Annons

Köpa begagnad Santa Fe, frågor om bla rost under

1
Hej
Då vi behöver en bra större familjebil nu till vettigt pris så har vi bestämt oss för att köpa en Santa Fe, en diesel årsmodell runt 04-05 gärna automat.
Men då jag inte har haft annat än gamla volvo bilar innan så blev jag nyligen medlem här och har tittat runt lite för att få lite info om vad jag ska se upp med och kolla efter vid köp av just Santa Fe. Tycker jag har hittat en hel del bra info som jag tackar för, men jag har lite mer funderingar om det finns några här som kan svara på.
Jag pratade med en försäljare i veckan om en bil, jag tyckte den såg rätt rostig ut under bilen främst då i skruvar, plåtar, stag mm samt under främre delen av motorhuven. Försäljarens svar på det var att det är så, med morderna bilars galvanisering så blir det bara ytrost men inte mer. Så detta var inte direkt att bry sig om, just underredesbehandling är inget som behövs på mordernare bilar. Detta undrar jag lite över då det är lite annat med de gamla volvo bilarna jag har/haft.
Är det nått specifikt annat att hålla koll på på diesel runt 04-05 som någon har erfarenhet av?
Tacksam för alla svar.
Mvh
Frasse
Annons

2
Karosserna håller rätt bra för rost trots att det är asiatiska bilar.

Undertill kan dom rosta rätt bra med bultar, hjulupphängning och ditskruvade balkar.

Santa Fe (SM) har haft minst 2st återkallningar på rost och då var det framvagnsbalk och länkarmar bak.

Kolla upp innan så bilen har fått dom kontrollerade eller utbytta.

Bromsarna bak har tendens till att kunna rosta fast.

Strålkastarglasen blir rätt matta med åren och ger sämre ljus.

Kolla även om den servats regelbundet och om kamremmen är bytt.
Det kostar en del att byta den.

Kolla så att automatlådan växlar lagom och inte slår i växlarna.