp, som gärna lägger på lite broms under backmomentet....

Lägger man sedan ihop A+B så får man problem snarare förr än senare...

Att steka kopplingen en eller två gånger är ingen akut fara - shit happens - och i just detta fallet luktar det också...
Om man inte tar lärdom av det inträffade så kommer man att göra slut på kopplingen illa kvickt, de första tecknen är att den tvekar i ingreppet under belastning och slirar vid växlingar under kraftig acceleration.

Ytterligare ett tecken på övermogen koppling kan vara pulserande feedback i pedalen, samt ovilja att frikoppla. (Lamellen "häftar" mot kontaktytorna.)

Med nästa 2 års ytterligare garanti kvar att nöta på är det ingen ko på isen, Wanheden - Hyundai byter inga kopplingar i preventivt syfte, men är ärkeschyssta med de kunder som verkligen drabbats av problem - det är min uppfattning. Simma lugnt!

Swedefe

6
Phhhu. Tack Swedefe, för svaret ang kopplingen.

Nu känns det lite bättre och säkrare, en har hört och läst en hel del om kopplingen på våra kära Santor, det kanske inte är så farligt?

Men det verkade som en del har haft problem med kopplingen väldigt tidigt (få mil)?

Men Hyundai verkar vara väldigt schyssta mot dom som drabbas?
Jag själv har inte varit med om en så schysst och förmågan att skapa en väldigt bra kundkontakt som Hyundai vill göra med oss ägare.

Nu har jag väl varit skonad av några större problem med Santan, än så länge... och när det varit något fel, så fixas det direkt och aldrig något snack om garanti eller om det kostar något, dom blir nästan glada på verkstan när dom ska få fixa nått på min bil :roll: :?: Undranns varför.

Hel...te vilket KRIG jag hade med verkstan när nåt blev fel på min "nya" Audi :evil: :evil: Och fel blev det på denna "premiumbil" efter 2,5år, 5500mil och mer än 25besök på verkstan, så hade jag sånn lust att spränga bilen eller bara "bli" av med den.....Sen på Hyundai så är det en annan värld....Oj är det något som är fel? Vi beställer delar direkt och här har du en tid till verkstan, när passar det dig? Man blir så glad :D

/Wanheden.

7
Wanheden skrev:Men Hyundai verkar vara väldigt schyssta mot dom som drabbas? Jag själv har inte varit med om en så schysst och förmågan att skapa en väldigt bra kundkontakt som Hyundai vill göra med oss ägare.
Precis min uppfattning också! Även generalagenten läser på forumet, och dom kan gott ta till sig att deras arbete med återförsäljarna skiner igenom till oss ägare - det är lugna gatan på de flesta kundmottagningarna.
Antar att det vi upplever är något slags "Lexus-light" treatment - åtminstonde på verkstadsbiten...

Sedan kan man ju undra hur kul det är att sitta på en VAG-verkstad och formligen drunkna i servicemeddelande om än det ena, än det andra.
Stackars satar, något "positivt flöde" är nog svårt att spåra i dom kretsarna...

Sedan måste jag medge att det är aptrist att moderera ett forum kring en bil som knappt aldrig krånglar - titta in på LandRover forumet eller Citroënakuten så får ni se på liv i luckan!!!

Här haglar nya haverier på nästannya bilar in varje vecka - och hur bisarra än de olika katastroferna kan låta, så nog sjutton har någon annan upplevt det samma - och mer ändå...
Lite Polisanmälningar forumdeltagare emellan (sic!) livar också upp...

Skit samma - jag ääälskar att slippa bråka med min verkstad, då kan jag lägga kraft på att vara elak på andra ställen!!!

Swedefe - go å glad, just idag...