Ville bara dela med mig av en erfarenhet från min förra bil, en 08:a.
Körde med hela familjen i bilen en sensommardag. Det regnade. Ska påbörja en lätt högersväng när det plötsligt käns som om bilen tappar fäste och glider åt vänster. Sakta ner bilen och stannar på avspärrningszon innan ett trafikljus. Batterilampan ljuser. Testar styrningen med stillstående bil, käns normalt. Stänger av och på motorn. Inga lampor lyser. Kör iväg, beredd på att stanna tvärt.
Några dagar senare ensam i bilen händer det igen. Inser att det börjar bli trafikfarligt. Beslutar mig för att lämnain bilen men får ingen bra tid så jag väntar någon dag. Åker hem från jobbet. Det ösregnar. I ett villaområde börjar ratten streta igen och batterilampan lyser intermittent. Hör ett vinande ljud som från en skrikand rem.
Funder i bilen medans jag åker vidare. Man måste ju komma hem
Varje gång det uppstod så regnade det. Var det generator remmen jag hörde? Tänker att den kanske slirar. Drar på full pelle i en djup vattensamling på höger sida om bilen. Ja, där kom samma fel igen. Väl hemma öppnar jag motorhuven och kollar runt. Det finns ett stort dräneringshål nedanför generatorn där vatten kan stänka upp på remmen.
Tips vid service, be dem kontrollera att remmen är spänd annars kommer du sätta hjärtat i hallsgropen om det skulle hända dig.
Obs! Man tappar inte styrförmågan helt men servona bråkar med en så man får jobba med ratten. Dessutom är det kuggstång så det handlar mest om att när man är van vid servona blir man förskräckt när de lägger av/bråkar.