Annons

Funderingar kring ix351.7 CRDi man 6-vxl 2WD

1
Sitter och läser lite på forumet om ix35.
Nu funderar även jag på att köpa en ix35 och har mina tankar kring en 1,7 crdi man 6vxl 2wd.
Annledningen till detta är egentligen att jag vill ha en högre bil som går relativt billigt, visst jag vill ju helst ha en 4wd och kanske även automat men jag tror att det blir för dyrt. Därför skulle jag uppskatta om ni som har en sådan här bil ge lite synpunkter kring bilarna för är bränsleförbrukningen inte så stor mellan bilarna så är ju frågan om man ändå inte ska ha åtminstonde 4wd.

mvh Fredrik
Annons

2
Hej Fredrik! Frågan är om någon ännu har fått en 1,7 liters diesel levererad? Med tanke på hur leveranstiderna ser ut och att 1,7an introducerades först långt senare är det tveksamt om någon kan ge de besked du söker baserat på erfarenhet. Tittar man på pappret betingar den mindre motorn ca 15 000 kr lägre inköpspris och driftskostnaderna minskar med ca 300 kr/år i skatt och ca 2-4% i lägre bränsleförbrukning. Detta jämfört med 2,0 136 hk diesel, dvs den bil/motor jag har skaffat i en bil i övrigt lika som den du efterfrågar. Förbrukningen i den bilen vandrar mellan låga 0,6l/mil upp till höga 0,6l/mil vid motorvägsfart i 120-130km/h. Större skillnader än så blir det inte. Husvagnsdragning ligger på jämna 1,0l/mil. Jag kan mycket varmt rekommendera 2,0-motorn. Om 1,7 vet jag tyvärr inget alls.

Tillägg:
På Hyundais webbsida där modellerna presenteras anges 1,7-motorn vara en CRDi, medan övriga dieslar är en CRDi-R. Vad innebär det? Att en helt annan dieselspis sitter i 1,7an?
mvh / Christian
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.

3
Hej fredrikakesson,välkommen till forumet.
Din fråga vilken bil man skall köpa är inte så lätt att svara på. En 1,7 2wd och en 2,0 4wd är ju ganska olika både till pris och prestanda.
Åker man bara på välplogade vägar och inte drar något tyngre med bilen är den "mindre" ix35 fullt tillräcklig. Bor man däremot där det är snövägar eller om man drar mycket eller tyngre vagnar är det den "större" ix35 man skall ha.Visserligen är den fyrhjulsdrivna dyrare i bränsle och skatt men skillnaden är ju inte så stor. Tycker man att man har råd med den dyrare 4wd skulle jag inte tveka med att köpa den.
Jämförelsemässigt är ju den fyrhjulsdrivna bilen helt överlägsen, betydligt starkare motor vilket innebär att den går lugnare, högre dragvikt och framför allt mycket bättre framkomlighet vid dåligt väglag.Den har även en betydligt högre utrustningsnivå. Har man engång kört en 4wd-bil kommer man aldrig mera att köpa 2wd.
Mitt tips blir: Känner man att man vill lägga upp det högre priset som fyrkrafsaren har så köp den.

// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

4
SuperMek, har vi inte löst frågan om R tidigare, och kommit fram till att det är Hyundais racermotor :D :D

// Lennart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

5
Tack supermek!

Tror säkert att 2,0 är en fin motor, såg att du skrev att du hade 156 hk i din, har du en box till den? hur är det med garantier då? sedan skriver du att den drar 0,6 eller höga 0,6 i motorvägsfart, men det jag skulle vilja veta är ju blandad körning.
och då ska man ju mäta mellan tankningarna och inte färdatorn.

mvh fredrik

7
Lennart, självklart är R rejsvarianten, det vet vi ju sedan tidigare! :-)
Ang 4WD så hade jag det innan ix35an i 11 år. I valet av modell på ix35 tog jag 2WD och jag måste säga att jag inte saknar fyrhjulsdriften alls. Det är däremot helt rätt att överväga 4WD om man bor så till att den gör nytta vilket vi stadsbor sällan kan hävda. Inte med rätta i alla fall.

Fredrik, förbrukningen har ännu inte påvisat någon skillnad med eller utan motoroptimering, men det är bara två fyllda tankar sedan den monterades. Se separat tråd om detta här på forumet. Förbrukningen är landsväg som verkar vara det mest optimala runt 80km/h då jag landar runt 0,6l/mil. Blandat landar regelmässigt runt 0,67l/mil med en 50% andel stadskörning inkluderat.
mvh / Christian

Dragvikt

8
Lenn98 skrev:Hej fredrikakesson,välkommen till forumet.
Din fråga vilken bil man skall köpa är inte så lätt att svara på. En 1,7 2wd och en 2,0 4wd är ju ganska olika både till pris och prestanda.
Åker man bara på välplogade vägar och inte drar något tyngre med bilen är den "mindre" ix35 fullt tillräcklig. Bor man däremot där det är snövägar eller om man drar mycket eller tyngre vagnar är det den "större" ix35 man skall ha.Visserligen är den fyrhjulsdrivna dyrare i bränsle och skatt men skillnaden är ju inte så stor. Tycker man att man har råd med den dyrare 4wd skulle jag inte tveka med att köpa den.
Jämförelsemässigt är ju den fyrhjulsdrivna bilen helt överlägsen, betydligt starkare motor vilket innebär att den går lugnare, högre dragvikt och framför allt mycket bättre framkomlighet vid dåligt väglag.Den har även en betydligt högre utrustningsnivå. Har man engång kört en 4wd-bil kommer man aldrig mera att köpa 2wd.
Mitt tips blir: Känner man att man vill lägga upp det högre priset som fyrkrafsaren har så köp den.

