Annons

varma bromsar

1
Hej allihopa
Kan någon tala om för mej varför bromsskivorna är jättevarma och luktar broms när jag kör med tungt släp framförallt i uppförsbacke, brant uppförsbacke. Kan tillägga att inget hjul tappar greppet.

Min bil är alltså en Santa crdi -10
Lena :?
Annons

2
Hej, det låter konstigt.

Vilka bromsar blir varma? Fram, bak eller överallt?

Jag funderar på om Santa Fe CM -10 och senare är utrustad med hill holder? Åtminstone Koreaversionerna har den funktionen. Den gör att man kan starta i en backe utan att behöva stå på bromsen. Det är bara att gasa och köra iväg. Om den funktionen finns så kan det ju vara ngt fel där. Annars låter det som ett "orimligt" problem tycker jag.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

3
Jo, hill holder finns. tvåans växel och den står still i brant uppför.
Ska kolla vidare men igår när jag körde hästen var ALLA skivor på bilen jättevarma trots att jag knappt rört bromsen på hela resan. När man kör häst undviker man ju att bromsa så mycket men det är klart att det blir ju lite påfrestning på bromsarna men vagnen ska ju bromsa sig själv om det funkar som det är tänkt.
mvh Lena

4
Låter som ett problem med antispinn funktionen :shock:
tror databoxen i santan att det är halt när du drar vagnen,
så ligger den och småbromsar hjulen..
men bara en teori... :wink:
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.

5
Om du har möjlighet att testa med ett annat släp och får samma beteende så är det lättare att utesluta ev. problem på ditt egna släp.
Toyota Auris 1.8 HSD -13

6
Jag tänkte jag skulle kolla bromsarna på släpet genom att bromsa på en grusväg och gå ur och titta på spåren.
Men jag tänkte på det igår att det kanske blir väldigt varms på bromsskivor normalt också. Jag har ju aldrig kollat förut hur det är och en automatväxlad bil behöver ju bromsas lite mer än om det hade varit manuell låda.
Kan inte ni andra kolla hur det är för er efter en normal körning (om ni gör några sådana :D )

mvh Lena

7
Jag kollade bromsarna idag när jag hämtade äldstegrabben från basketträningen. Sollentuna till Solna, 50-väg, E4 (90km/h) och sen 50-väg. Knappt 2 mil enkel väg. Jag kör halvnormalt. Jag kände på fälgarna när jag kom fram och de var inte varma. Däremot var skivorna så varma att jag brände fingertopparna på dem, runt om!

Jag har blivit lite less på autlådan så jag flyttar ofta över stickan till manuellt läge för att få mer motorbroms och för att få jämnare drag när jag kör ur rondeller och vid trafikljus osv. Hade jag kört ren autlåda så hade bromsarna varit ännu varmare.

Fråga är hur bra ditt släp funkar med påskjutsbromsen. Blir släpbrormsarna varma? Om dragstången är lite för trög så bromsar ju släpet mycket mindre än tänkt. På mitt släp sitter det 2 smörjpunkter för fettspruta som ska underhållas regelbundet.

Jag hade mitt släp inne på service inför första besiktningen och de fick byta alla hjullager + bromsbackar på ena sidan. Bromsarna tog alldeles för sent. 3700 kronor gick det på.
Toyota Auris 1.8 HSD -13

8
En liten tanke när man läser om era problem. Tar inte hjullagren stryk av värmen? Minskar inte smörjeffekten menar jag.
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

9
Det kan vara så att det är helt normalt med så varma bromsskivor. Jag har ju aldrig kommit på tanken att känna på dem förut innan jag kände lukten av varm broms och började gå runt och känna.

Hästsläpet har jag nyss köpt och har ingen aning om hur väl underhållet det är, men det gick igenom besiktningen i höstas i alla fall.

Efter att jag märkte detta med de varma bromsarna så tog jag fram fettsprutan och tryckte i en hel del fett utan att det kom ut någonstans. Patronen tog slut innan, men den var inte ny men det gick i en hel del.

Fälgarna blir inte varma, så det är nog ingen fara.

Lena

10
hur regleras hill holdern? det första jag tänker på är vridmomentet från motorn. men vet den att har släp inkopplat? eller den kör på som om det var bara bilens vikt den ska hålla uppe i backen?

för jag funderade lite (om nu den inte vet att du har släp inkopplat)

motorn känner ju av aktuellt vridmoment och begärt vridmoment

om du kör i t.ex 10% uppförsbacke med släp krävs det ju mer vridmoment än vad som det skulle krävts utan.

t.ex 300nm utan släp och 400nm med släp i samma 10%backe

bilen/hill holdern tror kanske att bilen kör i en såpass brant uppförsbacke som kräver lika mycket vridmoment som det hade gjort med en mindre brant uppförsbacke med släp.

om då bilen begär 500nm vid 15% backe med släp så tror kanske hill holdern att bilen kör i en 20% backe för att den har inprogrammerat
t.ex begärt vridmoment är 500nm - bilens vikt = 20%
vid 20% regleras bromsarna så och så mycket av hill holdern

om sen hill holdern reglerar bromsarna som att bilen skulle kört i en jättebrant backe så lägger den väl an bromsarna så pass att den inte skulle kunna rulla tillbaka? och därmed förmycket bromskraft för vad som egentligen krävs?

11
Hillholdern funkar vad jag vet bara på tvåans växel. Och hur den funkar vet jag inte. Den borde ju inte vara ikopplad då bilen är i rörelse, men det kan ju vara något fel.
Lena

12
Yepp, hh aktiveras genom att peta i 2:an när man står stilla.
Då håller den kvar bilen i en uppförsbacke och startar även på tvåan när man ska iväg.

I automat (D) läge ska den inte kunna aktiveras alls.

Det är inte så då att bromsbeläggen är lite tröga på att gå tillbaka då, vilket kanske inte märks så väl vid körning utan släp (utom på bränsleförbruk möjligvis)
När man får på släpet och tynger ner bilen baktill så finns det säker någon bromskraftfördelare (mellan fram/bakhjul) som ska anpassa sig. Vet inte om det kan vara något sånt spökeri...?

Min högra frambroms/belägg ligger an o låter som en kaffekvarn när jag svänger förresten.
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"

Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)