Annons

Koppling byte Santa Fe 2001?

1
Idag på morron så , gick kopplingspedalen i bott och när jag sen drog i pedalen så blev det stummt. Sen har jag haft hjälp o kollat lite men fått en massa jobbiga historier. Är de ett svårt jobb att byta kopplingen på Santa fe 2,4 -01, tid för jobbet ? Är de rimmligt att de skall kosta 13000 kr på Hyundai i Sandviken ? Han som kollat säger att han plockat ner och att det i verkar var inne i kopplingen då det är stummt där, sitter fast. Men han säger att motorn måste ur och att ac måste bort o då ska den fyllas igen sen, samt att växellådan måste ner för att annars går det inte. tycker att det verkar överkurs.Okej det erkänner jag men vem skall kunna hjälpa till med jobbet, kan inte vänta 2 veckor på att få det gjort, nån som har nå tips. Kan betala för jobbet och inhandla grejor, tacksam för tips.
Annons

2
Att behöva plocka ur motor + riva AC är fel. Läs här: http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=2635 Haynesmanualen ger en del tips också.

Ring runt och kolla vad andra firmor tar. En originalkopplingsats med nytt svänghjul (SMF, single mass flywheel) går ju på minst 6000 bara det. Det finns ju pirat på tex Mekonomen som är billigare. Meca kanske har också. OBS! Vet ej kvalitet på dessa prylar.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

3
Hej, jag tycker 13 med delar från Hyundai är rimligt för detta jobb, mekonomen har inte svänghjulet.

I Stockholmsområdet tar auktoriserade 17 för detta.

delarna kostar 6700:- , sen får man lägga till för jobbet.

Att bara byta lammeller etc utan svänghjulet är galet, dels får du då den gamla klenare konstruktionen dels sitter ryckutjämnaren på svänghjulet.

Kan vara armen som kärvar också det gjorde det på min, men när man ändå rivut allt är det lika bara att byta de slitna delarna, min både kärvade och trilskades, efter ombyggnad känns det helt annorlunda

dyrt, men man har ju inget val.