Annons

MEGA PROBLEM!!!!!!! Byte av bromssköld ;%#¤%( Santa fe 2001

1
Tjena!
Skall försöka att inte svära, men nu är det nära!

Håller på och byter bromssköldar, då dom är rostiga och håller handbromsdetaljerna på plats som inte fungerar längre!
KATASTROF!
För att byta dom så måste lagerhuset bort.
Jag har tagit bort bromsskiva och handbromsbackar. nu skall skivan med skruvarna som håller hjulet bort. Jag har försökt med avdragare och )&%)?)( andar saker. Den rubbar sig inte. Jag antar att den skall "glida" av splines på axeln + någon slags lagring på navet????
Dessutom så skulle dom fyra skruvarna bort som håller sköldem och navet på plats. JAG DROG AV 2 av dom???????? Hur är det möjligt??? + att jag drog av skruven som håller ABS givaren på plats.
Dags att köpa en ny bärarm????

Alltså det känns som om jag skulle kunna få ordning på skruvarna om jag bara fick bort lagringen från axeln/huset. men den rubbar sig inte.

Någon som vet vad jag kan göra.
Jag har haynes + hittat sprängskisser på nätet. Men det hjälper inte.
(Har naturligtvis skruvar av axel muttern + tagot bort brickan. )

Det känns som om jag är körd.

Fasiken. borde låtit Hyundai byta allt för 8.000:- Känns som om detta kommer att bli dyrare.

Orkar inte mer.
Vore så tacksam för lite tips!

/En trött Martin
Annons

2
Gissar på "rostgeggkladdigmassaklet" om det ser ut som en vanlig drivaxel, kom inte på något bättre ord. Bytte bärarm på Polon i höstas och det var samma skit där. Drog sönder biltemas största avdragare en gång. Lagade den och spände upp den rejält hårt, sen blyslägga på bulten i avdragaren. Vanlig liten slägga förstör bara bulten så helst bly eller koppar. Efter ett mindre vredesutbrott så gav den med sig, men jag fick slå den hela vägen igenom, bara spänna upp och slå igen.

I splinesen så var det som en odefinerbar smet av... ja allt möjligt skit eller det som förmodligen en gång i tiden kanske varit lite olja eller fett.

Har du sprängskissen så kan jag kika om det är lika som det var på polon, förmodar att det är samma variant.

3
Om du ska byta bromssköld så behvöer man ej ta bort lagerhållarenoså.

Man tar bågfilen o såg på den smalaste sidan på bromsskölden sen viker man bromssköldenoså trär man på den, Så var det klart.

Vill ma kan man lägga en svesta loppa på den me.

Har gjort så på alla bilar jag har, funkar skit bra. Bara dumnt o ta bort lagret om det inte är fel på det.

Har du otur så måste du spräcka lagret, annars får du inte ut det o plocka ut det i delar, det fick jag o min far göra ialla fall. för oftast så är det dittpressat, men rejäla många kilon..
kör volvo v70 n 2,4t

4
Hej,

Nja, sprängskiss hjälper inte så mycket. Jag måste av med den yttre skivan som håller hjulbultarna.
Och jag har även fått höra att man kan göra ett snitt i skölden, men dom som säger så har inte bytt en sköld på en santa fee. Den skölden har en inre plåt skiva som är 5 mm tjock. Den skall då bändas bort och sedan vikas över lagret som är ca 100 mm diam. Det GÅR inte.

Jag antar att det är skit i splinesen, men jag orkar inte mer. Nu sätter jag tillbaksdet som går och åker till verkstaden.

Jag var mer ute efter någon som har gjort et på en santa fee.
Frågan är om en vanlig verkstad nu vill röra bilen med som saker jag har pajjat!

Tack ändå!
/Martin

5
jag ahr bytit på väldigt väldigt många bilar, så jag vet att det går, verkstäderna rekomenderar än att man till och me gör på det sätte enbart för att man sak slitta ta bort skiten, hehe.

har lärt igenom livet att allting går inget är omöjligt, sen beror det ju på hur mycket du viker den me hehe.
kör volvo v70 n 2,4t

6
jag har bytat bärarmarna bak på återkallesen. drivaxlarna satt fast så hårt i naven så vi fick byta alltihop

Detta hände på 2 bilar av de ca 15-20 bilar som vi gjorde

jag kapade av bromsskölden och bärarmen i småbitar tills drivaxel och navet va kvar.
värmde navet med gas medans den satt i pressen på ca 15 ton men ville inte röra sig.

det blir nya bärarmar, bromssköldar, drivaxlar, och nya nav/hublager om verkstaden inte lyckas.
om dom har Wallmeks hydralpress som man hänger direkt på navet mot drivaxeln kan det nog gå.

hade kanske varit det bästa med tanke på att 2 av bultarna till navet gått
av + absgivarbulten

har varit med om att drivaxeln satt på en Mitsubishi Spacewagon också.

Drivaxeln började kröka sig vid 28 ton.
(gammal 100 tons press från volvo lastbilsverkstad)