// Lennart
Hej Lenn98,

Vad menar du med att ix35 4wd aut. har högre dragvikt än 2wd Man. ?

//C
Kör: IX35 C+ 2WD Crdi M6

Re: Dragvikt

9
Alloy skrev: Vad menar du med att ix35 4wd aut. har högre dragvikt än 2wd Man. ?
Nja, så här är det:
1,7 man drar 1 200 kg
2,0 man drar 2 000 kg
2,0 aut drar 1 600 kg

Ovanstående gäller dieselmotorer endast. Bensinvarianterna är än mer begränsade och pga av sitt betydligt lägre vridmoment olämpliga som dragfordon för släp med större tyngd.

2,0 oavsett om det är stora eller lilla motorn, 2WD eller 4WD! Det är en av anledningarna för att jag vill varna för automatlådan om man har en tung husvagn man vill dra. 1,7-motorn och släp är ytterligare begränsad, i realiteten är alla normala husvagnar, bilsläp och större skåp bortfiltrerade vilket bör beaktas när man gör sitt val.
Senast redigerad av SuperMek den 30 jan 2011, 09:39, redigerad totalt 1 gång.
mvh / Christian

10
SuperMek skrev:
Alloy skrev: Vad menar du med att ix35 4wd aut. har högre dragvikt än 2wd Man. ?
Nja, så här är det:
1,7 man drar 1 200 kg
2,0 man drar 2 000 kr
2,0 aut drar 1 600 kg

Ovanstående gäller dieselmotorer endast. Bensinvarianterna är än mer begränsade och pga av sitt betydligt lägre vridmoment olämpliga som dragfordon för släp med större tyngd.

2,0 oavsett om det är stora eller lilla motorn, 2WD eller 4WD! Det är en av anledningarna för att jag vill varna för automatlådan om man har en tung husvagn man vill dra. 1,7-motorn och släp är ytterligare begränsad, i realiteten är alla normala husvagnar, bilsläp och större skåp bortfiltrerade vilket bör beaktas när man gör sitt val.
Det var dit jag ville komma. Argumentet att 4wd har högre dragvikt stämmer inte..
Kör: IX35 C+ 2WD Crdi M6

11
Alloy skrev:
Hej Lenn98,
Vad menar du med att ix35 4wd aut. har högre dragvikt än 2wd Man. ?

Jag har inte påstått att 4wd aut har högre dragvikt än 2wd, frågan gällde skillnaden mellan 1,7 diesel och 2,0 diesel där 2,0 dieseln har högre dragvikt.
Åker själv automat och vet mycket väl att den manuella har högre dragvikt. (Alloy, läs mitt inlägg bättre, nämner inte aut. över huvud taget)

Angående fredrikakesson fråga om blandad förbrukning så ligger den nu på vintern mellan 0,7-0,75 och på sommaren 0,65-0,7.

Om resonemanget om 4wd i stan så gäller detta inte på Lidingö som per capita är sveriges tätaste SUV område :D :D

// Lennart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

12
Kan säga som så att dom nyare ix35 är väldigt snål men det beror ju på hur gasfoten är me.

När jag ahde store bror santa fen i somras me disel puffra, så drog den 0,8 blandad körning för mig. :)

just på grund av dragvikten valde min far att inte köpa en ix35.

Tycker det är ruskigt dåligt att man ej får dra mer dom bilarna.
kör volvo v70 n 2,4t

13
SuperMek skrev:
Nja, så här är det:
1,7 man drar 1 200 kg
2,0 man drar 2 000 kg
2,0 aut drar 1 600 kg

Tänk på om Ni inte har E-körkort gäller andra vikter!

ÄR DET NÅGON SOM HAR TIPS PÅ BRA HUSVAGNSSPEGLAR SOM PASSAR TIL IX35? Vill gärna ha som sitter framme vid motorhuven.
Kör nu:
IX35 2,0 A6 Bensin
Exclusive Infra Red

15
Hej fredrikakesson och välkommen till forumet! :D :D

Jag tror att 1,7 crdi man 6vxl 2wd har tagits fram för att direkt konkurrera ed Nissan Qashqai 1,5 diesel som har (haft) stora försäljningsframgångar runt om i världen på samma sätt som Santa Fe hade kring år 2000 när den modellen lanserades.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision