3
av vegard
Hei
Har du batteri i vogna, og ikke har sperrediode på strømmen, så er ikke dette ukjent... Du får da strøm tilbake til bilen i fra batteriet i vogna. Bare noe vil da fungere på bilen....
Hos en kompis av meg, ble halvlyset stående på, samt at vindusviskerene kunne startes med bryteren.
Monter sperrediode eller bryter på konstant-strømmen, og du ungår dette.... det er to strømførende kabler du må gjøre dette på, om du har 13-pins kontakt. Jeg har på min bil bare tatt ut sikringene til de der kablene, som er plassert ved batteriet, og får da følgelig heller ikke lading av vognbatteriet fra bilen, noe jeg heller ikke vil ha.
Grunnen til at jeg ikke vil ha det, er belastningen generatoren utsettes for, samt at man her jo paralellkobler ulike batterier. det er langt fra noen god løsning, og det beste av batteriene, vil etter en stund gå i stykker.
Sperrediode vedr dette, er ikke noe som følger med hverken i husvogner, eller på kablene til hengerfestet. dette kan like gjerne monteres i husvogna, som på bilen.
En sperrediode er en elektronisk sak, som sørger for at strømmen kun får gå en vei, feks fra bilen og til husvogna. Med dette riktig montert, vil det da ikke slippe strøm fra husvogna, og fram til bilen, som gir strøm til halvlyset her i ditt tilfelle.